menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Yucca glauca - Palmlelie

Ga naar meest recente reactie

rietlenaer11

Rietlenaer11

Graag tips om de Palmledie ov Yucca glauca te vermeerderen ; ik kreeg scheuten van een grote plant ; kan ik die in water plaatsen tot er zich worteltjes ontwikkelen en daarna in de tuin planten ?
tips welkom !

Bloemen & Planten

zaterdag 29 oktober 2022 - 13:48
biancagerr11

Biancagerr11

Ik knak ze af en duw ze in de grond, wortelen goed
maandag 31 oktober 2022 - 23:00
Jeanine S

Jeanine S

Kan inderdaad ook in water wortelen.
Of zijtak eerst laten drogen een paar dagen en dan oppotten zie stappenplan
Om te beginnen maak je een schaar of mes goed schoon. Je kunt hiervoor het beste pure alcohol of ontsmettingsmiddel gebruiken.
Haal de moederplant uit zijn pot, zodat je kunt kijken of de scheut al wortels heeft.
Mocht de scheut al wortels hebben, dan kun je de scheut inclusief wortels los knippen of snijden.
Laat die zo’n 3 tot 7 dagen drogen op een koude en beschutte plek. Een warme vensterbank is dan ook zeker geen goed idee.
Na het drogen van de stek kun je deze verpotten in een bloempot met verse aarde. Je kunt hiervoor het beste een mix gebruiken van normale potgrond met stekgrond.
dinsdag 1 november 2022 - 08:11
rietlenaer11

Rietlenaer11

Jeanine, bedankt voor jouw reactie !
De moederpot staat wel niet in een pot, maar in volle grond in de tuin.
dinsdag 1 november 2022 - 18:13
rietlenaer11

Rietlenaer11

Bianca, bedankt voor jouw reactie ! Ik ga alvast aan de slag !
dinsdag 1 november 2022 - 18:16
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij heeft Jeanine het over de kamerplant Yucca. Weet niet of dat ook werkt bij Yucca glauca. Hou er ook rekening mee dat we nu aan het einde van het groeiseizoen zitten waarbij de meeste planten in rust gaan. Dit heeft dan ook gevolgen voor het vermogen van een plant om wortels te vormen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 3 november 2022 - 07:51
rietlenaer11

Rietlenaer11

Hallo, ik ben akkoord met de opmerking van 'Tuinprins' ;
Ik heb 1 grote scheut van de plant en 2 kleinere :

ik dacht om de grotere reeds in de tuin uit te planten, en de kleinere verdere op water te laten wortelen, en dan te verpotten en na de winter buiten te zetten. Misschien zet ik ook best de grotere tot na de winter binnen in een pot...

Heel erg bedankt voor de reactie !
vrijdag 4 november 2022 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon