menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Guerilla gardening: boomspiegeltuintje

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Lamium

Ik kwam er vandaag achter dat het adopteren van een boomspiegeltuin hier in de gemeente aangemoedigd wordt. Omdat mijn tuin vol is laat ik me dat geen twee keer zeggen . Ik heb nu de boom tegenover ons huis gepakt. Er zat nu gras en wilde planten in die nooit wilde groeien omdat de grond hard en droog was. Die bovenste laag heb ik afgegraven en de aanwezige grond heb ik gemengd met compost en potgrond.

Het is nu geworden tot een laag mooie luchtige grond van 5-10 cm diep. Eronder blijft het echter vrij hard. Dieper uitspitten wil ik ook niet om de boomwortels niet onnodig te raken. Verder opbouwen ook niet om de boom niet in te graven. Op dit moment krijgen de wortels zeker meer lucht dan eerst, maar dat wil ik ook zo houden.

Nu komt de fase: plantjes ervoor bedenken. Ik heb zaad voor een kleinblijvende oranje cosmea die tegen droogte kan, dus die staat hoog op het lijstje. Verder denk ik voor dit moment aan bosviooltjes om gelijk een bloeiend beeld te hebben tegen eventuele vandalen.

Wie weet waar ik verder aan kan denken. De plant moet bestand zijn tegen ondiep wortelen en droogte, kalkminnend of neutraal en liefst lang bloeien om mijn tuintje te beschermen tegen overijverige gemeentemaaiers en andere vandalen. Qua kleur denk ik vooral aan geel-oranje-rood om lekker op te vallen.
zaterdag 26 maart 2022 - 18:52
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Dit is hem. Zou het nog nuttig zijn wat substraat (vulcastrat) toe te voegen om hem minder afhankelijk van mijn gieter te maken? Nog iets: er is bijna de hele dag zon.

Bloemen & Planten

zaterdag 26 maart 2022 - 18:57
Peterplant

Peterplant

Niet de juiste kleur, maar Erigeron karvinskianum bloeit maaaaaanden lang, kan tegen zon en droogte.
zaterdag 26 maart 2022 - 20:55
Lamium

Lamium

Dankjewel. En ik kan hem gratis stekken uit de voortuin . Mijn ervaring is wel dat ik de stek daarna heel fanatiek water moet geven. Ik heb hem recent gestekt in een pot die onder een afdakje staat. Maar na het wortelen wordt dat vast beter.

Ik zat net te denken aan diascia, daar heb ik ook hele goede ervaring mee in de achtertuin en die bleek in de praktijk wintergroen. Ook niet de juiste kleur, dus zo fanatiek ben ik daar niet in. Het gaat erom dat het een beetje zichtbaar is.

De Cosmea die ik wil zaaien is de de sulphureus, dus die brengt al veel oranje als de zaadjes aanslaan (dat blijf ik altijd spannend vinden).
zaterdag 26 maart 2022 - 21:28
Lamium

Lamium

Ik heb ook nog zaadjes van dwergzonnebloem en enkele tagetes. Voor je het weet moet ik een tweede boom adopteren
zaterdag 26 maart 2022 - 21:34
leerling

Leerling

Als je nog wat buigzaam snoeihout hebt liggen, zou je er een hekje rond kunnen zetten om je tuintje te beschermen. Iets als dit bv.

Bloemen & Planten

zondag 27 maart 2022 - 14:49
Lamium

Lamium

Hekjes plaatsen is wel weer strikt verboden. Ik begreep omdat ze bang zijn dat je de wortel van de boom beschadigd en eerlijk gezegd vind ik dat een goede reden.

De zaailing van de muurfijnstraal staat er nu in. Wel met minimale wortel omdat hij door mijn pieris heen groeide, dus grote kans dat hij het niet redt. Maar hij had toch weg gemoeten bij de pieris, dus dat is geen verlies dan.

Verder heb ik uit de achtertuin nu wat viooltjes die ik het najaar erin heb gezet en wat anemoontjes die niet heel goed uit de verf kwamen verplaatst. Geen idee of die het daar redden, maar het is ook geen echt gemis in de achtertuin anders.
zondag 27 maart 2022 - 19:00
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Vanaf linksvoor met de klok mee: muurfijnstraal, tijm, nog een muurfijnstraal, knopig helmkruid, dianthus 2x, lavendula stoechas, nog een dianthus, winterviooltjes en anemone blanda door elkaar, witte tulp.

Deels gekocht, deels spontaan uitgezaaid elders in de tuin en deels afdankertjes (de tulp en viooltjes wilden niet zo goed, dus die krijgen hier een herkansing).

De rest ga ik inzaaien denk ik.

Bloemen & Planten

dinsdag 29 maart 2022 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon