menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia blad aangevreten

Ga naar meest recente reactie

Lisae

Lisae

Hallo ,

Het blad van mijn hortensia is aangevreten. Door welk dier is dit en wat kan ik hieraan doen ? Of is dit niet te voorkomen ? En word het erger of stopt het vanzelf ?


Groetjes Lisa

Bloemen & Planten

dinsdag 31 mei 2022 - 06:25
Tuinprins

Tuinprins

Is vraat van de taxuskever.

Zie verder:

dinsdag 31 mei 2022 - 07:07
Lisae

Lisae

Bedankt !

Gaat de Tactus kever van zelf weg? Of moet ik echt aaltjes er neer zetten
dinsdag 31 mei 2022 - 09:32
Lamium

Lamium

Bij mij hebben de larven van de taxuskever al verscheidene kuipplanten compleet opgegeten. De wortels dan, maar dat kost je net zo goed de plant. Een flinke plant in de volle grond zal het wel overleven, maar ook serieus last van hebben. Ik ben de strijd dus aangegaan.
dinsdag 31 mei 2022 - 10:49
Lisae

Lisae

Hoe bent u de strijd aan gegaan ?

Als ik het goed begrijp is het geen optie dus om niks te doen
dinsdag 31 mei 2022 - 11:01
Tuinprins

Tuinprins

Niks doen is altijd een optie! Maar je moet je dan niet gaan ergeren aan de vreterij van de taxuskever. En deze kever vreet van zeer veel planten. Verder: van kruidachtige vaste planten zoals bijvoorbeeld Heuchera kunnen de larven van de taxuskever zoveel van de wortels wegvreten dat ze volgend voorjaar bij warm weer slap gaan hangen en afsterven. Soms kun je de planten zo uit de grond trekken (bij struiken zoals hortensia komt dit zelden voor).

Helaas is het zo goed als onmogelijk om van de taxuskever af te komen (misschien als je je tuin asfalteert en geen enkele plant in pot hebt). Wat je nu kunt doen om de vreterij te beperken: 's avonds vanaf de schemering (in de zomer is dat dus behoorlijk laat) op zoek gaan naar de taxuskever. Leg bijvoorbeeld een wit laken onder de hortensia en schudt eens met de takken. Als er een taxuskever in de struik zit valt die op het laken en kun je de kever om zeep helpen. 'S morgens zeer vroeg kun je dit opnieuw doen. Overdag houdt de taxuskever zich schuil en verbergt zich dan onder blad, bloempot etc. Soms wordt aangeraden een plank of een stuk karton in de buurt van een aangevreten plant te leggen want dan heb je kans dat de taxuskever daar onder kruipt en kun je deze na het hiernamaals sturen.

In het najaar (september/begin oktober) dan aaltjes toepassen die de larven infecteren. Belangrijk bij de toepassing van aaltjes is dat de grond goed vochtig moet zijn en minimaal 2 weken goed vochtig moet worden gehouden (zie verder het verhaal dat ik heb geschreven bij bovenstaande link).

Gegroet, de tuinprins


dinsdag 31 mei 2022 - 11:31
Lamium

Lamium

Ik heb inderdaad aaltjes gebruikt. Daarnaast ga ik elke dag even op jacht. Overdag ken ik een paar verstopplekken en tegen de avond ga ik met een hoofdlampje op jacht. Of dat echt zoden aan de dijk zet weet ik niet.

Het eten aan blad is trouwens niet zo'n heel groot probleem, de planten lijken daar weinig van te merken.
dinsdag 31 mei 2022 - 12:09
Lisae

Lisae

Oke bedankt voor de uitgebreide reactie.

Dus als ik het goed begrijp zullen de bladeren aangevreten worden maar wortels bij de hortensia beperkt ?
Dus de taxuskever is minder schadelijk voor de hortensia

En als ik er wel voor kies nu iets te doen , kunnen aaltjes dan nu ook?
dinsdag 31 mei 2022 - 12:09
Lisae

Lisae

@tuinprins

Ik heb nog een keer u advies gelezen en als ik het goed begrijp ;

niks doen is een optie , ik kan dan eventueel de kever vangen.

Het is bijna onmogelijk om van de kever af te komen ( ongeacht wat ik doe ? Ook onmogelijk met aaltjes?)

Hij vreet alleen aan het hortensia blad. Niet aan de wortels ?



dinsdag 31 mei 2022 - 17:27
Tuinprins

Tuinprins

De vrouwelijke taxuskever legt vanaf nu tot begin oktober eitjes. Uit deze eitjes komen larven die vreten van de wortels van heel veel planten. De meeste struiken hebben hier relatief weinig last van. Kruidachtige vaste planten zoals bijvoorbeeld Heuchera, Tellima, Epimedium, winterharde cyclamen, winterharde Fuchsia's etc. etc. kunnen hier wel last van hebben, zeker als de planten in pot staan.

Vanaf het vroege voorjaar verpoppen de larven zich en komen ergens in mei als kever boven de grond (is een beetje afhankelijk van het weer). Deze kevers vreten dan weer van het blad, leggen weer eitjes etc. Als je nu laten we zeggen 10 taxuskevers in je tuin hebt, dan heb je er volgend jaar 100. Gevolg: nog meer vreterij aan je planten. Of je nu actie gaat ondernemen tegen de taxuskever hangt voor een deel af van het gegeven of je het erg vind dat de bladeren van veel van je planten er gehavend uitzien. Mij irriteert dat (een blad hoeft er voor mij echt niet perfect uit te zien maar grootschalige vreterij is voor mij net een stap te ver). Daarom pas ik ieder jaar eind september/begin oktober aaltjes toe. Aaltjes zijn niet goedkoop en veel mensen kunnen het geld er niet aan uitgeven. Dat is prima maar dan niet klagen over de vreterij van de taxuskever.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 mei 2022 - 19:12
Tuinprins

Tuinprins

"Het is zo goed als onmogelijk om van de taxuskever af te komen":

Bij grote struiken zoals bijvoorbeeld Rhododendron en Viburnum heb je te maken met een zeer dichte wortelkluit. Het is zeer onwaarschijnlijk dat ALLE larven van de taxuskever die huizen in die grote kluiten worden geïnfecteerd door de aaltjes. In theorie is dat mogelijk maar op basis van 10 jaar ervaring met het toepassen van aaltjes zet ik daar vraagtekens bij. Maar een groot deel wordt wel geïnfecteerd en legt het loodje. Er zullen dus zo goed als altijd wel een paar larven overleven en uitgroeien tot taxuskevers.

De taxuskever zit in een groot deel van Europa. Als ze bij jouw in de tuin zitten dan is de kans 99% dat ze ook bij jouw buren in de tuin zitten. Als jij wel iets aan de larven van de taxuskever doet maar de buren niet dan komen er volgend voorjaar vanuit de tuin van de buren taxuskevers naar jouw tuin etc. Gelukkig kan de taxuskever niet vliegen en loopt hij traag maar desondanks is hij erin geslaagd West Europa te 'veroveren'.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 mei 2022 - 19:29
dries944

Dries944

Zoals ieder plaaginsect moet deze kever toch ook natuurlijke vijanden hebben zoals vogels bvb. In de natuur waar niet ingegrepen wordt door de mens lost ook alles vanzelf op. De zwakke planten vallen er dan sowieso uit!
lieveheersbeestjes eten bladluizen,vogels eten rupsen,enz.
Wat zijn dus de vijanden van deze kever??

dinsdag 31 mei 2022 - 20:58
Tuinprins

Tuinprins

Het is geloof ik niet helemaal duidelijk waar die taxuskever oorspronkelijk vandaan komt. In Europa is die volgens mij in de jaren 50 of 60 voor het eerst aangetroffen in Zwitserland en heeft zich zo langzaam verder verspreid. Toen ik in de jaren 80 voor het eerst vakantiewerk deed op een boomkwekerij was die volgens mij nog niet aanwezig, in de tweede helft van de jaren 90 wel. Aanvankelijk kon men op kwekerijen de populatie goed onder controle houden met systemische bestrijdingsmiddelen. Vanaf het moment dat die verboden werden is het aantal taxuskevers zeer sterk toegenomen. Als je eenmaal een bepaalde populatie hebt dan kom je er zo goed als zeker niet meer vanaf.

Maar om terug te komen op de vraag van wat nu de natuurlijke vijanden zijn van de taxuskever: ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed vogels die hun voedsel op de grond zoeken en kevers eten. Bij ons moet je dan denken aan merels e.d.

Overigens zijn er in de vrije natuur ook dieren die amper vijanden hebben (behalve de mens). Ik denk bijvoorbeeld aan de wolf, vos, bever ...


Gegroet, de tuinprins
woensdag 1 juni 2022 - 11:17
Peterplant

Peterplant

Toen ik in Boskoop stage liep op diverse boomkwekerijen werd er al gezegd dat er in Boskoop meer kippen lopen dan in Barneveld. Op alle kwekerijen liepen vooral veel krielkippen. Zeker op kwekerijen die hun planten in de volle grond kweekten. Die kippen liepen er om mobium te vangen, zoals Boskopers de larven van de taxuskever of eigenlijk gegroefde lapsnuitkever noemen. De kevers zelf werden ook gegeten natuurlijk. Dan spreek ik over eind jaren zeventig, begin tachtig. Dat wil al zeggen dat die kever al langer bekend was.
woensdag 1 juni 2022 - 14:26
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Er zitten hier bijna constant merels in m'n tuin , te vroeten tussen de houtsnippers en in de compost. Vogels aantrekken kan dus zeker geen kwaad.
Hier heb ik geen weet van de taxuskever in m'n tuin.
Ook een oplossing om de buxusmot in toom te houden,meesjes zullen die wel lusten.
woensdag 1 juni 2022 - 21:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon