menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderborder

sylvi-anne

Sylvi-anne

Hallo,

Wij willen graag in onze voortuin naast de auto's een groene strook maken die vlinders aantrekt.
Dit stukje is wel lang maar nog geen meter breed.
We willen liefst wat vaste planten en zo weinig mogelijk werk .
We hebben een klein kindje en een hond dus niets giftige.
Hoe pakken we dit het beste aan qua hoogtes? Welke planten zijn een goed idee?

Bloemen & Planten

zaterdag 25 maart 2023 - 19:48
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hoeveel uur zon heb je daar ongeveer?
Wat voor grond heb je? (zand/leem/klei, droog/normaal/vochtig/nat)

Misschien heb je alvast wat aan https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/tuinieren-voor-vlinders
zaterdag 25 maart 2023 - 22:33
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zou die Taxushaag ook maar meteen weghalen want die is GIFTIG... Heb je klimop in de tuin: ook maar weghalen want die is GIFTIG ... Heb je rhododendrons in de tuin: weg ermee want die zijn GIFTIG ...

Stelling: hoe minder men van planten weet, des te banger men voor 'giftige' planten is.

Een appel kan men ook als giftig omschrijven aangezien appelpitjes amygdaline bevatten en deze stof wordt in het menselijk lichaam omgezet in cyanide.

Slechts een handjevol planten is echt gevaarlijk. Zoals zo vaak maakt de dosis het vergif en van de meeste 'giftige' planten moet je redelijk wat eten wil je er überhaupt last van krijgen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 maart 2023 - 10:57
Lamium

Lamium

Een beetje flauw, nu wij een pup hebben (die alles in de bek neemt) heb ik echt wel even tijd erin gestoken om dat handjevol planten uit de achtertuin buiten bereik te krijgen. Het lijkt me dus heel verstandig om bijvoorbeeld Digitalis te vermijden hoe goed het ook voor de hommels is. Zelf al is de kans dat de hond echt een stuk eet klein, wil je die gevolgen echt niet hebben. En er zijn genoeg alternatieven. Mijn klimop, hortensia en hulst (op de besjes na) maak ik me inderdaad niet echt zorgen om, daar moet hij echt wel beter zijn best voor doen om er last van te krijgen.

Verschil is wel dat het bij ons de achtertuin is waarvan we de deur open willen laten staan en dit is zo te zien aan de wegkant waar je vermoedelijk hond en kind niet onbewaakt achterlaat.

Wat de vlinders betreft: heel flauw misschien, maar het meest populair is hier toch de vlinderstruik, die hebben wij in de voortuin in compacte varianten (merknaam 'Buzz'), maar dan moet je geen zure grond hebben.
Als je echt de vlinders helpen wil denk dan ook aan waardplanten waar de rupsen in kunnen leven.
zondag 26 maart 2023 - 13:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon