menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulhenbergia capillaris

Ga naar meest recente reactie

CleanTeddy

CleanTeddy

Hoi!

Wij hebben vorig jaar Muhlenbergia capillaris geplant in onze voortuin nadat we de
Kleingrond zeker 10 tot 15 cm afgegraven hebben en teelaarde laten opvoeren. Dat tuintje in NW gericht. Op internet staan mooie foto´s van muhly gras die mooi stevig omhoog staan maar dat is bij ons helemaal het geval niet. Ze groeien, krijgen lange grassen en hangen door op de grond. Geen zicht ik meen het. Spijtig want ik ben als een blok gevallen voor dit uitzonderlijk mooie siergras. Ik hoop dat iemand mij richtlijnen kan geven, advies, eender wat want ik wil dit gras absoluut niet vervangen. In het eerste jaar zijn ze ook niet gebloeid,..is dit normaal?

Alvast bedankt!!
maandag 15 augustus 2022 - 21:50
Peterplant

Peterplant

Wat versta je onder teelaarde, is dat potgrond of bemeste tuinaarde of aanplantgrond.
Dit mooie gras groeit op zeer goed waterdoorlatende grond. Dat betekent dat de grond heel zanderig moet zijn, ook op grotere diepte

Als je een laagje grond weghaalt en vervangt door een grondsoort die veel turf of cocopeat of compost of andere organische stoffen bevat kan de grond te rijk en te vochtvasthoudend zijn waardoor de plant flodderig gaat groeien. Net zo iets als lavendel die op de vruchtbare grond groeit.
Veel brekerzand of lavagruis of veel fijn grit door de grond heen mengen ook op grotere diepte zorgt ervoor dat de plant steviger en compacter groeit en beter winterhard zal zijn. Op te natte grond rot dit gras in de winter gewoon weg.
maandag 15 augustus 2022 - 22:33
Peterplant

Peterplant

Ik hoop trouwens ook dat ze niet te veel in de schaduw staan.
maandag 15 augustus 2022 - 22:35
Tuinprins

Tuinprins

Kan er eigenlijk weinig aan toevoegen. Moet volle zon hebben, een hete, droge standplaats en schrale grond. Dit gras komt van oorsprong uit het zuidwesten van de VS (o.a. Californië) en Mexico. Zomertemperaturen van 30--40 graden.

Niet geschikt voor aanplant op kleigrond of verrijkte grond. Op zulke gronden groeien ze slungelig en vallen om.

Dat Muhlenbergia capillaris het eerste jaar niet bloeit is niets apart. Plant steekt het eerste jaar vooral energie in de wortels. Dit gras bloeit laat in het jaar en het kan goed zijn dat bij een matige zomer zoals in 2021 ze niet of nauwelijks bloeien.

De precieze winterhardheid van dit gras blijft voor onze contreien een beetje een vraagteken. Op basis van de boeken zou het voldoende winterhardheid zijn in de Lage Landen. Wat Muhlenbergia capillaris hier parten kan spelen is een natte periode in de winter gevolgd door een vorstperiode. Er zijn meer van die 'mediterraan-achtige' planten die onder zulke omstandigheden het loodje leggen.

Bij het kopen van planten nooit op de plaatjes afgaan. Je weet vaak niet waar die foto's gemaakt zijn en of dat ze niet uitgebreid gephotoshopt zijn.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 07:24
CleanTeddy

CleanTeddy

Hoi, alvast bedankt voor jullie reacties. Ze staan nw, dus pas in de vroege namiddag krijgen ze zon. Wat inderdaad niet ideaal is maar zou moeten lukken vermits het lampenpoetsersgras van de buren op nw mooi stevig en groot staan en bloeien. De teelaarde die ik heb laten aanvoeren kwam van een aannemer die grondwerken uitvoerd...niet echt een idee dus vanwaar die precies komt. Ik vond de plaatsjes prachtig en heb me dus geinformeerd of dit op kleigrond kan en had zeker 4 bronnen gevonden die vermelden dat het niet ideaal was maar kon...zowiezo is de grond niet goed doorlatend...ik wil ze echt graag houden...valt er iets aan te doen? Grond afgraven bv 1 meter en kwaliteitsaarde aanvoeren? Kan het kwaad ook dat de bodem bedekt is met grind? Mvg
dinsdag 16 augustus 2022 - 10:51
Tuinprins

Tuinprins

Lampenpoetsersgras is absoluut niet te vergelijken met Muhlenbergia capillaris. Lampenpoetsersgras groeit goed in de halfschaduw (al zal daar de bloei niet veel voorstellen) en is zeer tolerant wat betreft grondsoort. Het is daarom ook favoriet bij veel tuinontwerpers- en aanleggers ('bulletproof'). Muhlenbergia is wat dat betreft toch van een andere orde. Volle zon, warmte/hitte en droge, schrale grond is wat dit siergras nodig heeft. Het feit dat je dit gras weinig tegenkomt in de Lage Landen ligt er niet aan dat het onbekend is maar dat het gewoon te onbetrouwbaar is.

Met informatie op internet moet je altijd oppassen. Als ik 'Muhlenbergia capillaris' google krijg ik eerst 4 pagina's van aanbieders van deze plant. Zij willen verkopen dus zullen weinig kritische opmerkingen plaatsen. Het woord dat ik het meest tegenkom is 'prachtig'. Op dit forum komen met de regelmaat van de klok mensen voorbij die een 'prachtige' plant hebben gekocht die totaal niet geschikt is voor de plek die zij daarvoor in gedachte hadden.

Wat je zou kunnen proberen (succes NIET verzekerd) is om de grond schraler te maken door de planten uit de grond te halen (volgend voorjaar) de grond te verschralen door scherp zand/metselzand toe te voegen en dan de planten weer terug te zetten.

Persoonlijk zou ik die Muhlenbergia vergeten en iets planten waar je meer succes mee hebt.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 11:27
Peterplant

Peterplant

Beter een minder mooie plant die floreert dan een prachtige plant die het niet doet. Met je grond meetuinieren is beter dan er tegen in gaan.
dinsdag 16 augustus 2022 - 13:24
CleanTeddy

CleanTeddy

Ok jongens, dank u voor jullie tijd en advies, die ik zeker zal opvolgen. Take care.
dinsdag 16 augustus 2022 - 14:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon