menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan afzagen?

Ga naar meest recente reactie

Perry en Louise

Perry en Louise

Wij hebben 4 flinke platanen in de tuin. De stammen zijn zo’n 40 cm dik en zeker een meter of 3,5 voor de dikke takken alle kanten op gaan. Totale hoogte een meter of vijf. Erg mooi maar niet zelf te onderhouden. We vragen ons af of we de bomen op zo’n 2 a 2,5 meter hoog af kunnen (laten) afzagen. Dan houden we alleen flinke stammen over. Ons idee is ze dan opnieuw uit te laten lopen en een dak te laten vormen waar we met een keukentrap gewoon bij kunnen. Dat hebben we in ons oude huis ook gedaan maar dat was met jongere bomen. De vraag is, kun je een oudere plataan zo rigoureus afzagen? We hebben wel beschrijvingen en filmpjes gezien waarbij ze dikke takken inkorten die dan opnieuw knotten. Maar de hele stam doorzagen? Overleeft zo’n boom dat?
zondag 10 oktober 2021 - 15:23
Tuinprins

Tuinprins

De boom zal dat vermoedelijk wel overleven. Probleem is echter dat die op diverse plaatsen op de stam gaat uitlopen vanuit slapende knoppen. Het is lang niet gezegd dat die aan de bovenkant waar de stam is doorgezaagd mooi verdeeld takken gaat vormen zodat je daar een fatsoenlijke dakvorm van kunt maken. Zo'n dakvorm maken gebeurt ook altijd bij jonge bomen. Het enige wat bij grote, wat oudere platanen wordt gedaan is 'kandelaberen' (een soort van knotten). Verder moet je er rekening mee houden dat de grote snoeiwond die ontstaat als je de stam doorzaagt, kan gaan inrotten.

Hoe groot is de tuin waar die bomen staan?


Gegroet, de tuinprins



zondag 10 oktober 2021 - 17:13
Perry en Louise

Tekst aangepast

Perry en Louise

Dankjewel Tuinprins.

De tuin is groot genoeg. Dat is het probleem niet. Ik heb een foto bijgedaan. We zijn heel het weekend bezig geweest en we hebben twee en een halve boom gesnoeid met een geleende ladder. Dat was begoorlijk eng. We willen dit niet elk jaar hoeven doen. Vandaar dat we dachten er lagere dakplatanen van te laten groeien. Maar dat is niet zo eenvoudig begrijpen we.

Mvg Perry en Louise

Struiken & Bomen

zondag 10 oktober 2021 - 18:31
Tuinprins

Tuinprins

Dank voor de foto, nu heb ik een beter beeld van de tuin en hoe de bomen staan.

Als je 2 weekenden per jaar bezig bent met het snoeien van de platanen dan vind ik dat alleszins meevallen. Ik snap dat werken op een ladder op 4 à 5 meter hoogte niet ieders ding is. Eventueel ken je iemand die dat geen probleem vindt en het, tegen vergoeding, voor je kan doen. Anders een hovenier inschakelen maar dat kost je natuurlijk wel €€€.

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 oktober 2021 - 07:11
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik denk dat het een goed idee is om een kleine rolstelling aan te schaffen, eventueel tweede hands. Dat kost misschien wel wat, maar een hovenier werkt ook niet gratis. Dat haal je er snel uit. Voordeel is dat je makkelijker en veel comfortabler kan werkn; met minder risico. Dat is trouwens ook erg handig voor het snoeien van de haag.
maandag 11 oktober 2021 - 14:40
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een snoeischaar op accu is ook handig. Met de andere hand als die waar je mee snoeit, laat je de ladder of de stelling niet los, zodat je en niet kan vallen, en niet met een vinger in de buurt van de snoeischaar komt. Zo wordt het een klusje van een namiddag.

En je doet dit beter aan het einde van de winter.
maandag 11 oktober 2021 - 20:34
Perry en Louise

Perry en Louise

Dankjulliewel voor de tips. De korte termijn oplossing was onze schoonzoon zonder hoogtevrees. Als een aapje ging hij door de bomen. 1,5 uur later was hij klaar. Hij gebruikte gewoon z’n ladder (die we al geleend hadden om het zelf te proberen).

Een stijger daar hebben we het eerste stuk mee gedaan. ( had onze schoonzoon ook ) Maar de takken zitten dan in de weg om de stijger er goed onder/tussen te rollen. Dat was idd niet eng op een stijger, maar we konden niet overal bij. Maar, een kleine stijger is wellicht een goed idee. Als we die volgend jaar ergens kan lenen proberen we dat eens. Als dat bevalt kopen we er wel een. Oh, en er zou een soort elektrische kettingzaag op een steel bestaan. Als we de “kop” dan alle kanten op kunnen klappen zou dat ook erg handig zijn.

Nogmaals bedankt voor alle tips allemaal!

Mvg
Perry en Louise
dinsdag 12 oktober 2021 - 19:06
Patrikc

Patrikc

Ik veronderstel dat je die boom jaarlijks wilt terugsnoeien, dan is een kettingzaag op steel helemaal niet het geschikte materiaal, bovendien is dat een gevaarlijke machine als je er niet mee vertrouwd bent.

Er bestaan ook snoeischaren op steel, maar je zal merken dat je die over die afstand niet altijd in de gewenste positie kunt brengen.

Een beetje moeite zul je toch moeten blijven doen
woensdag 13 oktober 2021 - 14:50
PeterC

PeterC

Waarom laat je die bomen niet gewoon hun gang gaan? Mooie bomen en ze geven je natuurlijke schaduw in de zomer.
woensdag 13 oktober 2021 - 18:45
deHaan

DeHaan

Voor die optie is in mijn ogen de tuin te klein.
woensdag 13 oktober 2021 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon