menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia volop in de knop

Rick2002

Rick2002

Beste,

Door de zeer zachte winter hebben onze hortensia’s al volop knoppen aangemaakt en is er zelfs al wat bladvorming begonnen. Nu is de vorst weer terug, is dat erg voor de planten?

Eigenlijk wilde ik komend voorjaar graag de hortensia’s was verder terugsnoeien.om het geheel wat compacter te maken. Kan dat kwaad?

Dank voor jullie hulp!
woensdag 25 januari 2023 - 10:03
daanh

Daanh

dag rick
ik heb het ook al gezien dat de hortensia's er zin in hebben!
in andere jaren gebeurt dit meestal ook al in begin maart. dan kan het ook nog zeker gebeuren dat het nog sterk vriest. de oude bloemen beschermen de knoppen tegen de vorst. deze snoei ik jaarlijks af in begin maart om plaats te maken voor nieuwe groei en omdat het dan al wat warmer wordt. als het daarna nog stevig gaat vriezen gooi ik er een doek overheen om te voorkomen dat de bladeren zwart kleuren. ik raad je aan om het gwoon zoals in andere jaren in begin maart te doen. als het vervolgens nog vriest gooi je er een vliesdoek of gewoon een oud deken over om de jonge bladeren te beschermen.
woensdag 25 januari 2023 - 14:14
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Of verder terugsnoeien kwaad kan hangt af van het soort hortensia. Bij de "Boerenhortensia" snoei je dan ook (deels) de bloemknoppen weg (aangemaakt afgelopen seizoen). Maar bij bijvoorbeeld bij de "Annabelle" maakt het niet uit, die bloeit op nieuw hout van komend seizoen.
woensdag 25 januari 2023 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon