menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte beestjes in plant

Ga naar meest recente reactie

Alex van Dommelen

Alex van Dommelen

Goedemorgen allemaal,

Onlangs ons eerste huis met een mooie grote tuin gekocht, we kijken er erg naar uit om hier volop in aan de slag te gaan om een waar paradijs te creëren ! Ik hoop dus ook veel op dit forum actief te gaan zijn.

Vanochtend zijn we ons tuin zorgvuldig rond gegaan om te kijken wat we precies willen en we kwamen een plant tegen welke volledig vol zit met witte beestjes. Deze beestjes lijken de plant volledig kaal te vreten wat we erg jammer vinden. Heeft iemand enig idee wat dit voor beestjes zijn en wat we er aan kunnen doen om ze weg te krijgen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies!

Groetjes Alex

Bloemen & Planten

dinsdag 14 februari 2023 - 10:29
Tuinprins

Tuinprins

Die witte dingen die je op het blad ziet zijn de huidjes van luizen. Een luis groeit en als zijn jasje (=huidje) te klein wordt dan doet die zijn te krappe jasje uit.

Die huidjes plakken vaak aan het blad. Dit komt doordat luizen honingdauw produceren. Honingdauw is een plakkerig goedje waar die huidjes aan gaan vastzitten. Bovendien groeit op honingdauw gemakkelijk een zwarte schimmel genaamd roetdauw.

Bovenstaande plant is een groenblijvende kardinaalsmuts soort (waarschijnlijk een cultivar van Euonymus japonicus). Voor deze plant is bovenstaande foto heel vaak karakteristiek. Je zult dus de luizen moeten bestrijden. Dit kan bijvoorbeeld door de plant vanaf het voorjaar regelmatig schoon te spuiten met een harde waterstraal. Een andere mogelijkheid is de inzet van chemische luizenbestrijdingsmiddelen.

Een luis eet overigens niet van de bladeren. Een luis zuigt sap uit het blad van een plant. Heb je een ernstige luizenaantasting dan kan het blad afsterven. Bladval is overigens normaal bij wintergroene planten. Dit komt o.m. door lichtgebrek binnenin de plant en natuurlijke bladrui.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 februari 2023 - 11:24
Alex van Dommelen

Alex van Dommelen

Bedankt Tuinprins! Dan ga ik beginnen met regelmatig schoonspuiten en mocht dat niet helpen, dan ga ik met verdiepen in luizenbestrijdingsmiddelen.
dinsdag 14 februari 2023 - 14:38
dries944

Dries944

Chemische luizenbestrijdingsmiddelen is niet meer van deze tijd tuinprins, je kunt ook larven kopen van lieveheersbeestjes die dan de luizen zullen verorberen.
Voorzie ook bloeiende planten van allerlei soorten. Zo komen de predatoren van luizen vanzelf. Alleen bij een ernstige aantasting kun je ze eraf spuiten met water.
dinsdag 14 februari 2023 - 20:22
Peterplant

Peterplant

Hoogstwaarschijnlijk is het een schildluis, kommaschildluis of zo, en die krijg je niet weg met een straal water. De beste manier om ervan af te komen is het verwijderen van de hele plant.
dinsdag 14 februari 2023 - 23:51
renate67

Renate67

plant ziet er toch gezond uit, volgens mij geen reden om die te verwijderen, planten kunnen wel wat beestjes verdragen hoor zonder er aan dood te gaan. (logisch ook, beestjes hebben er ook niets aan als plant er dood aan gaat want dan hebben ze geen eten meer)
zaterdag 25 februari 2023 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon