menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde plek in tak

Ga naar meest recente reactie

Vulpis

Vulpis

Ik ben begonnen met de voorjaars snoei en knipte net een tak van mijn Acer af. Ik zag de donkere halve cirkel en schrok meteen en ben bang dat dit mogelijk weer verticillium is. Ik heb dit namelijk in de voortuin ook al maar dit is de achtertuin en hier komt die schimmel nog helemaal niet voor (tuingereedschap wordt steevast helemaal ontsmet).

Vervolgens weer alles ontsmet en diverse andere takken van de boom gesnoeid. Bij geen enkele tak zag ik deze vertekening enkel bij de eerste. Maar wellicht omdat hij niet helemaal rond is, is het wat anders.

Wie weet wat het precies is? (Boom heeft tot op heden altijd heel erg goed gegroeid en staat altijd vol en goed in het blad).

Bloemen & Planten

donderdag 23 februari 2023 - 12:24
Tuinprins

Tuinprins

Deze hoefijzervormige donker bruine verkleuring is kenmerkend voor verwelkingsziekte / verticillium.

De necrotische plek waar die gomachtige substantie uit komt zie je ook vaak bij verwelkingsziekte.

Verwelkingsziekte kennen we in verschillende vormen. Bij Japanse esdoorns zie je vaak dat ieder jaar een of meerdere takken / takjes afsterft. Heel soms groeit de plant er over heen.

Aan verwelkingsziekte is weinig te doen, hopen dat het zich niet uitbreidt in de plant.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 februari 2023 - 15:24
Vulpis

Tekst aangepast

Vulpis

Toch wel verticillium ja? Kan het niets anders zijn?

In de rest van de boom, bij alle andere takken, was dit niet te zien.
Kan dit betekenen dat ik er op tijd bij ben?

Zou het wel nog goed kunnen komen als ik deze hele tak rooi?
donderdag 23 februari 2023 - 15:41
Vulpis

Vulpis

Daarnaast vroeg ik me af, nu we het toch over verticillium hebben, of dit een van de voortekenen kan zijn (andere boom).
Hier moet ik wel bij zeggen dat dit er al jaren op zit, de boom ieder jaar prima groeit en geen uiterlijke kenmerken van verticillium vertoont, en ook bij de snoei vandaag geen verkleuringen kon zien.

Bloemen & Planten

donderdag 23 februari 2023 - 16:05
Vulpis

Vulpis

En nog een foto

Overigens vraag ik me nu af of ik mijn potgekweekte Koelreuteria nu nog wel kan planten. Ik was dit van plan te doen als de vorst voorbij is maar nu ik weet dat er hier dus ook verticillium in de grond zit vrees ik het ergste voor de toekomst van de Koelreuteria zodra hij in de volle grond gaat.

Bloemen & Planten

donderdag 23 februari 2023 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Om wat voor boom gaat het op die laatste foto's?

Lang niet alle bomen die gevoelig zijn voor verwelkingsziekte krijgen het ook. Hierbij nog de opmerking dat Japanse esdoorns de laatste jaren zeer gevoelig zijn verwelkingsziekte (samen met Cercis, Acer griseum en grootbloemige Clematis n.m.m. het meest gevoelig voor verwelkingsziekte).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 februari 2023 - 17:40
Vulpis

Tekst aangepast

Vulpis

Allen zijn Acer palmatum, echter de scheuren in de bast zitten er al heel lang in zonder dat ik verder nog iets kan zien wat zou duiden op verwelkingsziekte.

Hebben kwekerijen hier ook last van?
donderdag 23 februari 2023 - 18:44
Tuinprins

Tuinprins

Acer palmatum wordt veelal in pot gekweekt met professionele potgrond. Deze is doorgaans vrij van ziektekiemen. De kans op verwelkingsziekte is dan niet zo groot. Tenzij je plantgoed koopt van Acer palmatum waar op de een of andere manier sporen van de schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt, in zitten.

Bastnecrose zoals op de laatste 2 foto's te zien is, kan ook door een andere schimmelziekte veroorzaakt worden (even afgezien van een mechanische beschading, diervraat etc). Is een ziekte die zeer veel voorkomt bij de zgn. slangenschorsesdoorns. Ik geloof dat het een vorm van Phomopsis is. Deze aantasting komt vaak gelijktijdig voor met verwelkingsziekte.

Verkopers vertellen vaak weinig over aantastingen. Ieder negatief aspect dat je over een plant zegt vermindert de kans op verkoop. Voorts is het zo dat bij tuincentra de kennis over schimmelziektes zoals verwelkingsziekte zeer beperkt of geheel afwezig is.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 24 februari 2023 - 08:48
Vulpis

Vulpis

Daar was ik inmiddels ook achter. Bij tuincentra weten ze vaak überhaupt niet zo veel over planten (een enkele medewerker daargelaten) daarom ga ik ze ook vaker bij een boomkwekerij halen (ook daar had ik pas iemand die zei dat alles wat hij verkocht tegen verwelkingsziekte kon).

Maar wellicht was het wat onduidelijk, maar ik heb nu dus nog een potgekweekte koelreuteria paniculata staan die, als het goed is vrij van alles is, maar ik dus wel in de volle grond wil plaatsen. Nu ik dus in zowel de voortuin als de achtertuin verticillium in de grond heb, hoe groot is de kans van slagen dan nog als ik deze boom daar in plaats.

Verder nog een heel andere vraag. Ik heb in de achtertuin ook al jaren aardbeien staan die altijd met smaak op gaan. Zijn deze nog eetbaar als ze aangetast zijn met verwelkingsziekte? Voorgaande jaren heb ik heb namelijk nog niet aangetroffen in de tuin dus vandaar dat ik het vraag
vrijdag 24 februari 2023 - 09:50
WiPe

WiPe

Verticillium is maar een optie. Wat die doorgezaagde tak betreft, dat zou inderdaad Verticillium kunnen zijn, maar zeker geen recente aantasting. Dat is iets wat er al een aantal jaren in zit. Dat betekent zeker niet dat de plant in kwestie ook aangetast wordt.

Wat die andere zaken betreft: daar is er een veelheid aan mogelijke oorzaken, van beschadiging tot necrose van de bast. De boom gaat daar altijd op dezelfde manier mee om: het aangetaste/beschadigde deel wordt afgegrendeld om verspreiding van de aantasting en/of schade aan het transportsysteem te vermijden. Nadien zal de boom dat gewoon overgroeien. Dat is wat er gebeurt bij de Koelreuteria. De oorzaak van het afsterven van het weefsel is iets wat je niet zomaar kan zeggen.

Wat Verticillium betreft, dat dat in de bodem zit, is bijna net zo vanzelfsprekend als het feit dat er zuurstof in de lucht zit. Je kan de infectiedruk wat proberen te verminderen, en je kan soorten kiezen die daar minder gevoelig voor zijn, er is ook nog de invloed van het milieu, in dit geval de bodem. Verticillium is erg vaak gerelateerd aan zuurstofgebrek/ wateroverlast in de bodem. In een luchtige, goed doorwortelbare en vohtige maar niet te natte bodem worden de wortels beschermd door het bodemleven. Daardoor kunnen aantastingen de wortels niet binnen dringen. Of met andere woorden: aantastingen als Verticillium, Phytophotora, Armillaria en co zijn opruimers in het ecosysteem die zich pas kunnen manifesteren als gevolg van bodemproblemen.

Het is dus van kapitaal belang dat de bodem op orde is.
vrijdag 24 februari 2023 - 11:44
Vulpis

Vulpis

Dankjewel voor deze waardevolle aanvulling.

Even voor de extra duidelijkheid. De fotos zijn allemaal van een Acer palmatum (2stuks). De koelreuteria paniculata is nog een jonge boom van een jaar of vijf en staat nu in een pot en wilde ik in de grond plaatsen (niet op de foto). Kan dit in een bodem die besmet is met verticillium (waar nu dus voor t eerst van hoor dat die er eigenlijk altijd wel in zit)? Of gaat de koelreuteria het sowieso niet redden?

En dan de vervolgvraag op bovenstaande.

Mijn tuin, en met name mijn voortuin, is steevast te droog, pal op het zuiden en als ik niet regelmatig bijwater gaat alles hangen. Het betreft zandgrond. Zuurstofgebrek zou kunnen, ik heb geen idee hoe en wanneer dat ontstaat.

Maar hoe zorg ik nu voor een luchtige, goed doorwortelbare en waterdoorlatende bodem als ik alles al gepland heb? Je kunt het niet ieder jaar omspitten etc.
Ik geef regelmatig in het groeiseizoen koemest en soms aangevuld met wat kalk. Bladeren laat ik in de winter liggen en worden voor de lente weer opgeruimd.
vrijdag 24 februari 2023 - 12:17
WiPe

WiPe

Laat dat blad liggen en ruim dat niet op in de lente. Blad dat verteert brengt humus in de bodem. Compost kan ook helpen, maar niet als je met zakjes gaat sleuren. dat schiet niet op.
Afgaande op je verhaal staat die Japanse esdoorn te droog, waardoor de plant onder stress staat en gevoelig wordt voor aantasting. Koelreuteria kan beter tegen droogte naar mijn ervaring.
vrijdag 24 februari 2023 - 14:38
Vulpis

Vulpis

En vwb de bodemkwaliteit?
vrijdag 24 februari 2023 - 14:51
WiPe

WiPe

Ik kan dat inschatten op basis van wat je schrijft. Voor de rest is dat natte vingerwerk.
Koemest en vooral klak zijn nergens voor nodig. Japanse esdoorns verdragen geen kalk. Zuurstofgebrek is op droge zandgrond zelden een probleem. Humusgebrek absoluut wel, zeker als je alle blad opruimt in het voorjaar.
vrijdag 24 februari 2023 - 15:15
Vulpis

Vulpis

Ik doelde meer op hoe je de bodem waterdoorlatend, goed doorworstelen en luchtig houdt als er al een planten staan.
Hoe doe je dat?

Vwb de koemest, ik heb regelmatig last van heermoes. Ik heb altijd geleerd dat deze enkel op een voedingsarme bodem verschijnen, vandaar dat ik de grond probeer te verrijken om zo de heermoes wat in te dammen.
vrijdag 24 februari 2023 - 15:59
WiPe

WiPe

een mulchlaag van compost kan al heel veel helpen.
vrijdag 24 februari 2023 - 21:14
dries944

Dries944

Een mulchlaag van compost is het beste wat je kan doen om je bodem te verbeteren zoals Wipe zegt. Gebruik groencompost,das het beste en bevat geen stikstof. Maar voor je dat doet strooi je best ook een laag lavameel op je bodem want dit bevat heel veel mineralen die planten ook nodig hebben in kleine hoeveelheden. Dit zou ook helpen tegen heermoes waar ik hier ook last van heb. Daarover komt dan een laag van 5 cm compost ongeveer zodat het lavameel nie kan wegwaaien.

Bodemverbetering is iets wat jaren duurt, snel gaat dit niet maar je bodem wordt wel ieder jaar wat beter! Gezonde bodem = gezonde planten.
vrijdag 24 februari 2023 - 23:15
Vulpis

Vulpis

Ik kom op veel plekken aanbiedingen tegen van boomschors mulch. Hierin zijn ook nog diverse schors soorten verkrijgbaar. Is dit ook wat of moet het echt groencompost zijn? Die laatste is hier in de buurt wat minder goed verkrijgbaar en boomschors mulch ziet er esthetisch ook nog iets beter uit.

Hoor graag jullie mening hierover.
zondag 5 maart 2023 - 17:12
WiPe

WiPe

Boomschorsmulch is geen compost. dat is onverteerd en wordt voornamelijk gebruikt om onkruid tegen te houden.
zondag 5 maart 2023 - 20:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon