menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verpotten Skimmia en Viburnum Tinus

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ik ga dit weekend een Skimmia Pink Dwarf en een Viburnum Tinus in een flink grotere pot zetten. Beide zijn kleine struiken nu, zeg 40cm en 60cm hoog. Ik weet dat ik niet in het ideale seizoen zit ervoor, dus ik zat ze denken om het zo zacht mogelijk voor de planten te doen. Door de relatieve maat kan ik simpelweg de huidige pot eromheen weghalen en ze als geheel in de nieuwe zetten. Het enige dat de plant dan merkt is een beetje schudden en dat het plastic omhulsel vervangen wordt door aarde .

Ik lees echter ook her en der dat het goed kan zijn de huidige aarde ook te verversen in een pot. Dit zal dan echter veel meer "geweld" kosten. Heeft iemand tips?

Verder begrijp ik dat dieper zetten nooit gewenst is. Is hier zeg 2 cm al problematisch of valt dat mee. Soms komt het zo uit in de afwerking zeg maar, ik ben niet zo handig.

En gelijk een beetje terugsnoeien of dat beter ook uitstellen?
zaterdag 1 april 2023 - 11:39
Peterplant

Peterplant

Gewoon overpotten, niets weghalen.
Voor deze 2 planten is ietsje dieper planten geen ramp, beter aanleren om dat niet te doen.
Iets terugsnoeien van de Tinus direct na de bloei is geen probleem, de Skimmia alleen de uitgebloeide bloemen wegknippen.
zaterdag 1 april 2023 - 13:31
Lamium

Lamium

Dankjewel! Snoei was gelukkig niet nodig. Even de voor en de na. De skimmia is maar net naast zijn oude plek gekomen. Alleen deze dat in een hele lelijke oude pot die weleens de tuin uit mag. De bak wat hij nu in is gekomen bevatte eerst drie soorten astilbe, maar ik vond dat ik de winter erg triest. Hij was trouwens niet heel diep geworteld en krijgt nu vooral dan in de breedte meer plek.

Bloemen & Planten

zaterdag 1 april 2023 - 16:55
Lamium

Lamium

En na

Bloemen & Planten

zaterdag 1 april 2023 - 16:55
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

De Viburnum is op dezelfde plek gekregen, maar kwam in de nieuwe pot op een betere hoogte. Daarnaast is wel duidelijk dat deze beter bij de buren past .

De groene pot bevat nu de astilbes die moesten wijken voor de skimmia. Hopelijk zijn zij ook tevreden met hun nieuwe huis.

Bloemen & Planten

zaterdag 1 april 2023 - 16:57
Lamium
zaterdag 1 april 2023 - 16:58
Peterplant

Peterplant

Geef ze ook af en toe wat voeding. De planten zijn een beetje doorzichtig.
zaterdag 1 april 2023 - 20:21
Lamium

Lamium

Zal ik doen. Ik vond dat in hun kleine behuizing lastig doseren (ze hebben vorig jaar wel een aantal keer gehad). De Viburnum had ook wat gele bladval vorige zomer en had zijn hele pot vol wortel. De hoeveelheid grond waar hij uit kan putten is nu meer dan verdubbeld (en vers met voeding).

Eerlijk gezegd was de Viburnum een impulsaankoop (halve prijs want bijna uitgebloeid) en de skimmia alleen maar gekocht als mannelijke tegenhanger van de Skimmia obsession die wel een ereplaats heeft. Maar beide hebben laten zien dat ze een betere plek verdienen.
zaterdag 1 april 2023 - 20:58
Lamium

Lamium

Ik vrees dat ik de Skimmia toch ga proberen helemaal te verjongen. Ik vermoed dat hij vooral toch meer last van de taxuskever-larven gehad heeft dan ik eerder had ingeschat. Dat maakte het verpotten ook wel erg makkelijk, veel wortel was weggegeten in de winter. Zijn buitenste bladeren hebben het gered, maar vallen nu ook meer naar buiten nu hij meer plek heeft.

Volgens dit filmpje moet het kunnen, een verjonging https://www.youtube.com/watch?v=GWkUPSxY_xI en hij heeft een aardig argument: ik heb niet echt wat te verliezen als het tegenvalt.

Ik hoop dat het binnenkort warm en vochtig genoeg wordt voor een nieuwe aaltjesaanval op de taxuskevers.
dinsdag 25 april 2023 - 11:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon