menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe herken je wat?

Ga naar meest recente reactie

Tom1827374

Tom1827374

Hallo!

Ik heb twee vragen:
1) er zit ontzettend veel luis op een aantal bloemen/planten, zie bijgevoegde foto. Wat maakt het dat ze op sommige wel en sommige niet zitten? En waarom zo ongelooflijk veel? Ze maken die hele plant dood. Is er iets natuurlijks tegen te doen? Er lopen lieveheersbeestjes, maar die zijn er niet tegen op gewassen lijkt het...
2) Ik heb een maand of 2/3 geleden een bijenmix in mijn tuin ingezaaid. We hebben veel last van onkruid en met mijn ongetrainde oog kan ik het een van het ander niet onderscheiden. Hoe kom ik erachter wat ik weg kan halen en wat niet? Sommig onkruid heeft leuke bloemen, terwijl sommige bloemen nog geen bloemen hebben. Dus ik ben bang dat ik straks de verkeerde of teveel weghaal. Ik zou er graag een mooi perkje van maken, maar waar leer ik hoe dat moet?

Hartelijk dank!

Bloemen & Planten

donderdag 23 juni 2022 - 14:56
leerling

Leerling

Als je lieveheersbeestjes niet opgewassen zijn tegen de bladluis, moet je vooral niets doen. Als je de bladluis nu gaat behandelen, neem je ook het eten van de toekomstige lieveheersbeestjes weg en waarom zouden die dan naar jouw tuin komen?
Bladluizen hebben, naast lieveheersbeestjes, nog veel andere natuurlijke vijanden. Zoek zelf maar eens op "bladluis natuurlijke vijanden". Hoe meer je het die natuurlijke vijanden naar hun zin maakt, hoe sneller je tot een natuurlijk evenwicht komt.

En planten leggen niet zo gauw het loodje door bladluis. Hier zaten o.a. het vingerhoedskruid een paar maanden geleden vol. Nu moet ik al zoeken om er nog een bladluis op te vinden.

Wat "onkruid" is, mag je helemaal zelf bepalen. Onze tuin staat vol met wilde bloemen en planten die andere mensen onkruid vinden.

Als je wil weten welke plant wat is, zit er weinig anders op dan op zoek te gaan en te leren. Je vindt goede websites als je zoekt op "wilde planten determineren".
Als je wil, kan je ook hier terecht op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/spel/plantenherkenner
donderdag 23 juni 2022 - 15:30
Tuinprins

Tuinprins

Voor de leek is het inderdaad lastig onderscheid te maken tussen 'onkruid' en plant (sommige 'onkruiden' zijn overigens prima bijenplanten!).

Als je nog weet wat voor soorten er in het bijenmengsel zaten dan kun je op het internet zoeken naar afbeeldingen van zaailingen. Een goede website is in dit opzicht http://theseedsite.co.uk/.

Voor de volgende keer: de zaden op rijtjes zaaien zodat het makkelijker is om het onkruid te wieden. Met het groeien van de planten valt het minder op dat de plantjes op rijtjes staan.

Luizen horen bij tuinieren. Als je een zonnebril opzet dan zie je ze niet zo!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 juni 2022 - 18:36
leerling

Leerling

Luizen horen bij tuinieren. Als je een zonnebril opzet dan zie je ze niet zo!
donderdag 23 juni 2022 - 21:14
Lamium

Lamium

Het verschil tussen bijenmix en onkruid is onmogelijk te zien, om de simpele reden dat 'onkruid' meer een oordeel over een plant is dan de plant zelf. Veel bijenmix gebruikt ook deels inheemse bloemen die daarmee ook goed zijn voor wilde bijen. Een inheemse bloem zou je onkruid noemen als hij komt aanwaaien en niet als hij in een mix zit.

Wat ik om die reden gedaan heb ik een app downloaden (ik gebruik obsidentify, maar er zijn vast alternatieven). Die app zegt je aan de hand van een of meer foto's welke plant je hebt. Met zaaimix is mijn ervaring dat je het best flink kan uitdunnen (beter vijf planten die mooi kunnen opgroeien dan 20 die elkaar verdrukken), dus met zo'n app kan je kiezen wat je houden wil.

Bijgevoegde foto is een citroengele honingklaver die is komen aanwaaien. Technisch onkruid, maar hij heeft toch een paar maanden mooier gebloeid dan veel 'echte' planten.

Bloemen & Planten

donderdag 23 juni 2022 - 21:34
Tom1827374

Tom1827374

Bedankt voor de reacties! Ik ga e.e.a. uitzoeken en de luizen blijven zitten
maandag 27 juni 2022 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon