menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zonnebloem veelvraat

Ga naar meest recente reactie

Tuinniertje13

Tekst aangepast

Tuinniertje13

Hoi iedereen!

We zijn verhuisd en hebben een tuin die heeeeeel veel liefde nodig had (net als het huis trouwens). Jaren lang niet onderhouden wellicht zo'n 20 jaar nauwelijks in ieder geval.

Moestuin in de openliggende borders gemaakt en achter in een lege plek waar ik bewust wat zonnebloemen had gezaaid. Echter in overdreven maten worden ze kaal gegeten. Geen slak kunnen vangen maar wel laat de dader wit draad of slijm achter. Geen rups kunnen vinden en kevers lijken ook mee te vallen. Onderzoek 's nachts heeft ook niets opgeleverd.

De dader(s) heeft ook een spoortje achtergelaten in me kersen tomaten maar vond al snel een nieuwe verdwaalde zonnebloem dankzij vogels. Heeft iemand een idee aan welk insect ik moet denken?

Ook een blad van courgette heeft een bijna weg gevreten blad. Vooral de snijbiet, courgetten en beetje de pompoen hebben enkel gaten. Ik verdenk een grondrups daarvoor gezien de oude voorheen meer zand en onkruid grond. Maar ook daarvoor is advies altijd welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bloemen & Planten

dinsdag 14 juni 2022 - 21:43
Peterplant

Peterplant

Ga om een uur of elf vanavond met een zaklamp eens kijken of je de daders kunt betrappen. Ik ga voor een dikke naaktslak.
dinsdag 14 juni 2022 - 22:32
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Eens met Peterplant. Slijm wijst op slakken.

Slakken verstoppen zich soms net onder de oppervlakte.
Je kan 's avonds ook een paar vochtige kranten, een natgemaakte plank, een stel vochtige doeken of iets dergelijks neerleggen in de buurt van je zonnebloemen en dan 's ochtends kijken wat eronder zit.
dinsdag 14 juni 2022 - 22:36
Tuinniertje13

Tuinniertje13

Ik heb 23u al eens geprobeerd en ook schaaltje bier (die ving veel vliegjes). Maar vochtige plank nog niet. De afscheiding kan ook een spinsel zijn het glimt een beetje maar is vooral doorzichtig.

De bodem is bedekt met boomschors ivm de droogte maar daar geen slakken in gevoelt noch gezien met zaklampt. Ik ga snel de plank proberen.
woensdag 15 juni 2022 - 22:41
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Slakken zijn dol op boomschors. Donker en vochtig. De kans is klein dat ze dan een andere schuilplaats zullen zoeken.

Als je een biervalletje wil maken, gaat dat niet lukken met een schoteltje. Je gebruikt dan beter een bokaaltje dat je tot net onder de bovenkant ingraaft. Je kan er bier in doen, maar gewoon gist werkt net zo goed. Nadelen: je lokt er ook de slakken van 100m verder mee, niet alle slakken verdrinken, andere diertjes verdrinken er ook in (o.a. loopevenement die natuurlijke vijanden van slakken zijn).

Heb je ook een foto van dat slijm?
zaterdag 18 juni 2022 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon