menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heuchera in de winter

Frederikkia

Frederikkia

Er staan Heuchera's in verschillende kleuren in mijn tuin. De meesten staan heb ik in grote potten geplant als sierlijke bodembedekker bij de grote Acers. Maar ze beginnen nu wat rommelig te worden. De dode onderbladen trek ik dan weg. Maar kunnen de Heuchera 's winters in de pot blijven staan en moeten ze worden afgedekt ?
dinsdag 22 november 2022 - 19:51
Carib

Carib

Heuchera's zijn goed winterhard en redelijk bladhoudend in de winter. Dat neemt niet weg dat ze van droge vorst met veel zon schade kunnen oplopen. Ook in het voorjaar als het heel zonnig en schraal is, lopen ze in onze onbeschutte tuin wel eens bladschade op. Dat herstelt echter altijd erg snel zodra ze weer aan de groei gaan in april.
In het voorjaar kun je ook eenvoudig topstek nemen van de Heuchera om zo jonge, frisse exemplaren te krijgen.
Er is maar 1 groot probleem met Heuchera in pot: taxuskeverlarven. Als de planten plotseling slap hangen, dan moet je even aan de kroon trekken. Kijk dan niet verbaasd op als je de volledige plant los in je handen hebt omdat de larven net boven de grond de vlezige stengel volledig losgevreten hebben. In dat geval kun je vaak de plant nog behouden door onmiddellijk alle toppen te stekken.
dinsdag 22 november 2022 - 22:28
leerling

Leerling

Ik begrijp je verhaal niet. Hoe kunnen planten in pot bodembedekkers zijn?
Waarom zet je die niet gewoon in de grond?

Planten in potten zijn altijd vorstgevoeliger dan planten in volle grond. De koude kan nl. via de pot gemakkelijker doordringen tot bij de wortels.

Ik weet niet hoeveel vorst Heuchera in pot kan verdragen. Carib lijkt op dat vlak meer ervaring te hebben.

Wij zetten stekjes en planten in pot in de winter tegen een zonnige, beschutte muur in een container (een hoekje gemaakt van losse bakstenen) die we daarna opvullen met herfstbladeren. Is tot nog toe altijd goed gegaan.
dinsdag 22 november 2022 - 23:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon