menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant in pot op obelisk

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi allemaal,

Helaas vermoed ik dat mijn patio-appelboompje het loodje heeft gelegd, nadat hij het eigenlijk nooit goed heeft gedaan. Vorig jaar bloeide hij niet en is hij naar een grotere pot gegaan en heeft hij goed in blad gestaan. Dit jaar begon hoopvol met bloei, maar nu komt er vrijwel geen blad en wat wel komt is verschrompeld.

Ik wil dus wat nieuws bedenken voor die plek. Ik heb weinig ruimte in de breedte, meer wil wel wat hoogte hebben (ik hoop dat hij op een bepaalde plek wat schaduw kan geven). Daarom dacht ik aan een constructie waarbij ik een obelisk in de pot zet en daar klimplanten op laat groeien. Bijvoorbeeld de Obelisk zwart 190cm op deze site.

De pot waar de plant in komt heeft een doorsnede van 47 centimeter. Onderin krijgt hij afhankelijk van het seizoen een uur of 2-4 directe zon, bovenin veel meer. Zou dit plan kunnen werken en wat voor plant is daar dan leuk voor?

Bloeiend is een pré trouwens.
maandag 23 mei 2022 - 08:10
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Die obelisk is een gepriegel om in elkaar te zetten en daarna stoort het me dat hij niet in het gelid wil staan. Heb hem nu eerst in een wijde pot gezet zodat dat al wat meer stevigheid geeft. De poten gaan ook nog een stuk de grond in. En nog wat extra gaas onderop voor houvast van mijn peultjes.

Bloemen & Planten

maandag 23 mei 2022 - 10:47
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Hier zie je hem helemaal met versiering. Maar links heb ik eentje laten maken van dat gedraaide betondraad. En die kun je ook zelf maken en zijn lekker lang. Met een ijzerdraad kun je die bovenin dan vast maken. Een jasmijn is een leuke aanrader. In de wintermaanden ook groen en kleine geurende bloemen. Neem wel de meest winterharde soort.

Bloemen & Planten

maandag 23 mei 2022 - 10:52
Lamium

Lamium

Dankjewel Joukje, zoals je, vooral de linker, hebt staan is wel hoe ik het voor me zie. Misschien moet ik voor de obelisk zelf wel even verder kijken naar een wat steviger model. Voor vijftien euro kan je ook weinig verwachten natuurlijk.

Qua planten vind ik het vooral spannend of de plant met beperkte wortelruimte toch de hele koepel mooi kan vullen. Ik denk wel dat het voor klimmers een mooie plaats is. Nog wat koelte voor de voeten en zon boven. Vaak hoor ik dat klimmers in pot niet ideaal is, maar mijn clematissen (piilu en president) op een andere plek in de tuin redden het voorlopig goed.

Omdat ik streef naar veel inheemse planten in de tuin zit ik onder meer naar de clematis vitalba te kijken, maar jasmijn zal ik ook nog eens bekijken. Of iets met vruchten misschien. Keuze te over, maar dat is alleen maar leuk om te doen.
maandag 23 mei 2022 - 20:58
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De jasmijn staat hier nu 4 of 5 jaar denk ik. Onderop een tegel eruit. En zo langs de regenpijp. Soms snoei ik er wat af. Hij is nu weer helemaal groen, maar in de maand april laat hij iets van het oude blad vallen.

Bloemen & Planten

maandag 23 mei 2022 - 23:57
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Die obelisk heb ik door een liefhebber laten maken en lassen. Lekker stevig. Hij heeft twee modellen voor me gemaakt. En lekker hoog. Kosten inclusief brengen was toen 70 euro per stuk. Maar je kunt ook zelf aan de slag en dan eventueel wat kippengaas onderop voor een goed houvast van de plant. In iedere obelisk heb ik drie clematissen staan. Wel de soorten die ik in het late najaar helemaal terug kan snoeien, zodat ik niet tegen de rommel kijk en de kale obelisken weer kan bewonderen. En nu gaat de jasmijn bijna bloeien.

Bloemen & Planten

dinsdag 24 mei 2022 - 00:03
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

En hier zie je die andere obelisk kaal. Heb de nodige rozenbogen en stellages gehad maar deze staan als een huis.

Bloemen & Planten

dinsdag 24 mei 2022 - 00:16
Lamium

Lamium

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/26635/rozenboog-en-vogelvoederstation-in-1-vogels-voederen-in-de-tuin#

Zou zoiets kunnen als ik beide kanten in een pot van 47 cm doorsnede en iets meer dan 40cm diep 'begraaf'. De potten zijn vol best lastig te tillen alvast.

Dan krijgen we wel één zijde waar de onderkant meer zon pakt, dat is wat lastiger voor klimplanten denk ik?
dinsdag 24 mei 2022 - 14:54
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat was er eentje die ik ook mooi vond, maar de prijs is pittig en hij gaat niet diep in de grond. Maar de hoogte is wel beter. Dat heb ik wel eens opgelost met oude tentstokken die eerst de grond in gingen.
dinsdag 24 mei 2022 - 17:49
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dan is deze ook aardig. Vida xl hoog 2 mter.rond de 90 euro. Maar je ziet die gaat ook niet zo diep in de grond.

Bloemen & Planten

dinsdag 24 mei 2022 - 17:53
Lamium

Lamium

Ik zie nu dat ik voor het plaatsen de truc die ik bedacht had niet zal lukken wegens de breedte aan de onderkant (stom dat ik daar niet eerder aan dacht). Als alternatief kan ik wel een deel van de tegels uit mijn tuin halen.

Ik heb ooit de tuin met tegels gelaten omdat hij ook voor mijn dochter was om te spelen en ben toen met potten gaan werken. Nu is ze te oud om nog in een tuinbadje te gaan, maar staat de tuin al vol, dus voorlopig houd ik het toch bij de potten, maar een stukje uitbreken kan altijd. De tegels zijn toch lelijk, nog van de vorige bewoners.

De boog is bedoeld voor recht achter de stoelen om een beetje schaduw extra te geven in de avond. En natuurlijk om nog meer beesten naar mijn stadstuintje te krijgen.

Bloemen & Planten

dinsdag 24 mei 2022 - 18:21
Lamium

Lamium

Omdat ik zo standvastig ben als een windvaan zit ik nu te kijken naar constructies waar het klimrek aan een plantenbak vast zit (een doorgang was nooit het doel).

Het viel me op dat je regelmatig VidaXL noemt, maar ik vind dat ook wel een vage site. Is dat wel een beetje een betrouwbare plek om te bestellen? Ter compensatie bestel ik dan wel andere dingen op deze site :P.
dinsdag 24 mei 2022 - 20:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Geen idee of die betrouwbaar is. Maar jij moet er tegen aankijken. Dus succes.
dinsdag 24 mei 2022 - 21:38
Lamium

Lamium

Na uitgebreid opties bekijken heb ik besloten die rozenboog Eloise hier op de site te kopen. Ik heb een plannetje om hem stevig te aarden, hopelijk lukt het .

Nu de keuze van planten nog, er is teveel leuk.
vrijdag 27 mei 2022 - 14:18
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hij staat . Voor een kant heb ik nu een braam en een kruisbes staan, de andere kant wil ik bloemig.

Bloemen & Planten

zaterdag 28 mei 2022 - 18:38
bartmaris18

Bartmaris18

Rechts tegen de muur staat een 50 cm pot (100 l), obelisk met roos guirlande d amour (lens Roses) Kan perfect, wel zorgen dat oppervlakte bovenaan pot tegen de zon beschermd is.

Bloemen & Planten

vrijdag 24 juni 2022 - 19:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon