menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelk

Ga naar meest recente reactie

Silverke

Silverke

Ik ben sinds vorig jaar de trotse eigenaar van een struik witte aronskelken
ben echt verliefd geworden op die bloemen en daar ik geen echte aronskelk kenner ben is het me aardig gelukt om flink wat bloemen op de struik te hebben
Maar nu heb ik een vraagje aan een kenner; ik heb op internet gelezen dat de uitgebloeide bloemen in de herfst rode giftige besjes voortbrengen gevuld met zaadjes Vraag kan je de plant ook via deze zaadjes vermeerderen
vrijdag 25 mei 2007 - 23:43
Tomateboer

Tomateboer

Silverke, welkom hier!

Aronskelken zijn dus planten met groen egale bladeren en witte bloemen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
De plant die u bedoeld is hoogstwaarschijnlijk een Arum, een plant met donkergroen,gestreepte bladeren in de winter en in de zomer rode besjes.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Vriendelijke groeten
Angelo
zaterdag 26 mei 2007 - 01:08
Silverke

Silverke

Angelo,

De blaren zijn donkergroen (zeer grote ) maar niet gestreept.
bedankt voor de welkomsgroet, ik ben inderdaad nieuw en het vlot nog niet zo best!!
zaterdag 26 mei 2007 - 01:59
Fons

Fons

Silverke,Uw arondskelk is een "zantedeschia aethiopica" en indien ge hier zaad wil van nemen zult u moeten wachten dat de eerst groene zaadzakjes aan de aar geel geworden zijn en bijna verdroogt vooralleer ge de zaadjes kunt oogsten, elk zaadzakje bevat drie zaadjes die ge moet laten drogen en daarna zaaien, het duurt ong 2 maanden vooralleer de eerste zaadjes kiemen en die kiemingsproces kan tot 6 maanden duren,wanneer de eerste kiemplantjes voldoende groot zijn kunt ge deze in goede potgrond overplanten, liefst een drietal of meer bij elkaar.
zaterdag 26 mei 2007 - 03:07
Silverke

Silverke

Bedankt Fons,
Dat was een goede tip waar ik iets aan heb.
Als je nog tips hebt ivm de aronskelk(wat dan ook) ze zijn altijd welkom.
vb de beste bemesting enz
zaterdag 26 mei 2007 - 04:41
Fons

Fons

Silverke, voeg bij zoeken het woord arondskelk in en ge krijgt al de gegevens die op het forum veschenen zijn betreffende arondskelk.
zaterdag 26 mei 2007 - 04:58
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Fons bij mij verzaaien ze zich in de volle gron ik neem daar geen zaad van en laat l de bloem ze afgeven en ik heb verleden jaar mischien wel tien jonge planten gehad grt en dag
zij het deze aronskelken die ge bedoeld



[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 26 mei 2007 - 16:18
corrielat

Corrielat

HALLO,
mijn aronskelk heeft nooit gebloeid, en toch komen er jonge plantjes uit de grond, ze zijn nog klein van blad, maar je kan zien dat het aronskelken zijn, hoe kan dat dan zonder zaad te hebben gehad?
zaterdag 26 mei 2007 - 16:24
sylvain

Sylvain

Hallo corrielat dat is mogenlijk langs de knol ik heb dat ooit ook eens voor gehad maar nuop dit moment bloeid er alles twee bladeren bij de jongen en drie bloemen grt endag
zaterdag 26 mei 2007 - 16:33
Silverke

Tekst aangepast

Silverke

vraagje voor Fons,

Fons ,
wat bedoel je met "de aar"? Is dat de lange gele stamper die uit de bloem steekt?
En nog een vraagje: Ik geef compost en verteerde of gedroogde koemest, moet ik daar bovenop nog een kunstmest bijgeven ,en welke is het beste?
Nogal veel vraagjes, maar ja, ik ben dan ook maar een beginneling
zaterdag 26 mei 2007 - 20:07
Fons

Fons

Inderdaad Sylvain als ge de zaadjes laat rijpen op de plant en ze vallen af zullen ze zeker kiemen, maar dit kan niet gebeuren tijdens de winterperiode daarom kunt ge beter het zaad oogsten om later te zaaien, dit kan zelfs tijdens de winter in verwarmde stekbak.
Silverke,de gele stamper is de stuifmeeldrager,onder die stuifmeeldrager bevinden zich kleine groene bubbeltjes dat zijn de zaadbeginsels die moeten bestoven worden door het bovenstaande stuifmeel, dit gebeurt vanzelf maar ge kunt een beetje helpen door het stuifmeel naar onder te duwen met een borsteltje, als de zaad beginsels bevrucht zijn zal de meeldrager afsterven en bij de groei van de zaadjes ontstaat een soort aar zoals afgebeeld bij de rode aren van arum italicum.
Als de plant goed groeit in uw grondsamenstelling dan is alles ok maar een aronskelk is een gulzige plant, dit betekend tijdens het groeisezoen veel water geven en minstens eenmaal per week vloeibare plantenvoeding bijgeven.

zondag 27 mei 2007 - 04:49
Silverke

Tekst aangepast

Silverke

Bedankt Fons, ik ga dat in de herfst zeker eens uitproberen!
Hoop dat het lukt, ik zal het je laten weten. Zeg Fons, mag dat ook kamerplantenvoeding zijn,ik geef altijd substral aan mijn kamerplanten en die doen het vrij goed?

Iemand nog tips, altijd welkom hoor.
zondag 27 mei 2007 - 21:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon