Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste, we hebben een tuin die van achter zeer nat is. Zeer veel planten gaan daardoor stuk. Kan ik de bodem droger maken door een bepaalde struik/boom te planten?
Alvast bedankt .
Afhankelijk van het type grond dat je hebt en de grootte van je tuin, klinkt dat als een ideale plaats voor een vijver of een moerastuin met een minivijvertje.
Je plantenkeuze aanpassen aan de tuin die je hebt is veel eenvoudiger dan je tuin proberen aan te passen aan planten die het daar niet naar hun zin hebben.
(Mocht je een vijver overwegen, laat vissen dan a.u.b. achterwege, tenzij je je vooraf grondig informeert. De meeste mensen zien te laat dat die dieren meer nodig hebben dan water en wat voer en dat zorgt voor heel wat dierenleed.)
Zelfs minivijvertjes lokken heel veel dieren.
Hier leggen libellen er hun eieren (en hun larven zorgen ervoor dat muggenlarven geen schijn van kans hebben). Af en toe zie ik er een padje in wegduiken. Poezen, egels, vogels en insecten komen er drinken en als je voor een ondiep gedeelte zorgt, komen vogels er ook graag een bad nemen.
Echt een plekje om van te genieten.
En als je toch ook een plekje wil waar de meer droogteminnende planten terechtkunnen, kan je met de grond die je uitgraaft voor je vijver of moeras een heuveltje bouwen.
Meteen ook ideaal voor insecten zoals vlinders die ook een schuilplaatsje uit de wind zoeken.
Beste leerling, we hebben de tuin een 5tal jaren pas laten aanleggen. Dus een vijvertje is geen optie. Toen hebben ze van achter ook enkele gaten in de grond geboord om de ondoordringbare ondergrondse laag stuk te maken maar die zal heel waarschijnlijk nog dieper liggen. Groetjes
Momenteel is het overal kletsnat, zelfs op plaatsen waar nooit wateroverlast is.
Zelfs mijn tuin, waar normaal alle regen direct door het zand de grond in trekt, is een modderpoel, nooit meegemaakt.
Je moet echt geen maatregelen nemen gebaseerd op de huidige situatie.
Even uitzweten, komt wel goed...
Het beste is van die oververzadigde grond gewoon even gerust te laten, zelfs geen voet er op zetten als je dat kan vermijden, en zeker niet beginnen bewerken.
Patrikc, ik stel nu de vraag maar mijn tuin is al jaren zo nat, van achter. Maar omdat ik daar steeds planten moet vervangen en niet weet hoe ik de bodem kan droger maken, dacht ik ik stel hier de vraag even