menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viooltjes winterhard?

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuin-liefhebbers,

Ik heb eigenlijk twee korte vragen.

1)
Ik ben op zoek naar Viool(tjes)-zaden, die:
- ik dit jaar in bloei zou willen zien (met bloemen dus
- die winterhard / meerjarig zijn.
- die extra lang in bloei staan en opzichtig zijn (groot/ivm mijn omvangrijke tuin)

Ik heb verschillende websites bezocht, maar krijg deze informatie niet helemaal goed boven water.

2)
Ik heb nogal een omvangrijke tuin (1500m2), dus wil graag wat omvangrijke, kleurrijke, vaste/winterharde/meerjarige bloemenzaden kopen zoals Geraniums (en liefst geurend). Heeft iemand nog goede alternatieven? Ik heb zon/halve zon en schaduw in de tuin.

Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie. -)

Groetjes,

Hans
zondag 19 maart 2023 - 11:13
Tuinprins

Tuinprins

Die grootbloemige violen behoren tot Viola x wittrockiana. Deze worden vaak twee-jarig gekweekt, soms ook eenjarig. Zijn in principe doorlevend maar na de bloei zien ze er meestal niet meer uit en worden dan weggedaan en vervangen door de echte zomerbloeiers.

In de loop der tijd zijn er zeer veel zaadrassen van Viola wittrockiana gekomen en zaad hiervan is ook goed verkrijgbaar.

Violen houden niet van hitte en droogte. Daarom worden ze doorgaans aangeboden in het voorjaar of het najaar/winter.

Violen die wel goed doorlevend zijn, zijn de kleinbloemigen die behoren tot Viola cornuta. Deze doen het 't beste in de halfschaduw ('s middags schaduw) op niet al te droge grond.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 maart 2023 - 12:09
Tuinprins

Tuinprins

Kleurrijke zomerbloeiers zijn bij ons vaak planten die als eenjarigen worden gekweekt zoals Cosmos, Cleome en Tithonia. Je hebt ook wel meerjarige / vaste planten die kleurrijk bloeien zoals Helenium, Echinacea en winterharde Agapanthus soorten. Zaden van de meeste eenjarige zomerbloeiers kiemen redelijk snel maar kunnen pas uitgeplant worden na half mei ('Ijsheiligen'). Bij de opkweek kun je de planten niet te lang binnen houden want dan krijg je van die slungelige planten die omvallen. Het beste bij warmte laten kiemen en dan vorstvrij plaatsen in een koude kas of koude bak.

De opkweek van doorlevende vaste planten vergt veel aandacht en toch ook wat kennis. Houd ook rekening met tegenslagen als slakkenvraat, schimmelziektes en onoplettende personen die met hun lompe poten boven op jonge planten gaan staan. Vaak is het beter om jonge planten te kopen in P9 pot dan deze zelf op te kweken. Zaden van sommige vaste planten hebben koude nodig om te kiemen of kiemen beter als ze een koude-periode hebben gehad. Dit soort zaden het beste in het late najaar of het begin van de winter zaaien.

Gegroet, de tuinprins
zondag 19 maart 2023 - 12:27
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Tuinprins,

Super bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg en toelichting!
Op basis van hetgeen wat u aangegeven hebt, heb ik net een bestelling gedaan.
Nu maar hopen (en zorgen) dat alles goed in groei en bloei komt.
Mooi voor ons en voor de natuur.

Nogmaals mijn dank hiervoor!!

Groetjes,

Hans
maandag 20 maart 2023 - 20:01
maiamy

Tekst aangepast

Maiamy

Weet je, ik ben gewoon een grote fan van viooltjes. Ik kocht ooit een pakje van 30 zaden van verschillende variëteiten, en er waren nog een paar struiken over die het overleefden. Later verzamelde ik mijn zaden en kweekte alles. nu bewonderen. Sommige groeien een paar jaar, maar de grootte van de bloem wordt kleiner, dus je moet regelmatig updaten.
donderdag 23 maart 2023 - 11:30
Hans_NewBee

Hans_NewBee

Hoi Maiamy,

Ik vind het ook prachtige verschijningen in de tuin.
Hierover heb ik trouwens een ietwat generieke vraag.

Hoe nat moet (over het algemeen) de grond zijn waar de zaden ingepland worden en wanneer mogen ze in de tuin geplaatst worden?

Groetjes,

Hans

Bloemen & Planten

donderdag 23 maart 2023 - 17:43
maiamy

Maiamy

Viooltjes geven de voorkeur aan grond die niet te droog en niet te nat is
Om viooltjes in de tuin te planten, is het aan te raden een tijd te kiezen waarop de dreiging van vorst voorbij is en de grond al een beetje is opgewarmd.
maandag 3 april 2023 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon