menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houten bloembak plastic folie

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,
wij hebben een houten plantenbak met afmetingen L100 x B50 x H35 CM met worteldoek met Panicum Virgatum
Northwind in en een rozemarijn. We hebben vorige zomer gemerkt dat het water direct langs onder en opzij weg loopt. We moesten steeds heel vaak en in heel kleine hoeveelheden gieten om niets te verspillen. De rozemarijn had het heel moeilijk en kreeg verdorde blaadjes. De Panicum had blijkbaar iets minder last maar had toch vaak tijdelijk gekrulde bladeren. Dit jaar willen we plastic folie in de bak leggen. Mijn vraag is nu hoeveel gaten we best in de folie aanbrengen voor de afwatering. Niet te veel maar ook niet te weinig. We hebben ergens gelezen dat je de gaten ook best op 5 cm boven de bodem aanbrengt.
Nog een vraagje : welke grond of materiaal gebruiken we best om zoveel mogelijk water op te nemen? Of misschien de bodem bedekken maar met wat? Momenteel zijn er aquapearls in de grond gemengd. Maar dat heeft vorig jaar toch niet zo veel geholpen.

Alvast bedankt
zondag 5 februari 2023 - 10:55
Patrikc

Patrikc

Als ik me probeer voor te stellen wat er gebeurde, dan denk ik dat je minderwaardige potgrond gebruikt hebt.

Ik gebruik in zo een bak tuingrond gemengd met wat compost en afgedekt met een laagje houthaksel…

Vorige zomer was wel erg heet en erg droog, als die bak in de zon stond dan bakte die elke dag droog.
zondag 5 februari 2023 - 20:37
leerling

Leerling

Eens met Patrick: als je water geeft en dat water loopt er meteen uit, dan is er wat mis met je grond.

Eventueel kan je naast compost ook nog bentoniet door de potgrond mengen. En dan inderdaad de grond afdekken om verdamping te verminderen. Als je geen houthaksel hebt, kan dat ook met materiaal als grasmaaisel, kleine twijgjes, herfstbladeren, schors ... Desnoods zelfs met krantensnippers of karton.

Je kan proberen of een druppelsysteem wat helpt. Je kan dat eenvoudig zelf maken. Zie bv. https://nl.wikihow.com/Van-een-plastic-fles-druppelirrigatie-maken, maar dagelijks water geven aan plantenbakken (of tenminste controleren of het nodig is) is met zo'n hitte + droogte onvermijdelijk.
zondag 5 februari 2023 - 22:35
renate67

Renate67

plasticfolie en gaten ook best op 5 cm boven de bodem aanbrengt.
is in ieder geval voor rozemarijn GEEN goed idee, die houden niet van natte voeten, zeker niet in de winter
zaterdag 25 februari 2023 - 21:46
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de informatie, iedereen.
Ik ga er mee aan de slag.
zondag 26 februari 2023 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon