menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus weinig bloemen

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,

Zijn er nog mensen die dit jaar zeer weinig bloemen hebben op hun agapanthussen? Ik heb er nl een aantal die al jaren in de volle grond staan en elk jaar had ik vele bloemen, zelfs vorig jaar na de strenge vorst vorig jaar in februari. Al jaren doe ik hetzelfde, ook rond augustus wat extra (tomaten)voeding om de bloemen van het volgende jaar te stimuleren. Maar nu zie ik maar één bloem. Het is jammer want elke zomer kijk ik er naar uit: hopelijk volgende jaar beter.

Misschien heeft iemand een tip of een reden hiervoor?

Yves
dinsdag 14 juni 2022 - 13:30
Plantadvies

Tekst aangepast

Plantadvies

Omdat er een aantal dingen aan de hand kunnen zijn en jij de standplaats niet vermeld hebt, geef ik je een link om de bloei te stimuleren.

https://wildi.nl/blog/agapanthus-laten-bloeien
dinsdag 14 juni 2022 - 15:38
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk is het vorig jaar in augustus en september niet zonnig en warm genoeg geweest. Agapanthus houdt van zon en warmte (en in het groeiseizoen op tijd een bui).

Dat geleuter altijd dat de wortels van Agapanthus in een 'beperkte ruimte' moeten staan slaat nergens op want dat zou betekenen dat volle grond ongeschikt is voor Agapanthus. Ze doen het prima in de volle grond mits de grond goed draineert en in de winter niet te nat is.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 14 juni 2022 - 20:04
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt voor de link, wel verwarrend dat ze stellen dat groen blijvende agapanthus niet winterhard is? Ik heb de variëteit "black buddhist" die wintergroen is en tot -5 zou moeten gaan...(maar in mijn warme droge zandgrond blijven gladiolen ook overwinteren)
woensdag 15 juni 2022 - 08:49
yvdv32

Yvdv32

Aan de hand van de reacties en link kan ik maar opmaken dat het het slechte weer geweest moet zijn. De planten staan in de volle zon, al jaren veel bloemen en op een niet natte plek (zelfs steengruis onder in het plantgat gelegd voor drainage.
Eventueel kan ik overwegen om de planten eens te delen.
woensdag 15 juni 2022 - 13:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon