menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ge-ent compact te houden 'boompje'

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi,

Onze stads-achtertuin is op het westen gesitueerd. De linkerkant zit daardoor in de schaduw van de schutting. Hier heb ik succesvol een mooie groep schaduwplanten staan, maar om wat hoogte te creëren en wat zon te pakken (die komt op hoogte gewoon over de schutting heen) wil ik in een plantenbak (70x40cm, 60cm hoog) een klein 'boompje' zetten. Of eigenlijk een ent op een traag groeiende stam.

We hebben echter heel veel ruimte daar, dus hij moet ook compact te houden zijn. In de voortuin heb ik in de volle grond een Syringa dark purple op een stammetje, maar die wordt toch wat te fors voor de omstandigheden achter.

Mijn oog was daarom gevallen op een Hydrangea Paniculata op een stam van iets meer dan een meter. Heeft iemand ervaring of je deze mooi compact kan houden?
Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de Prunus Triloba, Prunus Cistena en Magnolia Stellata, maar had het idee dat die nog wat lastiger zijn, of zijn dat juist betere opties?
woensdag 29 maart 2023 - 14:00
Peterplant

Peterplant

De vraag is wat je onder compact verstaat. Een pluimhortensia op stam snoei je elk voorjaar in en dan komt er in de loop van het jaar een kroon op van minimaal 120 cm doorsnede. Korter snoeien gaat niet, anders krijg je geen bloemen.
Prunus triloba knip je elk jaar direct na de bloei terug en dan groeit er ook weer een kroontje op van minimaal 120 cm doorsnede.
Je zou beter een makkelijker te snoeien plant neer kunnen zetten die in model gesnoeid kan worden zoals de Japanse bonte wilg of een trager groeiende sering zoals de Syringa 'Palibin' of een zeer traag groeiende Malus 'Pom Zai',
woensdag 29 maart 2023 - 23:16
Lamium

Lamium

Hoi Peter. Superfijn die suggesties! Dit zijn toch dingen die lastig in te schatten zijn als je alleen de jonge boom ziet. Over compact: het hangt een beetje van de vorm af, maar ik denk dan 100cm wel ongeveer maximaal is voor onze tuin. Als het breedste wat hoger ligt zou iets meer kunnen.

Die Syringa is zeker een optie, ik zie nu dat dat een dwergvariant is en de Dark Purple niet. Ook een erg leuke om te zien qua blad. Jammer dat de bloei vrij kort is, als ik het zo lees heeft hij geen herbloei. Hoe is de microphylla ‘Superba’ in verhouding?

Naar een Malus heb ik ook gekeken. We hadden ooit een patio-appel die eigenlijk voor mijn doel weer net te klein is. Helaas was die nooit gelukkig, ik vermoed dat er bladkrulziekte in zat. Weet je misschien nog andere soorten die goed te snoeien zijn?

De Japanse wilg voelt voor die plek niet goed, maar dat is puur smaak .
donderdag 30 maart 2023 - 07:26
Patrikc

Patrikc

Ik heb een Magnolia stellata, die na 20 jaar 2.5 meter hoog is en 1.25 meter breed, die was 50cm bij aanplant. Dat is relatief traaggroeiend, is het zoiets wat je zoekt... Als dat toch nog te groot is kan je altijd een beetje helpen met de snoeisschaar...
donderdag 30 maart 2023 - 10:10
Peterplant

Peterplant

De Superba wordt te groot.
De Malus die je had zal wel rose appelluis gehad hebben, krulziekte komt bij Malus niet voor.
donderdag 30 maart 2023 - 13:32
Lamium

Lamium

Hoi allebei,

Na wat twijfelen tussen de Syringa Palibin en de Magnolia Stellata (want zo klinkt dat wel als een optie patrikc) zijn we uiteindelijk voor de Sering gegaan. Ik ben heel benieuwd hoe hij het in de praktijk gaat doen.
Voor de bodem heb ik een soort Lamium die ik nog niet had erbij besteld .

Nogmaals dank.
donderdag 30 maart 2023 - 23:24
leerling

Leerling

@Patrikc
Zo'n twee jaar voor we verhuisden hadden we in onze vorige tuin (leemgrond) ook een Magnolia stellata gezet. Volgens de plantengids hier zou die in maart, april bloeien, maar daar waren dat hooguit een paar weken.
Ik weet niet meer wat voor weer we toen hadden. Hadden we gewoon pech?

Jammer dat de Plantengids geen bloeitijd geeft. Als een plant de laatste week van maart begint te bloeien en er de tweede week van april weer de brui aan geeft is dat net zo goed "maart, april" als wanneer een andere plant begin maart tot eind april in bloei staat.
vrijdag 31 maart 2023 - 00:04
Lamium

Lamium

Ik had na wat googlen toch ook het idee gekregen dat het geen langbloeier is. Volgens mij geldt dat voor veel planten die spectaculair bloeien in het voorjaar. Bijvoorbeeld mijn forsythia die nu eruit knalt is over een paar weken ook wel klaar; volgens de gidsen "maart, april" wat technisch wel klopt.

Eén van de redenen dat het toch de sering is geworden is dat we daarvan weten dat hij erg mooi is in het blad (uiteraard ook weer een smaakdingetje) en van de magnolia vind je weinig afbeeldingen en las ik dat hij soms wat minder goed in blad komt. En dat is toch het grootste deel van het jaar. Daarnaast valt de bloeitijd wat gunstiger voor een tuin met veel bijen, mooie overgang tussen de bloesem van mijn bessen/kersen en de bloei van de vlinderstruiken.
vrijdag 31 maart 2023 - 08:36
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hij staat . Net iets hoger dan ik dacht dat hij zou zijn (stammetje heb ik besteld als 1,00-1,20m), maar ik denk dat het niet slecht uitkomt als hij wat meer body krijgt. In de bak heb ik als bodembedekker twee soorten Lamium staan en een wilde akelei die ik vorig jaar heb gezaaid.
Hopelijk blijft hij wel zo mooi rechtop. De steun staat helemaal tot onderin de pot (het boompje zelf tot het maaiveld).

Bloemen & Planten

donderdag 6 april 2023 - 19:32
Peterplant

Peterplant

Had je een Syringa meyeri 'Palibin' besteld? Lijkt me toch een ander type.
donderdag 6 april 2023 - 20:01
Lamium

Lamium

Ja. wel de Palibin en het kaartje dat erop zat en het label geven dat ook aan. Ik ben benieuwd waarom je denk dat het een andere zou zijn? Als ik de foto op de site van de leverancier kijk lijk ik het blad wel te herkennen. Mijn 'dark purple' heeft iets donkerder blad en stengels nu. Bloemkleur is zo in de knop nog lastig te beoordelen.
donderdag 6 april 2023 - 20:07
Peterplant

Peterplant

Palibin heeft een veel compactere groeiwijze en Dark Purple is geen Palibin. Eerder een microphylla -type, dus veel sneller groeiend met langere takken.
vrijdag 7 april 2023 - 19:47
Lamium

Lamium

Ah, dan snap ik wat je bedoelt. Het is inderdaad een niet heel mooi gevulde kruin. Ik ging er voor nu vanuit dat dat vooral ook kwam door de manier van kweken en enten. Ik verwacht en hoop daarom dat hij nog wel een stuk voller wordt.
Ik noemde mijn andere sering juist om aan te geven dat deze qua blad wel lijkt op wat ik aan foto's van de Palibin zie. Hoe dan ook, we gaan het meemaken als hij in de groei komt. Echt weten wat hij van zichzelf is doe je pas met een paar jaar groei heb ik het idee.
zaterdag 8 april 2023 - 12:19
Lamium

Lamium

Vraag: hij is bijna uitgebloeid en helaas niet voller geworden. Doordat er redelijk wat wind is geweest recent zijn de takken eerder minder mooi geworden en is de kern vrij kaal. Kan ik als ik de uitgebloeide takken eruit snoei ook de scheuten wat inkorten (zeg tot 60% van de huidige lengte) in de hoop dat nieuwe groei dichter op de kern komt? Verder lijkt hij gewoon gezonde bladeren te hebben gelukkig. Ik denk dus vooral dat ze niet de mooiste 'tak' ge-ent hebben.
dinsdag 16 mei 2023 - 12:41
Peterplant

Peterplant

Snoeien direct na de bloei is geen probleem.
dinsdag 16 mei 2023 - 13:25
Lamium

Lamium

Dankjewel. Gelijk maar gedaan en er was minder nodig dan ik vreesde. Door de wind hadden wat slappe takken ook een kluwen gevormd die ik nu deels kon omleiden.

Bloemen & Planten

dinsdag 16 mei 2023 - 16:16
Lamium

Lamium

Maar het beste nieuws: nabij de stam vond ik meerdere nieuwe uitlopers. Volgend jaar kan er al een mooi kruintje komen denk ik.

Bloemen & Planten

dinsdag 16 mei 2023 - 16:18
Lamium

Lamium

Even omdat ik het leuk vind het verschil met anderhalve maand geleden. Er is meer groen bij gekomen .
dinsdag 16 mei 2023 - 16:34
Lamium

Lamium

Nu met foto.

Bloemen & Planten

dinsdag 16 mei 2023 - 16:35
Peterplant

Peterplant

Nou, dat gaat helemaal goed komen.
dinsdag 16 mei 2023 - 20:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon