menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen voor plantenbakken

Ga naar meest recente reactie

luijsterburg

Luijsterburg

Ik ben op zoek naar bloemen voor het vullen van plantenbakken.
Mijn ervaring is dat bestrijding van witte vlieg nagenoeg onmogelijk is vandaar dat mijn belangstelling uitgaat naar soorten die resistent zijn voor witte vlieg.

Bij voorbaat hartelijk dank.

zaterdag 30 april 2022 - 17:40
leerling

Leerling

Bedoel je plantenbakken voor buiten of voor binnen?
zaterdag 30 april 2022 - 21:33
luijsterburg

Luijsterburg

Plantenbakken voor buiten aan de muur gevestigd
zondag 1 mei 2022 - 09:31
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij zijn er bij de eenjarigen weinig soorten echt immuun/resistent voor witte vlieg. Er zijn echter genoeg mensen die van witte vlieg weinig tot geen last hebben bij hun eenjarige planten. Witte vlieg zie je vooral optreden bij hoge temperaturen (in kassen heb je er vaak last van). Zorg voor goede potgrond (van vorig jaar niet hergebruiken), drainage moet goed zijn dus dat betekent wel regelmatig water geven.

Bestrijding van witte vlieg is mogelijk met diverse middelen maar de witte vlieg zit vaak verscholen onder het blad dus daar moet je ook spuiten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 mei 2022 - 10:07
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Vorig jaar hadden we hier ook veel last van witte vlieg (er was een plaag in een nabijgelegen gemeente met veel kassen). De vlijtig liesjes (uit het gratis pakket van de Plus) had ik in de schaduw hangen en die deden het nog het beste.
Als het weer zo erg wordt gaan we denk ik sluipwespen proberen. Die hebben hier in de regio in elk geval zat te eten.

In de zon vind ik het vaak sowieso lastig in kleinere bakken om planten echt mooi te houden. Ik ga dit jaar in de zon een poging doen met klein blijvende Oost-Indische kers en cosmea sulphureus.

In een klein hangpotje hebben we Australische madeliefjes. Die leeft al drie jaar, dus dat is wel leuk om te zien voor een éénjarige. Het lastige aan dat plantje is dat je het verwijderen van uitgebloeide bloemetjes goed bij moet houden om hem mooi te houden en daar heeft hij er erg veel van .
zondag 1 mei 2022 - 11:01
Lamium

Lamium

Nog eentje die het goed deed is de muurfijnstraal, erigeron karvinskianus. Deze hadden we in een staande pot, maar heeft bijna een half jaar gebloeid. Omdat het een mexicaanse rotsplant is verwacht ik dat hij ook wel een in de zon verhitte pot aankan. Hij zaait zichzelf wel heel hard uit, een aantal zaailingen heb ik verplaatst en staan ook al te bloeien.
zondag 1 mei 2022 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon