menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips aanplanting

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Anneke129

Ik heb een border van 2 m breed de voorste meter is beplant met hortensia s en planten die max 1 m komen daarachter stond een haag die we nu hebben verwijdert dus hebben we 1 m waar er nu niets meer staat
Ik vroeg mij af of jullie tips hadden om welke planten we daar het beste zetten en die groter komen dan die hortensia s liefst iets die bloeit in de zomermaanden mag gerust 2 meter hoog worden. (geen bomen)
Hartelijk dank
donderdag 23 februari 2023 - 11:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je vertelt helemaal niets over hoeveelheid zon / schaduw.

Op voorhand kan ik je vertellen dat je naast hortensia's niet zo heel veel struiken hebt die in de zomer bloeien. Als er op die plek veel schaduw is dan is de keuze zeer beperkt.

Zomerbloeiende struiken voor zonnige standplaats (hoger dan 1 meter):

- Hibiscus
- Schijn-els /Clethra
- Vitex
- Buddleja / Vlinderstruik
- Ligustrum quihoui (alleen deze soort!)
- Hydrangea paniculata / pluimhortensia
- diverse rozen soorten en cultivars
- Lagerstroemia (beschutte standplaats gewenst)

Een andere insteek zou kunnen zijn dat je daar voorjaars bloeiende struiken plant, je keuze is dan een stuk groter.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 23 februari 2023 - 12:37
anneke129

Anneke129

Bedankt
Er is daar veel zon
vrijdag 24 februari 2023 - 13:23
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb er hibiscus naast staan en alhoewel een beetje dezelfde kleur, staan ze er mooi bij.

Bloemen & Planten

zaterdag 25 februari 2023 - 15:15
renate67

Renate67

Hibiscus heb je in meerdere kleuren
vlinderstruik bloeit hele zomer
Hoge struikrozen of klimroos met iets om tegenaan te klimmen'

Moeten het struiken zijn?
Anders:
Zonnebloemen,
Koninginnenkruid wordt 1,5-2 meter
klimpyramides of palen of rek met met
- lathyrus (eenjarige of vaste) of
- clematissen
- kamperfoelie

zaterdag 25 februari 2023 - 21:57
anneke129

Anneke129


Hibiscus erbij is idd mooi
Bedankt voor de tip
zondag 26 februari 2023 - 09:03
Brooke0110

Brooke0110

Vlinderstruik (Buddleia davidii): Dit is een geweldige plant voor het aantrekken van vlinders en andere bestuivende insecten. Het kan groeien tot wel 3 meter hoog en heeft prachtige bloemen in verschillende kleuren, zoals paars, roze en wit.

Zonnehoed (Rudbeckia): Deze vaste plant heeft gele of oranje bloemen met een donker hart. Het kan groeien tot ongeveer 1,5 meter hoog en bloeit in de zomermaanden.

Dropplant (Agastache): Deze vaste plant heeft paarse of roze bloemen en een zoete geur die aantrekkelijk is voor bijen en vlinders. Het kan groeien tot 1,2 meter hoog.

Hemelsleutel (Sedum): Deze succulente plant heeft dikke, vlezige bladeren en bloemen in verschillende kleuren, zoals roze en wit. Het kan groeien tot 60-90 cm hoog.

Koninginnenkruid (Eupatorium): Dit is een hoge vaste plant die kan groeien tot 2-3 meter hoog. Het heeft kleine roze of witte bloemen die in grote pluimen groeien en die bijen en vlinders aantrekken.
maandag 27 februari 2023 - 09:21
anneke129

Anneke129

Bedankt voor de tips
dinsdag 28 februari 2023 - 12:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon