Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Na een tuinverbouwing een paar boompjes laten staan, echter zien de bladeren eruit als op de afbeelding. Waar ligt dit aan en hoe dit op te lossen? Hoor het graag!
In je topic "Grond klaarmaken voor grasmatten" schrijf je: "deze aarde lag al in de tuin is echter goed omgespit en redelijk wortelvrij gemaakt."
Lag die aarde op die plaats, of komt die elders uit de tuin?
Hoeveel boomwortels heb je geraakt bij dat omspitten en wortelvrij maken?
Hi bedankt voor de reacties! Ik denk dat er redelijk wat wortels zijn gesneuveld gezien ze redelijk hoog zaten.. Aarde lag grotendeels al op de plek, al is het ongetwijfeld wat door elkaar gegaan, ook met zandgrond.
Dit is zowel een antwoord op je "Grond klaarmaken voor grasmatten" als op je "Bladeren zien er slecht uit"-topic.
Je hebt belangrijke wortels weggehaald van die boom. Er bestaat geen wondermiddel om zo'n schade snel even te herstellen.
De kans dat je met freezen nog meer wortels kapot gaat maken is groot.
Je gaat er ook - opnieuw - je bodemleven door verstoren.
Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Je wil je gras van rijkere grond voorzien en, zoals ik al schreef, wortelt schaduwgras eerder oppervlakkig. Waarom zou je dan de compost dieper in je bodem duwen?
Gewoon uitstrooien en wat oppervlakkig inrijven zodat het zich vermengt met de toplaag volstaat.
Het bodemleven zal die compost afbreken zodat je gras de voedingsstoffen kan gebruiken. Het bodemleven zal die voedingsstoffen ook de diepte intrekken en zo mettertijd ook de diepere lagen vruchtbaarder maken.
Maar dat betekent wel dat je een of twee keer per jaar best een nieuw laagje fijne compost over je gazon uitstrooit.
Zo te zien heb je droge zandgrond. Dan zou ik een eerste keer in maart, als je gazon weer begint te groeien, een tweede keer in de herfst, na de laatste maaibeurt, de gazon composteren.
Je kan met compost ook oneffenheden in je gazon wegwerken. Gewoon wat dikker strooien op de diepere plekjes. Echt diepe putten behandel je best in twee of drie keer.
Ik zou zeker geen systeem aanleggen rond je bomen om ze constant van water te voorzien. Schimmels in de bodem zijn normaal en gezond, maar in bodems die constant vochtig gehouden worden krijg je sneller last van schimmels die je planten ziek maken.
Je kan beter een flinke mulchlaag aanbrengen rond (niet tegen) de stam). Die zorgt ervoor dat de grond minder snel uitdroogt, koeler blijft en dat er minder onkruid kan ontkiemen.
Als het heel lang te droog en te warm is en je ziet 's morgens dat de bladeren hangen, kan je zelf beter een keer flink water geven. (Langzaam, zodat het water de grond in kan trekken.) En na een kwartiertje even met je vinger een kuitje graven en nakijken of het diep genoeg is doorgedrongen. Zo niet, water bijgeven.