menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Viooltjes

ariane22

Ariane22

Hallo, ik stel mij volgende vraag.
Bij het begin van de lente staan de tuincentra elk jaar vol met viooltjes in allerlei kleuren. In mijn ogen zijn viooltjes dus typische lentebloeiers. Doch in het najaar kan je ook viooltjes kopen, de zogenaamde winterviooltjes.
Kan iemand me vertellen of winterviooltjes eigenlijk dezelfde viooltjes zijn als deze die je rond maart overal vindt? Of gaat het hier om 2 verschillende soorten?
Kunnen jullie mij helpen. Laat iets weten.
Alvast bedankt.
woensdag 18 januari 2023 - 09:09
leerling

Leerling

Het zijn vrijwel allemaal varieteiten van Viola cornuta. Ze zijn alleen op verschillende tijdstippen gezaaid.

Ik heb meestal wel wat winterviooltjes in plantenbakken staan, maar meestal komen die toch pas echt in bloem in de lente.
woensdag 18 januari 2023 - 16:50
renate67

Renate67

mijn winterviooltjes (gekocht) bloeien altijd hele winter behalve bij flinke vorst,
Bij nachtvorst zien ze er in ochtend zielig uit om na paar uur als weer wat warmer is en weer fris en fruitig bij te staan. Ik heb met winterviolen betere resultaten met kleinbloemige dan met grootbloemige.
In voorjaar gaan z vaak nog een keer uitbundig bloeien en worden dan sliertig en gelig en sterven af.
"zomer"violen in voorjaar gekocht doen het in late voorjaar en zomer goed en laten het aan eind zomer/begin herfst afweten. (hierbij geen verschil tussen grootbloemige en kleinbloemige).

Blijkbaar bloeien viooltjes ongeveer een halfjaar voor plant er mee ophoudt.
zaterdag 25 februari 2023 - 22:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon