menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er iets met deze rhododendron

Ga naar meest recente reactie

zoeh

Zoeh

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, hoop dat de ervaren tuiniers hier een antwoord weten.
Ik heb sinds 1,5 jaar 6 rhodos in de tuin staan. Allemaal in dezelfde border. 3 waren vrij klein toen ik ze kocht, maar doen het super goed. 3 anderen waren al groter, maar die lijken het minder te doen. Hebben doffer blad en vaak een geel blaadje.
Ik zag dat 1 van deze drie nu steeds geler begint te worden, in die zin dat ook de nieuwe twijgen geel zijn (zie foto).
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en of ik iets kan doen?
Ik heb ze bemest van rhodo mest, geef ze zelf nog regelmatig extra water...

alvast heel hartelijk dank!

Bloemen & Planten

woensdag 4 augustus 2021 - 10:30
deHaan

DeHaan

Wat is de zuurgraad of PH van de grond?
woensdag 4 augustus 2021 - 17:51
Tuinprins

Tuinprins

Zijn het allemaal dezelfde soorten of zijn het verschillende cultivars?
woensdag 4 augustus 2021 - 19:26
zoeh

Zoeh

Hallo,

Hoe zuur de grond is weet ik niet, maar ik heb wel regelmatig turf gegeven en ook rhodo bemesting.
Ik weet niet of het allemaal dezelfde zijn. Ik weet wel dat ze allemaal witte bloemen hebben op deze na, die heeft roze.

Hebben jullie een idee? Kan ik iets doen?

donderdag 5 augustus 2021 - 15:31
Tuinprins

Tuinprins

Als er bij jou in de afgelopen tijd veel neerslag is gevallen dan zou het kunnen zijn dat de plant last van zijn wortels begint te krijgen. Rhododendrons willen niet te droog staan maar ook niet te nat.

Ik vind de rhododendron in kwestie er niet echt slecht uit zien, maar ik heb alleen bovenstaande foto om een oordeel te geven. Zo'n geel blad komt altijd wel voor bij rhododendrons en m.i. meestal het gevolg van natuurlijke bladrui.

Ik zou de zaak in de gaten houden en afwachten.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 augustus 2021 - 06:23
zoeh

Zoeh

hoi Tuinprins hartelijk dank voor je antwoord, stelt me ook wel wat gerust. Het zou inderdaad wel kunnen dat ze te nat staan. Het heeft veel geregend en ik geef ze altijd zelf ook nog wel wat water bij, ik dacht dat dat goed was.
Verder ziet hij er ook niet slecht uit, en inderdaad er zijn altijd wel wat gele bladjes. Ik vind bij deze alleen opvallend dat de nieuwe twijgen geel zijn, dat had ik nog nooit gezien (kun je dat zie op de foto?).

groetjes, Zoeh
vrijdag 6 augustus 2021 - 12:19
Roeli

Roeli

Ik ben altijd blij als de engeltjes water geven. Dan hoef ik zelf niet.
vrijdag 6 augustus 2021 - 15:24
zoeh

Zoeh

Hallo, de rhodo lijkt inmiddels echt af te sterven ( zie foto) . Mijn andere rhodos doen het wel goed. Zou ik op deze plek een nieuwe rhodo kunnen zeten of beter iets heel anders?

Wie heeft advies?

Bloemen & Planten

zondag 7 november 2021 - 14:20
Tuinprins

Tuinprins

Zou iets phytophthora-achtigs kunnen zijn. In dat geval geen nieuwe rhododendron planten want de sporen die deze aantasting veroorzaken blijven jaren in de grond zitten.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 november 2021 - 07:19
zoeh

Zoeh

Hoi Tuinprins dank voor je reactie. Maar als het dat is zouden de andere rhodos dan niet ook last moeten hebben?

En wat kan ik er dan neer zetten wat hier niet gevoelig voor is?
donderdag 11 november 2021 - 10:30
Tuinprins

Tuinprins

Kan zijn dat de plant om wat voor reden dan ook een 'zwakke broeder' is. Bij griep heb je ook vaak dat het halve gezin ziek is maar jij niet (of andersom!).

Vervanging bij rhododendrons in geval van Phytophthora: geen planten die behoren tot de heidefamilie d.w.z. geen azalea, pieris, kalmia etc.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 12 november 2021 - 07:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon