menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maaien bloemenweide

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Even een vraagje ivm het maaibeheer van een bloemenweide. Her en der lees je dat een bloemenweide tweemaal per jaar gemaaid dient te worden. Soms raad men aan om dit 3 keer te doen, zeker als het gras sterk aanwezig is. Dit is bij mij dus ook het geval. Dit wil zeggen dat ik nu ongeveer een eerste maal moet maaien. Alleen heb ik de indruk dat de meeste bloemen die er in staan, pas nu beginnen bloeien. Of kan dit voor deze planten geen kwaad om nu te ma1i3n en zullen ze nadien net zo goed bloeien door de mindere concurrentie van het lange gras?
woensdag 7 juni 2023 - 11:33
leerling

Leerling

Veel hangt af van je bloemenweide. Er zijn planten die na het maaien probleemloos opnieuw bloem zullen maken (denk bv. aan madeliefjes), en andere waar dat niet bij zal lukken. Als je die laatste maait voor ze hun zaden hebben laten vallen, ben je ze kwijt.

'n Beetje uitkijken met mengsels van bloemenweidezaden. Meestal staat er niet eens op de verpakking om welke zaden het nu precies gaat, of het om inheemse planten gaat of niet, of het vooral eenjarigen zijn (voor snel effect) of niet, voor welke grond ze geschikt zijn, of ze gemengd zijn met grassen, enz.
Ik stel me ook vragen bij de "bodemverbeteraar" die soms toegevoegd wordt.

M.i. kan je beter zelf een mengsel samenstellen dat aangepast is aan wat je grond te bieden heeft en aan je wensen. Of tenminste een mengsel kopen dat daar zo dicht mogelijk bij aanleunt.
Losse zaden en mengsels, ook afgestemd op jouw voorkeuren, o.a. te koop bij Ecoflora: https://www.ecoflora.be/nl-nl/lijst-van-producten/57-bloemenweiden
Op die pagina vind je ook heel wat tips over aanleg en onderhoud.

Als de oppervlakte van je bloemenweide niet te groot is, kan je het mengsel best in regels zaaien. Als de planten groot zijn (en zeker het tweede jaar, wanneer ze zich hebben kunnen uitstrooien), merk je er niets meer van. Maar het eerste jaar kan je dan nog gemakkelijk zien waar "onkruid" tussen de regels wil groeien en dat alvast wegwieden.
woensdag 7 juni 2023 - 12:49
Roeliee

Roeliee

Ik zie op dit moment vooral margrieten die bloeien met daarnaast verschillende soorten klaver die in bloei beginnen komen. Voor de rest vooral grassen. De bloemenweide 4jaar terug gestart door de bovenlaag weg te halen en dan in te zaaien. Maar het is nooit echt een weelderige bloemenweide geworden. Zoals tuinprins vaak schrijft is het echt niet zo eenvoudig als het er uit ziet.
Ik vermoed ook dat mijn grond op dit moment ook nog te rijk is. Zou het daarom niet helpen regelmatiger (3-4 keer per jaar) en eventueel in fases te maaien?

Eventueel zelf bijzaaien, is dat iets wat kan werken voor meer bloei? Want alles terug afgraven en opnieuw doen is gezien de oppervlakte (ong 40 vierkante meter) niet echt de bedoeling...
woensdag 7 juni 2023 - 14:27
leerling

Leerling

Zo te lezen heb je dan nu alleen nog de vaste bloemen over en zou je, volgens wat Ecoflora schrijft, begin juli en begin oktober kunnen maaien.

Je kan ook een deel aan het begin van de juli maaien en een ander deel laten staan tot oktober of tot er in het eerste deel weer bloemen opkomen. Dan kan je zelf zien wat het beste effect geeft en vinden de bestuivers toch nog eten in de andere helft van de wei.

Meer maaien gaat weinig effect hebben op het verarmen van je bodem. Het maaisel afvoeren wel. Zoals daar ook beschreven wordt, laat je het best eerst een paar dagen liggen, zodat het rijpe zaad eruit kan vallen.

Wanneer alles kort(er) staat, zou je dan, in de mate van het mogelijke, de grassen er zoveel mogelijk kunnen uitwieden. En dan inderdaad bijzaaien met gewenste bloemen, aangepast aan jouw grond.
woensdag 7 juni 2023 - 14:54
leerling

Leerling

Hier groeit ook witte klaver (Trifolium repens) tussen het gras. We maaien daar alleen de stukken weg die uitgebloeid zijn. Wat later komen die (meestal - als het niet te heet en te droog is) terug in bloei.
woensdag 7 juni 2023 - 14:57
WiPe

WiPe

Je kan best maaien en het gras laten liggen en drogen. Minstens een deel van het zaad kan nog afrijpen en vallen waardoor die zich alsnog uitzaaien. .
woensdag 7 juni 2023 - 20:27
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie tips! Zelf kwam ik dit tegen: https://www.vlinderstichting.nl/sinusbeheer/
Lijkt me ook wel interessant. Op deze manier kan ik als het ware rond de bloeiende planten maaien en vooral de plekken dien waar nu hoog gras staat.
woensdag 7 juni 2023 - 21:16
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ja, dat klinkt prima. 't Komt overeen met hoe wij maaien, al hadden we daar nooit wiskunde op losgelaten.

Uit wat je schrijft begrijp ik dat je minder gras wil.
Door te maaien op de manier die de Vlinderstichting beschrijft, kan je na het maaien bij meer delen van je bloemenweide om daar gras te wieden. Veel gras staat momenteel in bloem, en je wil waarschijnlijk vermijden dat er nog meer graszaden vallen.

Als je plekken maait met veel gras, zou ik het maaisel meteen afvoeren.
(We hebben een - brede - composthoop speciaal voor "onkruiden" met zaad. Daar leggen we ook snoeihout op dat te dik is voor de gewone compostbakken. We vermoeden dat er al een paar keer egeltjes overwinterd hebben, maar mogelijk vinden ratten zo'n hoop ook wel fijn.)

Op plaatsen met vooral uitgebloeide bloemen, kan je het maaisel uiteraard beter laten liggen.

donderdag 8 juni 2023 - 01:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon