menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is aan de hand met mijn Crassula?

Ga naar meest recente reactie

Floranaut

Floranaut


Beste,
ik heb een Crassula maar die doet het deze winter erg slecht.
De plant is zeker een jaar of 8 oud en was altijd mooi van vorm en kleur.
Sinds een aantal maanden vind ik geregeld hele takken met blaadjes op de grond...
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Het kan geen teveel aan water zijn want ik geef maar heel weinig.
De bladeren zijn verder ook niet verkleurd en ik kan niks ontdekken wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Kan dit door gebrek aan zonlicht komen? De plant staat de hele winter op zolder maar daar zijn wel wat dakramen.

Met vriendelijke groet,
Armand

Bloemen & Planten

zaterdag 25 maart 2023 - 16:06
Floranaut

Floranaut

Nig een foto

Bloemen & Planten

zaterdag 25 maart 2023 - 16:07
Patrikc

Patrikc

Overwinterde hij vroeger op dezelfde plaats ?
zaterdag 25 maart 2023 - 18:31
Jeanine S

Jeanine S

Ze hebben wel de neiging naar het licht toe te groeien daardoor zijn rare vorm.
Eens draaien misschien
zaterdag 25 maart 2023 - 18:36
leerling

Leerling

Een sierpot gebruiken als plantenpot is nooit een goed idee.

Een synoniem van sierpot is "cachepot" en dat geeft duidelijker zijn functie aan: een minder mooie pot verbergen.
In een gewone plantenpot heb je onderaan gaatjes, waardoor het overtollige water weg kan lopen. Ja, ik heb gelezen dat je weinig water geeft, maar als je je plant in een gewone pot steekt, onderaan de cachepot wat steentjes legt en daar de gewone pot op zet, kan je tenminste controleren of de plant dat ook vindt.
zaterdag 25 maart 2023 - 23:01
Floranaut

Floranaut

Dank voor de antwoorden.
Patrikc, plant staat voor het tweede jaar op deze plek; im de zomer staat hij buiten.
Leerling, ben het helemaal eens met je dat een binnenpot beter is. In geval weet ik echter zeker dat er geen water in staat.
Jeanine s: de vorm die de plant nu heeft komt niet door het groeien naar het licht toe maar doordat er heel veel takken zijn afgebroken.
Je ziet het op de foto niet zo goed maar die dikke stompjes met nieuwe aangroei zijn vanzelf afgebroken en alle vertakkingen. Het was echt een mooie grote plant.
Er zit wel nieuwe aangroei op dus ik heb hoop. Maar als ik niet weet waardoor dit veroorzaakt is, dan ben ik bang dat het zo weer in gebeuren.
zondag 26 maart 2023 - 18:49
Patrikc

Patrikc

Die plant heeft niet altijd in die pot gestaan ?
Een pot zonder gaten, dat is om problemen vragen en dat is bijna zeker de oorzaak van het probleem. Als het regent komt die veel te nat te staan, met als gevolg wortels die rotten, takken die rotten en afbreken…

Zet hem in een pot die draineert en het komt snel weer goed…
zondag 26 maart 2023 - 21:39
Floranaut

Floranaut

Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest..
De plant staat nu al anderhalf jaar binnen; in de jaren daarvoor ging hij telkens in de zomer naar buiten en in de winter naar binnen.
Zoals ik aangaf weet ik dat een pot met gaatjes beter is maar in dit geval weet ik 100% zeker dat teveel water niet de oorzaak kan zijn. Ik ben altijd heel voorzichtig met watergeven en heb de plant ook even 'uit de pot getrokken' om te zien of er water stond oid.

In dit geval moet er echt iets anders aan de hand zijn...

dinsdag 28 maart 2023 - 11:47
Patrikc

Patrikc

1. Hij moet buiten zodra het niet meer vriest.
2. Hij moet echt wel een pot met gaten hebben als hij buiten gaat.
mvg
dinsdag 28 maart 2023 - 16:05
Floranaut

Floranaut

Ok, nogmaals dank voor de antwoorden.
Denk je dat het niet goed gaat als plant permanent binnen blijft?
Ook als ik de pot zou verwisselen?
Ps: voorheen stond de plant in een terracotta-pot met gat (een aantal jaren). Sinds een kleine twee jaar heb ik de huidige pot en staat de plant binnen. Vorige zomer is plant niet naar buiten geweest en dat leek goed te gaan. Het afbreken van de takken is zo’n 4 maanden geleden begonnen.

woensdag 29 maart 2023 - 06:31
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Het ging niet goed nadat je de pot veranderde en nadat je het binnen/buiten-regime veranderde, dus...
woensdag 29 maart 2023 - 10:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon