menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Melganzenvoet bestrijden

Ga naar meest recente reactie

SanderVdW

Tekst aangepast

SanderVdW

Dag allen,

Wij zitten met een probleem en hebben deskundig advies nodig. Een maand of 2 geleden hebben wij met behulp van een klein kraantje onze tuin van ongeveer 10 are ontdaan van tientallen dikke stronken en alle grote struiken, alsook enorm veel steenpuin. Wij hebben een aantal firma’s aangesproken om dit uit de tuin te ruimen, maar geen enkele firma kon dit voor oktober doen en dit zelf doen was helemaal uit den boze. Al dit puin ligt nog ik de tuin, en na een aantal weken stond heel de tuin al vol Melganzevoet, we zijn er helemaal door verrast en hebben geen idee wat we hiertegen kunnen verrichten, ondertussen sommigen al meer den 150cm hoog.

Aangezien de tuin pas september/oktober ontruimd zal worden vragen wij ons af of wij dit moeten bosmaaien, bespuiten, .. Is dit de moeite om nog te doen? Sterft dit onkruid vanzelf af in de herfst/winter? Stel dat ik het nu tot ongeveer 10cm afmaai met de bosmaaier, zal onze bodem dan binnen de korste keren er terug mee vol staan?

Elk advies is welgekomen.

Bloemen & Planten

maandag 8 augustus 2022 - 20:10
leerling

Leerling

Wat voor grond heb je?

'k Zou het met de hand uittrekken. Hier (droge zandgrond) gaat dat vanzelf.

Op kleigrond is dat momenteel waarschijnlijk moeilijker. Dan zou ik het zo snel mogelijk (= voor het zaad begint te vallen) maaien.

In beide gevallen zou ik de planten daarna afvoeren. (Hier heb ik een afzonderlijke composthoop voor planten die in het zaad staan.)

Vrijwel alle gronden zitten vol zaden. Door de graafwerken heb je heel wat van die zaden dicht genoeg bij de oppervlakte gebracht om ze te laten ontkiemen.

Spuiten heeft geen zin. Je spuit er hoogstens de planten mee kapot die er nu groeien. Samen met je bodemleven en heel wat nuttige insecten

Zowel spuiten als wieden zal ervoor zorgen dat de volgende reeks zaden ruimte zal krijgen om ook te ontkiemen. In de natuur vind je zelden blote, vruchtbare grond.

Wat zijn jullie plannen voor die tuin?

Wat wil helpen om onkruiden te onderdrukken is de zgn. karton-met-mulch methode. Zie bv. https://www.mijntuin.org/articles/hardnekkig-onkruid-de-truc-met-het-karton

Maar weet dat geen enkele tuin onkruidvrij is. Er zullen altijd zaden komen aanwaaien of naar boven komen als je de grond omwoelt.
dinsdag 9 augustus 2022 - 01:10
Tuinprins

Tuinprins

Afmaaien met bosmaaier of zeis is het beste. Spuiten met onkruidverdelger is geen goed idee aangezien de planten al redelijk wat zaden hebben gevormd dat uit de plant gaat vallen (je spuit wel de plant dood maar niet de zaden). Als het nog kleine planten waren geweest dan had je wel kunnen spuiten.

Als je het gaat uittrekken verstoor je de grond waardoor zaden aan de oppervlakte komen. Als het straks weer eens regent dan kiemt er weer allerlei onkruid. Dat er nu alleen of hoofdzakelijk melganzevoet is ontkiemt zal zeer waarschijnlijk met de droogte te maken hebben. Dit onkruid is tamelijk droogteresistent en doordat het zo massaal is ontkiemt hebben andere soorten onkruidzaden waarschijnlijk onvoldoende licht gehad om te ontkiemen.

Als je de melganzevoet afmaait dan het maaisel opruimen of ergens op een hoop gooien. Bij zulke hoge planten zal er al zaad in de planten zitten. Als je dat maaisel gewoon laat liggen dan valt het zaad na een tijdje uit de plant en kun je er later (in je nieuw aangelegde tuin) weer last van krijgen.

Iedere grond heeft een zogenaamde 'zaadbank'. Dit is de optelsom van de zaden die in de grond zitten. Over een lange periode bezien (eeuwen) kunnen er redelijk wat zaden in de grond zitten. Door grondbewerking zijn een deel van de zaden zo diep in de grond terechtgekomen dat ze niet kiemen maar wel hun kiemkracht behouden. Van sommige zaden is bekend dat die meer dan 100 jaar in de grond kunnen blijven zitten zonder hun kiemkracht te verliezen. Als je dan de grond gaat bewerken dan komen er weer zaden naar de oppervlakte die dan wel de juiste omstandigheden hebben om te ontkiemen. Hier op het forum zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die een gazon hebben ingezaaid dat binnen de kortste keren vol stond met onkruid.

Melganzevoet is een eenjarig onkruid maar kan zich wel massaal uitzaaien. Het is een redelijk 'gemakkelijk' onkruid om weg te krijgen omdat JONGE planten goed zijn te wieden of te schoffelen. Als je grote melganzevoetplanten afmaait dan schieten deze niet opnieuw uit.


Moraal van dit verhaal: Op tijd onkruidplanten wieden.



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 9 augustus 2022 - 06:40
SanderVdW

SanderVdW

Beste Leerling en Tuinprins,

Bedankt voor jullie enorm uitgebreide reactie. Best kan ik met een bosmaaier alles tot aan de grond wegmaaien en dan afvoeren, maar zorgt dit dan inderdaad niet voor nieuwe zaden om in de plaats terug te groeien?

De tuin zal begin volgend jaar ontruimd worden, wat zou er potentieel gebeuren als we alles gewoon zo laten staan tot de winter? Sterft alles dan af of blijft dit gewoon staan?
woensdag 10 augustus 2022 - 22:50
Tuinprins

Tuinprins

Melganzevoet is een eenjarig onkruid dus sterft langzaam af als het zaad heeft gezet. Droogte kan het afstervingsproces versnellen. Als je het gewoon laat staan valt het rijpe zaad uit de zaadstanden op de grond. Als de planten helemaal afsterven heb je kans dat er voldoende licht op de bodem komt waardoor er weer nieuwe onkruiden zoals gras kunnen ontkiemen. Dit kan overigens ook gebeuren als je de melganzevoet afmaait en er weer regen gaat vallen (de meeste zaden hebben vocht en licht nodig om te kunnen ontkiemen). Ook de daglichtlengte speelt een rol. Dit is de reden waarom er in de winter weinig onkruidzaden ontkiemen. Maar vergis je niet: er zijn onkruidsoorten die maar weinig daglichtlengte en warmte nodig hebben om te ontkiemen (bijv. vogelmuur/Stellaria media).

Ik denk dat als je volgend jaar je tuin gaat aanleggen dat je er terdege rekening mee moet houden dat er veel onkruid gaat ontkiemen. Als je een gazon wilt aanleggen is het verstandig om de grasmat te leggen, niet om te gaan inzaaien. Als je borders/perken wilt aanleggen is het raadzaam om de grond af te dekken met een mulchlaag van bijv. schors. En het allerbelangrijkste: het zaakje wat onkruidbestrijding betreft goed bijhouden. Iedere week een rondje maken en het onkruid dat gekiemd is direct verwijderen.


Gegroet, de tuinprins


donderdag 11 augustus 2022 - 07:31
SanderVdW

SanderVdW

Ik dank je enorm voor je uitgebreide antwoorden.

Grasmatten is helaas geen optie gezien de grootte van de tuin en ons beperkt budget. Indien wij tegen de zomer onze tuin gaan aanleggen, raadt u dan aan om het om te maaien en allemaal weg te halen en zo ja, wanneer zou dit best gedaan worden om de groei van nieuw (andere of zelfde soort) onkruid te vermijden.

Zo nee, kan het omdat het een eenjarig kruid is en vanzelf weer afsterft gewoon blijven staan tot de grondwerken beginnen ik het voorjaar?
maandag 15 augustus 2022 - 15:24
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou het nu afmaaien en direct afvoeren. Het voorkomt uitzaaien en het maakt te tuin overzichtelijker wanneer ze het puin komen afvoeren (houd er rekening mee dat dit misschien pas in november of december gebeurt).

Zoals ik er tegen aankijk moet je er terdege rekening mee houden dat als men het puin weghaalt dat er weer veel onkruidzaad aan de oppervlakte komt dat zal gaan ontkiemen als de temperaturen volgend jaar in de lente gaan stijgen. Als je de onkruidbestrijding van het begin niet goed bij houdt dan zal er van je tuinidylle weinig terecht komen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 15 augustus 2022 - 18:17
SanderVdW

SanderVdW

Bedankt voor je reactie. Ze gaan sowieso pas volgend jaar in het voorjaar met de grondwerken beginnen, is het dan nog steeds het beste idee om het nu te maaien, of wacht ik beter tot vlak voor de winter, wanneer er niets meer kan groeien?
dinsdag 16 augustus 2022 - 17:56
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zou dat de komende weken doen (als het minder warm is ). Zaad valt niet uit de planten en het wordt (hopelijk) een minder 'rauwe boel'.

Als het gaat regenen zal er ongetwijfeld weer onkruid komen, probeer het een beetje bij te houden.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 augustus 2022 - 18:08
PeterC

PeterC

Melganzenvoet. Die naam nog nooit gehoord maar ik denk dat ik de plant herken onder de naam "mallebout". Dat zal oost-vlaamse streektaal zijn. Kan hier iemand dat bevestigen?
woensdag 17 augustus 2022 - 21:45
leerling

Leerling

@PeterC
Als "mallebout" overeenkomt met de beschrijving die je vindt op https://www.floravannederland.nl/planten/melganzenvoet is het waarschijnlijk een streeknaam voor Chenopodium album
woensdag 17 augustus 2022 - 22:30
PeterC

PeterC

Dat zal het wel zijn. Vooral de beschrijving "De grijsgroene planten kunnen zich ontzettend snel op braakliggende grond uit zaad ontwikkelen" klopt helemaal. Zelfs met dit superheet en droog weer vind je ze massaal op vers omgewoelde braakliggende grond.
woensdag 17 augustus 2022 - 23:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon