menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren zien er slecht uit

Ga naar meest recente reactie

Rob’sTuin

Rob’sTuin

Na een tuinverbouwing een paar boompjes laten staan, echter zien de bladeren eruit als op de afbeelding. Waar ligt dit aan en hoe dit op te lossen? Hoor het graag!

Bloemen & Planten

dinsdag 6 juni 2023 - 10:24
leerling

Leerling

In je topic "Grond klaarmaken voor grasmatten" schrijf je: "deze aarde lag al in de tuin is echter goed omgespit en redelijk wortelvrij gemaakt."
Lag die aarde op die plaats, of komt die elders uit de tuin?
Hoeveel boomwortels heb je geraakt bij dat omspitten en wortelvrij maken?
dinsdag 6 juni 2023 - 12:40
Rob’sTuin

Rob’sTuin

Hi bedankt voor de reacties! Ik denk dat er redelijk wat wortels zijn gesneuveld gezien ze redelijk hoog zaten.. Aarde lag grotendeels al op de plek, al is het ongetwijfeld wat door elkaar gegaan, ook met zandgrond.
dinsdag 6 juni 2023 - 12:57
Rob’sTuin

Rob’sTuin

Iemand enige tips hoe dit te verbeteren?

Ik ga zoals in ander topic geschreven de grond met groencompost bewerken en vervolgens infrezen, daarna komen er grasmatten op.

Is het nodig een watergeefbuis/drainagebuis/ontluchtingsbuis bij de boompjes te plaatsen om ze voldoende water te kunnen blijven geven?
donderdag 8 juni 2023 - 19:21
leerling

Leerling

Dit is zowel een antwoord op je "Grond klaarmaken voor grasmatten" als op je "Bladeren zien er slecht uit"-topic.

Je hebt belangrijke wortels weggehaald van die boom. Er bestaat geen wondermiddel om zo'n schade snel even te herstellen.

De kans dat je met freezen nog meer wortels kapot gaat maken is groot.
Je gaat er ook - opnieuw - je bodemleven door verstoren.

Terwijl dat helemaal niet nodig is.

Je wil je gras van rijkere grond voorzien en, zoals ik al schreef, wortelt schaduwgras eerder oppervlakkig. Waarom zou je dan de compost dieper in je bodem duwen?

Gewoon uitstrooien en wat oppervlakkig inrijven zodat het zich vermengt met de toplaag volstaat.
Het bodemleven zal die compost afbreken zodat je gras de voedingsstoffen kan gebruiken. Het bodemleven zal die voedingsstoffen ook de diepte intrekken en zo mettertijd ook de diepere lagen vruchtbaarder maken.
Maar dat betekent wel dat je een of twee keer per jaar best een nieuw laagje fijne compost over je gazon uitstrooit.
Zo te zien heb je droge zandgrond. Dan zou ik een eerste keer in maart, als je gazon weer begint te groeien, een tweede keer in de herfst, na de laatste maaibeurt, de gazon composteren.
Je kan met compost ook oneffenheden in je gazon wegwerken. Gewoon wat dikker strooien op de diepere plekjes. Echt diepe putten behandel je best in twee of drie keer.

Ik zou zeker geen systeem aanleggen rond je bomen om ze constant van water te voorzien. Schimmels in de bodem zijn normaal en gezond, maar in bodems die constant vochtig gehouden worden krijg je sneller last van schimmels die je planten ziek maken.

Je kan beter een flinke mulchlaag aanbrengen rond (niet tegen) de stam). Die zorgt ervoor dat de grond minder snel uitdroogt, koeler blijft en dat er minder onkruid kan ontkiemen.

Als het heel lang te droog en te warm is en je ziet 's morgens dat de bladeren hangen, kan je zelf beter een keer flink water geven. (Langzaam, zodat het water de grond in kan trekken.) En na een kwartiertje even met je vinger een kuitje graven en nakijken of het diep genoeg is doorgedrongen. Zo niet, water bijgeven.
vrijdag 9 juni 2023 - 00:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon