menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Border witte bloemen: salie of lavendel

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

beste,

Ik heb momenteel een border die vol op het zuiden ligt, zon van 's ochtends tot 's avonds.
Ik heb daar nu siergrassen in staan maar ben die aant verwijderen.
Ik wil daar salie of lavendel met witte bloemen.

De grond is eerder kleiachtig. En zoals gezegd, vol in de zon.

Welke plant dan wel soort raden jullie aan en waarom?

We wonen aan een beek dus veel insecten die zit zeer welkom zullen vinden.
maandag 14 april 2025 - 13:08
Tuinprins

Tuinprins

Lavendel houdt van niet al te rijke grond die in de winter niet te nat is. Kleigrond (als je dat tenminste hebt) is zeer vruchtbaar en kan in de winter redelijk nat zijn. Kleigrond is dus niet echt ideaal voor lavendel.

De belangrijkste vraag is dus of je echt kleigrond hebt. Staan er in de buurt rhododendrons of azalea's in de tuinen?

Gegroet, de tuinprins
maandag 14 april 2025 - 18:40
pthomass

Pthomass

Ik heb een rhododendron gehad en die deed het redelijk goed maar stond op een plek uit de zon en naar het westen dus daar bleef het redelijk nat. Ik heb geen azaleas. Wel staat op dezelfde plek een regenboog vlinderstruik, en die groeit enorm goed.

De border hier zit pal op het zuiden, is het laagste punt van de tuin (afvloei water) maar staat tegen een verticale beekwand aan waarbij de border nagenoeg 120cm boven beekwaterniveau staat.

Misschien was ik te snel met kleigrond. Het is sowieso geen zandgrond, water wordt redelijk goed vastgehouden.

maandag 14 april 2025 - 20:33
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb een mooie border met witte phloxen en een witte roos (niet in bloei op dat moment) gecreëerd zie foto

Bloemen & Planten

dinsdag 15 april 2025 - 16:49
pthomass

Pthomass

@Tuinprins

We hebben leemgrond thuis, lichtere grond dan klei.
En de buurman aan de overzijde van de straat heeft paarse lavendel staan. Dus ik ga er van uit dat het in orde is
woensdag 16 april 2025 - 13:29
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 1? (beveiligingscontrole) *