menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wormen en naaktslakken in gekochte clematis

Ga naar meest recente reactie

Apeldoorn

Apeldoorn

Ik heb een vraag (ben redelijk thuis in de planten maar niet zo in beestjes ???? )
Ik heb net twee clematissen gekocht bij de Intratuin. Heel voorzichtig uit de pot. Ik zie bij beiden, de een meer dan de andere, regenwormen, naakslakken en ienieminie en een inieminie wit beestje waarvan ik helaas geen foto heb, waarvan ik vermoed dat het een heel jong naaktslakje was. Ik kan niet de hele kluit doorkijken, want dan valt het uit elkaar, grote kans dat de stengel breekt. Het kan maar zo denk ik dat er nog meer in zit, ik denk dat omdat ik dat hele kleintje nauwelijks kon zien. Als er nog meer in zit, kan dit kwaad? Ze komen naast mijn grote montana rubens., vandaar dat ik het even wil vragen aan jullie. (ik heb dit trouwens nog nooit eerder gehad met een clematis als ik ze uit de pot haalde)

Bloemen & Planten

maandag 30 mei 2022 - 17:15
Apeldoorn

Apeldoorn

foto 2

Bloemen & Planten

maandag 30 mei 2022 - 17:16
Apeldoorn

Apeldoorn

foto 3

Bloemen & Planten

maandag 30 mei 2022 - 17:16
Tuinprins

Tuinprins

Dat beestje op de eerste foto is volgens mij een duizendpoot. Is een nuttig insect want eet andere insecten, eet niet van de Clematis. De slakken om zeep helpen, geen medelijden mee hebben!

Zolang er geen larven van taxuskever in de kluit zitten dan zou ik mij niet al te druk maken. Zo als ik vanaf bovenstaande foto's kan beoordelen ziet de kluit er prima uit.

Gegroet, de tuinprins
maandag 30 mei 2022 - 18:45
Lamium

Lamium

Ik zou toch vooral even kijken naar het hele kleine witte beestje. Zou dit geen larve van het een of ander kunnen zijn?
Slakken krijg je toch wel in de tuin, dus daar zou ik me niet veel zorgen om maken en regenwormen en verschillende andere beestjes zijn vooral positief.
maandag 30 mei 2022 - 19:45
WiPe

WiPe

Zoals TP zegt: duizendpoot. Vooral niet te krampachtig met dat soort zaken omgaan.
maandag 30 mei 2022 - 19:54
Apeldoorn

Apeldoorn

Lamium, het was een mini, nee micro (qua grootte) witte, bijna doorzichtige slak, tenminste dat denk ik, omdat hij twee van die sprietjes op zijn kop had. Maar het was een 'baby' slak oid. Helemaal wit.
maandag 30 mei 2022 - 20:28
Lamium

Lamium

Dan komt het wel goed denk ik.
maandag 30 mei 2022 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon