menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxuskever bestrijden met aaltjes, ook val?

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Sinds vorig jaar heb ik in de tuin af en toe een plant die het opgeeft en dan blijkt helemaal zonder wortels te zitten. Daar bleken dan larven in te zitten die het wortelgestel volledig opaten. Omdat veel hier in pot staat hadden ze weinig alternatieven en ging meestal de hele plant eraan.

Sinds kort heb ik met zekerheid de dader kunnen vaststellen: taxuskever.

Hoewel ik het leuk vind af en toe wat nieuws uit te zoeken zie ik liever gezonde planten die het goed doen. Daarom heb ik net een ruime portie aaltjes besteld om in de potten te gieten. Eventueel kan ik nog wat aan de buren geven zelfs .

Net drukte ik echter ook een stuk of zes volwassen kevers dood (ik heb de schuilplaats ontdekt). De vraag is nu, zou het bestrijden in de grond helpen of kan ik beter ook aaltjesvallen aanschaffen?
donderdag 26 mei 2022 - 13:51
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

X
donderdag 26 mei 2022 - 13:53
Tuinprins

Tuinprins

Aaltjesvallen???

Tegen de taxuskever bestaan in ieder geval geen vallen.

Je kunt ze handmatig vangen maar overdag zit de taxuskever goed verstopt en je moet er dus vanuitgaan dat je maar een zeer klein deel van het aantal taxuskevers kunt vinden.

De taxuskever houdt zich overdag schuil en komt pas tegen de schemering tevoorschijn. In de zomermaanden is dat dus behoorlijk laat. 'S avonds laat met een zaklamp op pad gaan. Leg onder een struik een wit laken en schudt daarna eens goed aan de struik. Al de taxuskever die je vindt direct dooddrukken .

Zie ook:

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/70846/bestrijding-van-de-taxuskever


Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 mei 2022 - 14:37
Lamium

Lamium

De vallen die ik online vond zijn een soort schuilplekken die besmet zijn met een gel met aaltjes. Het idee is dat ze er in gaan overdag en dan een tijdje later sterven. Geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard.
donderdag 26 mei 2022 - 15:22
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is dan wat voor soort aaltjes er in die gel zitten. Bij mijn weten bestaan er geen aaltjes die een taxusKEVER aantasten.

Heb je een link naar een internetpagina waar zulks wordt aangeboden?

Lijkt mij eerder dat er wat uit de hoge hoed getoverd wordt ....


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 mei 2022 - 07:44
Lamium

Lamium

https://www.biobestrijding.nl/product/bestrijden-taxuskever-snuitkever-met-aaltjesval/?gclid=CjwKCAjwyryUBhBSEiwAGN5OCEqGJyX-j_2jRKKtgHwSa4ciAkWGI4vw3iEZo3gWA2_Du-HoESP8_hoC3MkQAvD_BwE

Eerder werkte de link niet, maar ik denk dat ik vergeten was op ok te drukken.

Gisteravond vond ik zo weer vier kevers, dus ik vrees dat het redelijk vol zit. Mijn geliefde lamium silver beacon doet het zelfs slecht . Ze lijken nu vooral bij de rododendrons te zitten.
vrijdag 27 mei 2022 - 08:54
Tuinprins

Tuinprins

Er is geen enkel bewijs dat het aaltje van bovenstaande link (Steinernema carpocapsae) werkt tegen de taxusKEVER. Het bedrijf 'Biobestrijding' is ook de enige die hier mee komt. Gerenommeerde bedrijven zoals Koppert (producent van aaltjes) en Royal Brinkman (bekend toeleveringsbedrijf van de tuinbouwsector met zowel chemische als biologische bestrijdingsmiddelen in het assortiment) hebben de taxusKEVER niet op de lijst staan waar het aaltje Steinernema carpocapsae tegen werkt. Wel op de lijst staan o.m. diverse soorten rupsen, larven van de Coloradokever, larven van langpootmuggen (emelten) en diverse soorten wantsen,

Ook op buitenlandse websites heb ik voorlopig niets gevonden dat er op wijst dat het aaltje Steinernema carpocapsae werkt tegen de taxusKEVER.

Mijn conclusie: die vallen zeker niet kopen, is m.i. weggegooid geld omdat er geen enkel bewijs is dat vallen met het aaltje Steinernema carpocapsae werken tegen de taxusKEVER. Als ze echt zouden werken dan zouden professionele kwekers ze op grote schaal inzetten en dat is niet het geval.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 mei 2022 - 11:56
Tuinprins

Tuinprins

De taxuskevers hebben wat planten betreft zo hun voorkeuren. Hoog boven aan de lijst staan: Rhododendron, Azalea, Viburnum, Cyclamen, Fuchsia, Epimedium, Cornus en Heuchera.

Planten waar de taxuskever het niet zo op heeft, dat is althans mijn eigen observatie, zijn planten die sterk aromatisch zijn (blad en/of wortels). Ik denk bijvoorbeeld aan Buxus, Lavendel, Magnolia (heeft aromatische wortels) en Calycanthus (aromatische wortels).

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 mei 2022 - 12:03
Lamium

Lamium

Dankjewel, ik wilde er al vanaf zien, ik las ook dat je andere schuilplaatsen moet verwijderen om het te laten werken. Dat is best kansloos in een tuin waar insectvriendelijkheid juist een thema is . Dit is helaas een van de uitzonderingen.

Ik las ook nog ergens dat bepaalde aromatische planten ze zelfs zouden 'wegjagen'. Ik moet even weer googlen welke, bieslook en nog enkele staat me bij. Zou het nog zinvol zijn wat ervan in op de lastige plekken te zetten?

De aaltjes verwacht ik morgen in de bus, dus dan ga ik gelijk aan de slag. Ik heb er wat teveel, dus mogelijk geef ik wat er over is aan de buren als ze het willen hebben. Zij hebben vooral hele grote planten, dus zullen er wat minder last van hebben.

Oh ja, kippen nemen las ik ook, maar daar pas ik toch maar voor.
vrijdag 27 mei 2022 - 14:16
Lamium

Lamium

https://www.rhs.org.uk/biodiversity/vine-weevil

De RHS noemt toch ook de vallen. Onder het kopje Biological Control de onderste.

Ik had gisteren zonder al te veel moeite een oogst van een stuk of tien kevers. Wat ik me nu heel erg afvraag is of het vorig jaar ook zo erg was, maar ik nu pas weet waarop ik moet letten of dat het ook gewoon erger wordt. Bij mijn bak met phlox meende ik gisteren ook 'verse' exemplaren uit de grond te zien komen.

Vandaag komen mijn aaltjes, dus na het eten start de biologische oorlogsvoering.
zaterdag 28 mei 2022 - 10:28
Tuinprins

Tuinprins

Alhoewel ik de RHS een zeer degelijke organisatie vind, denk ik dat ze hier een grote steek hebben laten vallen. Als je zoekt op "Steinernema carpocapsae" en "vine weevil" dan vind ik (voorlopig) helemaal geen wetenschappelijke literatuur waaruit blijkt dat dit aaltje de taxusKEVER kan infecteren. Wel vind je enkele commerciële aanbieders in Groot Brittannië die dit beweren. Waar je wel wetenschappelijke literatuur voor vind is dat genoemd aaltje de larven van de taxuskever kan infecteren.


@ Lamium: regelmatig in de avond (vanaf de schemering) met een zaklamp op zoek gaan naar de taxuskever. In september/oktober opnieuw aaltjes toepassen want de taxuskever legt vanaf nu tot ergens in oktober eitjes waaruit larven komen die aan de wortels van de planten vreten.

Een vrouwelijke taxuskever heeft geen mannetje nodig om vruchtbare eitjes te leggen (ongeslachtelijke voortplanting). Dit is een van de redenen waarom de taxuskever zich snel kan uitbreiden.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 mei 2022 - 18:18
Lamium

Lamium

Is eerder niet verstandiger als er nu imago's rondlopen die eitjes leggen? Of loopt het zo'n vaart niet met de cyclus.

Wat ik denk ik wel ga proberen is de 'plankjesmethode'. Ik heb gitzwarte aarde gelegd voor de zichtbaarheid en ga eens kijken of ik ze een schuilplaats kan aanbieden.
zaterdag 28 mei 2022 - 19:29
Tuinprins

Tuinprins

Waarom het belangrijk is om in september/oktober nog een keer aaltjes toe te passen: het is onmogelijk om alle taxuskevers handmatig te vangen. De vrouwelijke taxuskevers leggen vanaf nu tot ergens in oktober eitjes waaruit larven komen die van de wortels vreten. Zou je dus later in het jaar niet nogmaals aaltjes toepassen dan groeien deze larven uit tot taxuskevers die volgend jaar weer massaal te voor schijn komen en weer eitjes te gaan leggen.

Zeer belangrijk bij de toepassing van aaltjes is dat de grond goed vochtig is en minimaal 2 weken goed vochtig blijft. Komen aaltjes in droge grond terecht dan zullen ze snel sterven. Voorts hebben aaltjes vochtige grond nodig om op zoek te gaan naar de larven van de taxuskever.

Gegroet, de tuinprins

zondag 29 mei 2022 - 07:39
bartmaris18

Bartmaris18

Heb een dakterras met een 40 tal potten planten; veel mediterrane waarbij je bij aanschaf van mag uitgaan dat er taxus larven in de potgrond zitten. Heb daardoor 5-6 jaar geleden verschillende planten verloren. Sindsdien gebruik ik jaarlijks 2 keer aaltjes (kraunema in de vroege lente maart-april ; B-green begin september; biogroei.be ) De laatste 4 jaar nooit nog een taxus kever of larve gezien. Met zeer gezonde planten.

Bloemen & Planten

vrijdag 24 juni 2022 - 20:11
bartmaris18

Bartmaris18

Volg daarbij de handleiding steeds rigoureus...
vrijdag 24 juni 2022 - 20:13
Lamium

Lamium

Dat geeft goede hoop. Ik heb eind mei voor het eerst aaltjes gebruikt. Ik heb het idee dat een paar planten die het zwaarder hadden wel wat beter gaan. Verder tref ik nog tussen de drie en de tien kevers per avond dat ik op jacht ga. Ik houd het weer wat in de gaten en ben van plan een keer extra aaltjes te doen als het een week consequent nat is. En dan inderdaad sowieso in het najaar.

Ik vraag me wel af hoeveel kevers we hebben ten opzichte van vorig jaar. Toen wist ik nog niet waar ik naar zocht .
vrijdag 24 juni 2022 - 20:56
bartmaris18

Bartmaris18

Voor deze zomer kunt u inderdaad best regelmatig 's morgens bij het eerste daglicht de kevers verwijderen (ook eventueel 's avonds); de grote ommekeer zal u zien vanaf oktober. Indien u in september de aaltjes nog eens aangiet en de bodem vochtig houdt dan zal het overgrote gedeelte van de larven voor de winter reeds weg zijn. Die 2 beurten zijn alleszins ook volgend jaar nog noodzakelijk. Nadien is het belangrijk om bij aankoop van een grote plant (zeker indien de kans bestaat dat die via Spanje, Italië.. bij de kweker hier is geraakt) die pot meteen met aaltjes te behandelen. Kwekerijen, serres, zijn ideale biotopen voor die taxuskevers. Wat beschadigde planten betreft : regelmatig een gietbeurt met een flinke scheut EM microferm in het water geeft de wortels een grote boost. In enkele dagen is er een grote aanwas van kleine wortels.
zaterdag 25 juni 2022 - 10:09
Lamium

Lamium

Ik heb zojuist de eerste keer aaltjes ingezet voor dit jaar. Niet zonder reden, want een aantal planten hebben het helaas zwaar. Vanwege de nog redelijk lage temperatuur heb ik steinernema feltiae ingezet. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat met de planten (of dat de kruisbes met pensioen moet).

Tegelijk begin ik me ook dingen af te vragen. Ik lees dat deze aaltjes ook werken tegen tripsen, varenrouwmug en andere engerlingen. Logisch dat leveranciers die noemen, maar dan denk ik ook welk ander bodemleven gepakt wordt. Ik hoor weleens zeggen dat je in potten (waar mijn tuin vooral uit bestaat) weinig bodemleven treft, maar dat is gelukkig niet mijn ervaring. Liever plaaginsecten dan niets . Dat wil ik dan ook wel graag bewaren.

Kortom, heeft iemand een idee wat er aan niet-ongewenste insecten slachtoffer wordt van mijn 50 miljoen aaltjes?



zaterdag 6 mei 2023 - 21:02
bartmaris18

Bartmaris18

Mijn ervaring op mijn dakterras is ondertussen dat er massa's planten voor dat biotoop zijn die er schijnbaar weinig last van hebben. Grote planten die al 5-10 jaar op mijn dakterras staan zonder aantasting: Toscaanse Jasmijn, pittosporum tobira, taxus bachata, osmanthus burkwoodii/heteropolys, euphorbia en alle kruidenplanten zoals salvias, lavendel, rozemarijn, alliums,... Al mijn potten zitten ook vol bodemleven zoals regenwormen,etc. Wat zeker een verschil maakt is om absoluut geen kunstmest te gebruiken. Wormenmest, lava, in de herfst mestcompost zoals bij bio-kultura. En in de zomer vloeibaar zeewierextraxt, fish-mix of brandnetelgier. En de planten enkel beschadigen (snoeien) op de juiste moment wanneer het ook echt nodig is.
zondag 7 mei 2023 - 09:42
Tuinprins

Tuinprins

Taxuskever zal eerder voorkomen op humusrijke grond dan op humusarme grond. Humusarme grond droogt in de zomer veel sneller uit en daar houdt de larve van de taxuskever niet van. Het voorkomen van de taxuskever heeft ook niets met het gebruik van kunstmest te maken. Als dat wel zo zou zijn dan zouden er in het gemeenteplantsoen, waar nooit wordt bemest, geen taxuskevers voorkomen. Dat is natuurlijk onzin.

Een dakterras is geen ideale omgeving voor de taxuskever. Het is een kever die zich overdag schuilhoudt onder afgestorven bladeren die op de grond blijven liggen etc.

Gegroet, de tuinprins
zondag 7 mei 2023 - 15:21
Lamium

Lamium

Een dakterras is vermoedelijk ook gunstiger wat aanloop vanaf de buren betreft. Ik heb niet de illusie dat ik ze helemaal wegkrijg mede daardoor. Om bij mijn rhododendrons (een van hun favorieten) te komen hoeven ze alleen maar door de schutting heen te komen en zelfs dat hoeft niet als ze in de druif zitten die we mooi over de schutting laten groeien.
zondag 7 mei 2023 - 17:19
bartmaris18

Bartmaris18

6 jaar geleden heb ik er op mijn dakterras héél veel last van gehad. Na 3 beurten (lente-herfst-lente) ben ik er uiteindelijk van verlost geraakt. De juiste soorten planten, de herkomst van de planten en de gezondheid van de planten (dat wil zeggen liefst geen gebruik van kunstmest, de planten niet forceren, geen producten met hoge schommelingen in NKP, etc...). Ik weet dat kwekers, telers, tuincentra, etc.. dat niet al te graag lezen omdat de planten daardoor véél langer mee gaan.
maandag 8 mei 2023 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon