menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleanders

Ga naar meest recente reactie

cgtulner-j19

Cgtulner-j19

Mijn oleanders hebben de laatste tijd bruine “pitjes” op de bladeren en bloemen, het lijkt op zaadjes maar heb deze nog nooit eerder gezien .
Heeft iemand enig idee wat het is, en als het schadelijk is, wat ik er tegen kan doen?

Bloemen & Planten

zondag 3 juli 2022 - 12:26
Peterplant

Peterplant

Dit zijn gele bladluizen, typisch voor de oleander.
zondag 3 juli 2022 - 13:10
Tuinprins

Tuinprins

Ziet eruit als de oleanderbladluis. Latijnse naam van deze luis: Aphis nerii. Deze luis zuigt aan het blad en de stengels. Bovendien produceren ze honingdauw. Dat is een plakkerig goedje waar gemakkelijk een zwarte schimmel opgroeit (roetdauw). Op de bladeren waar honingdauw opzit zie je dan na een tijdje zwarte (plakkerige) plekken.

Bestrijding: met een waterstraal de luizen van de plant afspuiten. Andere mogelijkheid: huishoudhandschoenen aantrekken en de luizen dooddrukken. Naspoelen met water.
Nog een andere mogelijkheid: een insecticide toepassen.


Gegroet, de tuinprins


zondag 3 juli 2022 - 13:18
anneravoet

Anneravoet

Insecticide verdunnen met water en met een waterspuit vernevelen over de oleanders. Beestjes zijn in een mum van tijd weg
donderdag 21 juli 2022 - 15:08
brigitteba17

Brigitteba17

ik heb hetzelfde probleem die gele stippen en mn bladeren hangen vol met zwarte stipjes , mag je dees afwrijven met azijn
grts Bé

Bloemen & Planten

dinsdag 13 februari 2024 - 10:33
Peterplant

Peterplant

Die witte velletjes zijn huidjes van vervelde bladluizen. Het zwart is roetdauw, een zwarte schimmel die leeft van de afscheiding van de bladluizen.
Gewoon met een vochtige doek afwrijven. Zeker geen azijn gebruiken.
dinsdag 13 februari 2024 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon