menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vaste bloemen en planten voor borders

Ga naar meest recente reactie

Hans_NewBee

Hans_NewBee

Beste tuinliefhebbers,

Ik ben op zoek naar een tuinadvies over het volgende.
Momenteel heb ik verschillende 'borders' omgeploegd en in orde gemaakt om nieuwe planten te gaan plaatsen. Deze borders zijn vrij fors qua formaat en dit komt mogelijk niet helemaal tot uiting op de foto (de border op de foto is ongeveer 14m*3m).

Graag zou ik planten met bloemen (of een combinatie) willen aankopen die:
- Liefst zo lang mogelijk het gehele jaar door bloeien (Rhododendrons zijn heel snel 'op').
- Die volume hebben zodat het gras/onkruid minder kans krijgt om te groeien (als ik nu even niet kijk, dan is alles weer overwoekert ).
- Die lekker ruiken. Ik heb nu een paar vlinderstruiken, maar die geven minder 'rendement' dan ik verwacht had.
- Die vast en winterhard zijn. Anders loopt het financieel mogelijk uit de klauwen.

Heeft iemand een paar goede tips (of moet ik combineren hoog/laag/bloeitijd)?

Alvast hartelijk dank voor een eventuele reactie.

Met vriendelijke groeten,

Hans



Bloemen & Planten

dinsdag 21 september 2021 - 19:31
Plantadvies

Plantadvies

Ik mis alleen je grondsoort en de zonnestand.
dinsdag 21 september 2021 - 20:28
Tuinprins

Tuinprins

Een van de belangrijkste principes bij tuinieren (en ook veel andere dingen in het leven ...): het zaakje bijhouden anders loopt het niet zoals je het had voorgesteld.

Onkruid kun je tegengaan door de planten dichter op elkaar te zetten of te mulchen met schors of gehakseld snoeiafval etc.

Onder 'vaste bloemen en planten ' wordt in het vak verstaan kruidachtige planten die in de loop van de herfst tot de grond toe afsterven en in het voorjaar weer boven de grond komen. Wat jij waarschijnlijk wilt aanplanten zijn struiken/heesters.

Liefst zo lang mogelijk het gehele jaar door bloeien

Dit past bij een of ander plastic plant die je koopt bij de Action, niet bij tuinieren. De meeste planten bloeien relatief kort. Als ze dan ook nog moeten geuren, tja dan is de keuze zeer beperkt.

Tuinieren kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Als jij al meteen flinke planten wilt hebben dan betaal je daar ook voor. Het is nuttig om bij lokale kwekers langs te gaan want zij hoeven tal van 'overheadkosten' niet door te berekenen in de prijzen. Als je via internet planten wilt kopen goed kijken naar de plant/potmaat, een 2 liter pot is niet te vergelijken met een 15 liter container.

In het leven moet je compromissen maken, zo ook met tuinieren.

Als ik bovenstaande plek moet invullen dan zou ik aanplanten: Viburnum tinus 'Spirit' of 'Lilarose', Viburnum burkwoodii (geurend), Hydrangea paniculata (fors groeiende soort), Weigela 'All Summer Red' etc. etc.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 september 2021 - 19:34
Hans_NewBee

Tekst aangepast

Hans_NewBee

@Plantadvies: De tuin staat op het oost-westen en de grond is ietwat droog (houdt niet enorm veel vocht vast).

@Tuinprins:
Dank je wel voor het advies! Ik weet dat ik altijd met compromissen te maken heb en zoek daarom ook een balans in de te maken keuzes.
Ik zal eens naar de planten kijken die u hierboven geadviseerd hebt.

Als u (of iemand anders) nog andere planten/heesters weet, dan houd ik me zeker aanbevolen!!
woensdag 22 september 2021 - 19:59
Louisa S
woensdag 22 september 2021 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon