menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebloem

Ga naar meest recente reactie

magdap

Magdap

Welke zonnebloem geeft de meeste zaden voor later in de winter aan de vogels te voederen
Dank Magda
maandag 19 december 2022 - 11:36
leerling

Leerling

Ik weet het niet.

Ik weet ook niet of de zonnebloemzaden in het vogelvoer van ras-echte planten komen.

Hier morsen vogels (vooral koolmeesjes) allerlei zaden uit het vogelvoer. Het merendeel wordt daarna opgegeten door de grondvogels, maar elk jaar schieten er wel een tiental zonnebloemen spontaan op uit dat gemorst zaad. Sommige van die bloemen zijn vrij groot (+/- 20 cm doorsnee) en hebben veel zaden, anderen zijn kleiner tot klein (+/- 6 cm doorsnee).

In het begin wilde ik ze ook oogsten voor de winterperiode, maar ik merkte al gauw dat je wel heel veel bloemen nodig hebt om wat opbrengst te hebben, zelfs als het allemaal reuzebloemen zouden zijn.

Nu laat ik de bloemen gewoon staan tot de vogels ze hebben leeggegeten en koop ik voor de winter zaad waar geen alsemambrosia in zit.
maandag 19 december 2022 - 23:14
magdap

Magdap

Dank je voor de goede tip van de alsemambrosia. Had er nog nooit van gehoord. Hoe weet men dat het voer geen alsemambrosia bevat?
Magda
dinsdag 20 december 2022 - 20:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als de verpakking niet vermeldt dat er geen alsemambrosia in zit, koop ik het niet.

Ik weet dat het niet de bedoeling is om hier reclame te maken voor andere websites, maar ik koop vogelvoer waar zaden in zitten vrijwel uitsluitend bij Vivara, omdat ik weet dat ze veel moeite doen om kwaliteitsvol vogelvoer aan te bieden (o.a. zonder alsemambrosia - zie https://www.vivara.nl/informatie/over-ons-voer) en omdat een deeltje van de opbrengst naar verenigingen gaat die de natuur helpen beschermen.
woensdag 21 december 2022 - 01:13
magdap

Magdap

Heb naar de website gekeken en inderdaad, hier spreken ze van onkruidvrije zaden.

Dank voor de tip
Magda
donderdag 22 december 2022 - 15:53
renate67

Renate67

reuzenzonnebloemen geven grote bloemen met groot hart met dus ook veel zaden , maar als ik die heb laat ik ze gewoon als plant staan zodat vogels ze op natuurlijke manier kunnen opeten.
Maar kies gewoon de zonnebloemen die je mooi vind.
zaterdag 25 februari 2023 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon