menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe snoei ik mijn avocadoplant?

Ga naar meest recente reactie

TwanLK

TwanLK

Hallo lezer,

Ik ben aan het begin van de coronacrisis begonnen met het groeien van een avocadoplant(je). Deze hobby is een beetje uit de klauwen gelopen (zie afbeelding).
Nou ben ik aangekomen op het punt dat de plant erg hoog groeit, maar daarmee veel van zijn stabiliteit verliest. Moet ik mijn plant al snoeien? Ben ik al te laat? En vooral hoe snoei ik mijn plant.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groet,
Twan

Bloemen & Planten

woensdag 22 februari 2023 - 19:23
Patrikc

Patrikc

Hij schreeuwt om een grotere pot, daarmee staat hij direct wat stabieler.

Van nature wordt een mango een grote boom en kan hij niet tegen de koude, snoeien zal nodig zijn, maar hoe je snoeit kies je een beetje zelf.
Als je wilt dat hij meer vanonder vertakt en in een struikvorm groeit, dan kan je sterk terugsnoeien, dat was beter al wat vroeger gebeurt maar het kan nog altijd.
Als je wilt dat hij zijn huidige vorm wat behoudt kan je alles lichtjes terugsnoeien.
Eigenlijk zijn er niet echt aanwijzingen te geven voor een plant die 20m hoog wordt en binnen in een pot staat.

Ik heb zelf al enkele malen een avocado gezaaid, maar als ze wat te groot werden heb ik ze telkens maar laten doodgaan van de kou, jou avocadoplant is wel de mooiste die ik al gezien heb
woensdag 22 februari 2023 - 21:20
TwanLK

TwanLK

@patrikc, weet je zeker dat hij overgepot moet worden? Ik heb dit 5 maanden geleden nog gedaan. De stam van de plant is slechts een cm in dikte. Daarnaast is de plant nog niet uitgegroeid voor de pot daar waar hij nog mega snel groeit.
woensdag 22 februari 2023 - 21:43
Patrikc

Patrikc

In een bredere pot staat het geheel alvast stabieler…

Als je bang bent dat de stam nogal dun is vergeleken met de lengte, dan kan je terugsnoeien, maar:
in openlucht groeit een boom evenwichtig in lengte en stamdikte, binnen zijn nogal wat factoren die daartoe bijdragen afwezig, er is geen wind, er is niet volop licht… Je kan snoeien en blijven snoeien om je binnenboom compact te houden maar ik vrees dat je uiteindelijk zal ontdekken waarom avocadobomen meestal niet verkrijgbaar zijn in het kamerplantenassortiment, hoe mooi hij momenteel ook moge zijn.

Als iemand een prachtige oude avocado-kamerplant laat zien erken ik graag mijn ongelijk.
woensdag 22 februari 2023 - 22:24
Driez

Tekst aangepast

Driez

Ik had hetzelfde voor met mijn avocado enkele jaren geleden, was ook manshoog met een stammetje van een goede vinger dik. Die waaide ook altijd omver (staat buiten als het niet vriest). Heb hem teruggezet op een kleine meter en vervolgens zijn een aantal zijtakken mooi beginnen uitgroeien. De nieuwe hoofdtak is wel scheef beginnen groeien, die zou ik nu graag terug wegsnoeien maar er komen net bloempjes op dus ik ga wachten tot na de bloei. Denk dat de plant nu bijna 5 jaar oud is.
donderdag 23 februari 2023 - 11:31
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc


Ik zou hem inderdaad ook zo veel mogelijk buiten zetten, en in een grotere pot, dat waait minder gemakkelijk om…
Ik ben benieuwd of je ooit een vrucht zal oogsten… Indien ja, dan begin ik misschien ook nog wel eens opnieuw
donderdag 23 februari 2023 - 12:15
TwanLK

TwanLK

Ik heb hem zelf nog nooit buiten gezet. De combinatie van pot en grond weegt ook een goeie 20-30kg en dat maakt het lastig om hem te verplaatsen. Vanaf welke temperaturen kun je hem buiten zetten?
donderdag 23 februari 2023 - 12:23
Driez

Driez

Mijn plant weegt niet meer dan 5 kg, dus ik begin hem overdag buiten te zetten van zodra er een periode geen vorst is. Ik begin daar meestal rond februari mee om de plant weer te laten wennen aan direct zonlicht (als je die pas in april buitenzet verbrand zijn blad, maar het is ook uit noodzaak, de binnenlucht doet hem bij ons geen goed, te droog vermoed ik). Tegen mei blijft die dan permanent buiten staan tot de eerste nachtvorst. Lichte nachtvorst kan die wel aan, maar ook niet meer dan dat.
't Zouden geen goede zelfbestuivers zijn, maar ik ga toch niet de moeite doen om een tweede plant op te kweken.
vrijdag 24 februari 2023 - 11:31
TwanLK

TwanLK

Driez, ik ben vooral bang dat hij buiten zou breken door de wind. Daarnaast doet hij het opzich binnen prima. Het ene seizoen wat beter dan de andere, afhankelijk van temperatuur en hoeveel zonlicht hij krijgt. Maar over het algemeen groeit hij aan één stuk door.
zaterdag 25 februari 2023 - 12:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon