Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/71976/aanplantadvies-rhododendron-op-kleigrond

menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplantadvies rhododendron op kleigrond

pwfick

Pwfick

Ik wil graag een een stuk van ongeveer 5 m2 volplanten met rhododendron (Cunningham White). De grond is kleigrond. Ik ben op zoek naar tips hoe ik dit het beste kan doen.

- Hoe diep moet ik het afgraven? Hoeveel turf heb ik nodig?

- Ik had ergens gelezen dat men het best eerst een laag grind aanbrengt onder in het gat, daarbovenop takken en dan turf erover. Waarschijnlijk om de afwatering te verbeteren. Heeft dit toegevoegde waarde?

- Elders las ik weer dat een gat met tuinturf op de lange termijn niet succesvol is, omdat via het grondwater de turf langzaam vermengd zal worden met de klei. Het zou beter zijn om de rhododendrons in een kuip te planten met gaten voof afwatering)? Is dit echt beter? Gaat dit op lange termijn niet de groei juist beperken, omdat de wortels geen kant meer op kunnen?
woensdag 3 augustus 2022 - 23:34
Tuinprins

Tuinprins

Niet aan beginnen.

Op kleigrond gaat zo'n plantgat vaak als doucheputje werken waardoor de wortels van de rhododendron in neerslagrijke periodes te nat komen te staan. Wortelrot (i.e. Phytophthora cinnamomi) ligt dan al snel op de loer. Tegen deze aantasting is niets te doen.

Zet er iets anders neer wat het op kleigrond wel goed doet bijv. Photinia, Viburnum of struikklimop.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 augustus 2022 - 07:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon