menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enkele vragen over border

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Hoi allemaal,

Ik heb enkele vragen over mijn border bloemen. Een van onze rozen op stam heeft het vanaf het begin al niet heel goed gedaan: tijdens het planten ontdekten we dat deze dun geworteld was. Er hebben zeker rozen aangezeten maar echt goed deed het plantje het niet.

Nu ontdekte ik laatst dat de plant bijna helemaal onder de zogenoemde black spot zit. Ik heb bijna al het blad eraf gehaald. Enkel de nieuwe bladeren zien er (tot nu toe) nog groen uit. Moet ik de roos nu helemaal terug snoeien? Of zijn er nog andere opties?

Daarnaast vroeg ik me af of het snoeien van de (gezonde) rozenboom, Dalhia en helenium nog mag. Ik lees hier namelijk tegenstrijdige dingen over. De een zegt dat ik het niet moet doen ivm de aankomende koudere periode en een ander zegt dat het gewoon kan. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen
zondag 26 september 2021 - 09:15
minouke

Minouke

Ik heb ook nooit succes met rozen in pot, plant ik ze in de volle grond doen ze het merkbaar veel beter.
zondag 26 september 2021 - 09:29
Jordyvd

Jordyvd

Ze staan in de grond
zondag 26 september 2021 - 10:12
Tuinprins

Tuinprins

Dit jaar is een echt jaar voor allerlei schimmelziektes zoals 'black spot'. Door de neerslagrijke zomer en de gematigde temperaturen blijft het blad lang nat en dan slaan de schimmelziektes toe.

Nu niet gaan snoeien, dat doe je in maart. Wel al het afgevallen blad goed opruimen want daarop zitten de sporen van de black spot schimmel.

De roos nog een jaar de kans geven. Doet hij het volgend jaar nog niet goed dan vervangen door iets anders. De reden waarom de roos het niet doet kunnen legio zijn, van matig wortelgestel tot slechte vergroeiing van ent met de onderstam (daar hoeft aan de buitenkant weinig van te zien zijn).

Waarom zou je Dahlia NU gaan snoeien? Als we over enkele weken (?) de eerste echte nachtvorst hebben gehad dat wordt het blad zwart en is het tijd om ze af te knippen. Je haalt ze dan ook uit de grond en bewaard ze op een koele donkere plek. Als je avontuurlijk bent ingesteld kun je ze ook in de grond laten zitten en ze afdekken met een laag plastic met daarbovenop een dikke laag blad o.i.d. Afdekken met plastic is gewenst want als er water in de holle stengels komt heb je kans dat de knollen gaan rotten.

Helenium kun je nu terugsnoeien maar ik doe dat altijd in februari/maart. Ik heb de indruk dat ze beter terugkomen als je ze pas aan het eind van de winter terugknipt maar misschien hebben andere forumlezers daar een andere kijk op. Op kleigrond is het zeker aan te raden ze pas aan het eind van de winter terug te knippen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 september 2021 - 11:13
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik knip helenium niet terug voor de winter. Ze staan hier nog volop in bloei, dus ook nog geen reden voor snoei. Vroeg in het voorjaar komen er al weer groene rozetten en eind februari kun je de oude stengels van het vorige seizoen simpel lostrekken en klaar is kees.
Rozen moet je inderdaad een paar seizoenen de kans geven goed aan te slaan. Het eerste groeiseizoen zegt nog niet zo veel.
zondag 26 september 2021 - 19:57
Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Bedankt voor de reacties! Dan laat ik nu alles zo staan zoals het is ik neem aan dat ik wel gewoon de uitgebloeide bloemen eraf kan plukken?
maandag 27 september 2021 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon