menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nepeta vraagje

Ga naar meest recente reactie

zoeh

Zoeh

Hallo, even een vraagje over nepeta, hoop dat iemand het weet.
Ik heb best veel nepeta staan, vind ze erg mooi, ik vind ze alleen in andere tuinen altijd veel mooier. Bij mij blijven ze vrij laag en vallen toch om wanneer ze bloeien. Ook de kleur vind ik minder paars dan ik vaak in andere tuinen zie. Ze zijn bij mij wat doffig ofzo.
Kan het zijn dat ik een bepaald type nepeta heb staan of groeien ze niet overal even mooi. Ik zou ze wel willen vervangen door een ander type nepeta, maar dan moet ik wel weten of dat zin heeft. Heeft iemand misschien advies?
zondag 12 juni 2022 - 06:55
Peterplant

Peterplant

Nepeta kan goed tegen volle zon en goed waterdoorlatende, wat schrale grond.
Hoe meer schaduw en hoe rijker de grond, hoe slapper ze groeien.
Weet je ook welk soort en welk ras je hebt staan?
zondag 12 juni 2022 - 08:56
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn heel veel verschillende soorten Nepeta's, van kruipers tot soorten die 1.20 hoog worden. Helaas weet jij niet welke soort er bij jouw in de tuin staat.

== Nepeta wil zon, zon, zon, ... geen plant voor de halfschaduw
== Op hele goede grond worden ze hoger en dus meer kans op omvallen.
== bij een droog voorjaar blijven ze compacter dus minder omvallen.
== ook in andere tuinen vallen Nepeta soorten om. Dicht op elkaar planten is in ieder geval verstandig .

Meest aangeplante soort is 'Walker's Low'. Bij die naam denk je aan een lage plant maar de plant is vernoemd naar een tuin met deze naam. 'Walker's Low' wordt 0.80--1.00 meter hoog. Stengels vallen vaak om en richten zich dan weer op.

In het verleden veel aangeplant is Nepeta sibirica 'Souvenir d'André Chaudron'. Blijft lager 40--60 cm. Helaas breidt deze plant zich snel uit zodat je bijna van woekeren kunt spreken. Kan na een natte winter niet meer tevoorschijn komen. Is tegenwoordig weinig te verkrijgen of niet soortecht d.w.z. dat het niet de echte 'Souvenir d'André Chaudron' is.

Een soort die lager blijft en die je de laatste jaren meer tegenkomt is Nepeta 'Kit Cat'. Is een Nederlandse vondst (van het Proefstation voor de Boomkwekerij in Boskoop) en wordt tussen de 30 en 50 cm hoog.

Als je googelt op Nepeta faassenii, Nepeta nervosa, Nepeta racemosa, en Nepeta grandiflora vind je nog veel meer selecties ('cultivars') van de verschillende soorten kattenkruid.


Gegroet, de tuinprins




zondag 12 juni 2022 - 08:58
zoeh

Zoeh

Hallo, dank voor jullie antwoorden!

Ik denk dat het nepeta faassini is wat ik heb, maar weet het niet meer zeker, heb het zo’n twee jaar geleden besteld en kan niet meer terugvinden.

Een deel staat echt in volle zon, die doen het gek genoeg het slechts. Ander deel in dehalfschaduw.

Misschien dat ik eens naar die kitkat ga kijken

Kunnen jullie nog iets zeggen over de kleur die bij mij minder paars lijkt?
zondag 12 juni 2022 - 09:30
zoeh

Zoeh

Welke zou jij aanraden tuinprins?
zondag 12 juni 2022 - 09:32
Peterplant

Peterplant

Mooi nieuw soort is ook
'Purrsian Blue'
zondag 12 juni 2022 - 09:36
Lamium

Lamium

Ik heb een 'purrsian blue' als solitair in een pot staan. Als je daarvoor kiest moet je echt wel meenemen dat het een compactere steviger plant is en niet veel hoger dan 30-40 cm wordt, de foto op de website is de mijne (niet de mooiste foto, maar dan stond er in elk geval iets ). Dat gaat dan echt meer richting bodembedekker. In een grotere border zou ik hem misschien dan combineren met een verbena lollipop of een paarse beemkroon (beide hebben weinig loof en dan bloemen op hoge stengels) om wat hoogte te creëren.

Wat het doffe betreft, de mijne is nu richting het einde van de eerste bloei aan het gaan en ook niet meer heel fel. Ik denk ook dat het bij de plant hoort. Ik heb er een steenraket rechts naast en die bloemen hebben toch een wat frissere kleur. Helemaal niet erg vind ik omdat juist de onderlinge verschillen ook de charme is.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/20759/nepeta-x-faassenii-purrsian-blue
zondag 12 juni 2022 - 10:15
sophora

Sophora

Nog enkele mooie Nepeta's. Nepeta faasseri 'Select Blue'. Nepeta 'Blue Dragon'. Nepeta kubanica. Nepeta Weinheim 'Big Blue'
Bij sommige Nepeta's zeggen ze droog bij andere vochtig. Ik zelf ondervind dat ze in half schaduw mooier blauw zijn.
zondag 12 juni 2022 - 13:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb zelf Nepeta kubanica staan en nog een zaailing van N. subsessilis. Deze laatste overtuigt mij niet maar staat niet in de weg. Nepeta kubanica vind ik zelf een zeer goede soort. Deze wordt op goede grond 1.00--1.20 meter hoog. Bloeit hier vanaf eind mei tot begin augustus. Is heel anders dan de faassenii soorten want groter en groener blad. Stevige plant die niet snel omvalt.

Gegroet, de tuinprins

zondag 12 juni 2022 - 17:12
zoeh

Zoeh

Heel erg dank nog voor al jullie tips, daar heb ik veel aan.
Ik laat nog weten welke ik ga zetten!
dinsdag 14 juni 2022 - 22:22
PeterC

PeterC

We zoeken een bloeiende plant voor een border. Volle zon en doorlatende zandgrond.
Hoelang bloeit vb Nepeta purrsian blue?
woensdag 15 juni 2022 - 19:08
bartmaris18

Bartmaris18

Nepeta compact, bolvormig, lange bloeitijd en ongevoelig voor de wind : nepeta cats pajamas. (in de aanplant periodes, lente herfst, verkrijgbaar bij Bastin.nl)

Bloemen & Planten

vrijdag 24 juni 2022 - 19:29
bartmaris18

Bartmaris18

Nepeta cats pajamas in het midden van de foto.
vrijdag 24 juni 2022 - 19:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon