menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vingerplant/Fatsia de hoogte in leiden?

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi,

Vorige zomer heb ik een fatsia meegenomen bij de AH ('kamerplant-aanbieding'). Deze heb ik in een pot in de tuin gezet. Na een lastige start is hij prima gaan groeien. Deze winter bleek echter dat hij nogal gevoelig is voor omwaaien en als ik het blad goed inschat te weinig voeding krijgt in zijn pot.

Ik heb nu een stukje volle grond over waar ik eigenlijk een klimplant in de planning had. Zoals ik nu de tuin heb ingericht heb ik echter onderin niet heel veel ruimte (een kleine meter in de breedte) en als hij door blijft groeien is hij daar zo voorbij. Boven die hoogte kan hij mooi uitwaaieren, want daar kijk ik nu tegen een lege schutting aan.

Hij staat echter naar een schutting waarvoor ik al een rekje heb liggen voor de eerder genoemde klimplant. De vraag is of het zou lukken de plant liefdevol te begeleiden naar wat meer opwaartse groei. Ik las dat hij niet zo gek is op snoei, al heeft hij het verwijderen van dode bladeren vorig jaar moeiteloos opgevangen.
woensdag 23 februari 2022 - 11:36
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hier is de plant, rechts het stukje volle grond.

Bloemen & Planten

woensdag 23 februari 2022 - 11:38
deHaan

DeHaan

Wat voor grond heb je in de tuin?
Hij wordt ongeveer 3m hoog.
Onderste zijtakken weghalen, dan gaat hij vanzelf de hoogte in.
Als hij eenmaal doorgeworteld is in de tuin, kan hij prima tegen snoeien.
woensdag 23 februari 2022 - 17:26
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ah ja, de grond, daar zeg je me wat. Normaal iets wat ik uitzoek, maar nu was het een impulsief idee omdat ik eigenlijk een klimplant wilde kopen voor die plek.

Precies weet ik het niet, officieel zouden we zandgronden moeten hebben in middenbrabant, maar met graven kom ik ook een laag klei tegen. De ervaring leert dat echte zuurpruimen (Kalmia, vossenbes, andromeda, hebe) het in de voortuin niet goed deden. Neutrale planten als Erica gaan goed. In de achtertuin heb ik helaas weinig volle grond, dus nog niet veel geprobeerd.

Doordat het stuk volle grond van de week nog uitgegraven is (er stond een forse conifeer die zich wel weer voldoende thuisvoelde; hij groeide zo goed dat hij weg moest) kan ik de plant zelf in een mengsel naar keuze plaatsen, maar dieper is een beetje een vraagteken. Ik lees dat de voorkeur uitgaat naar niet te kalkrijk, dus een beetje spannend is het wel.
woensdag 23 februari 2022 - 18:48
deHaan

DeHaan

Op zandgrond is de groei niet zo vlot, terwijl op kleigrond hij als de brandweer gaat.
woensdag 23 februari 2022 - 21:12
Lamium

Lamium

Dan gaan we ervoor . Dankjewel!
woensdag 23 februari 2022 - 22:05
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Dat is hem geworden, nu nog onderaan zijn klimrek. Hij had wat schade van de stormen, maar ik hoop dat hij snel weer power heeft om te groeien.

Een Brunnera Jack Frost en een Heuchera Marvelous marble houden gezelschap. Beide zijn nu ook een paar keer verpot, dus ook hier is het even wachten op herstel. Zou er nog een gebroken hartje tussen passen?

Bloemen & Planten

zaterdag 26 februari 2022 - 17:40
Carib

Carib

Nee, als alles goed gaat groeien is de ruimte waarschijnlijk in een tuinseizoen al te krap.
zaterdag 26 februari 2022 - 20:14
Lamium

Lamium

Hij heeft zich inmiddels zo weten te settelen dat hij in bloei is gekomen . Voorlopig is de groei ook nog binnen de perken. Hij verliest vanzelf ook redelijk wat blad aan de onderkant, dus de plantjes die ervoor staan worden niet volledig overwoekerd.

Voorlopig tevreden met mijn ideetje .

Bloemen & Planten

dinsdag 31 oktober 2023 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon