menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaste planten gaan dood

Ga naar meest recente reactie

miekericha6

Miekericha6

Ik heb een klein stadstuintje met zon op het zuiden en probeer daar wat bloemen in te zetten. maar dat gaat bijzonder moeizaam. 1 van de redenen is dat ik een overvloed aan (vooral huisjes)slakken heb die veel oppeuzelen. Maar dat is niet het enige probleem: zo zette ik vorig jaar en dit jaar verschillende gekochte planten zoals gele zonnehoed, echinacea, stokroos, lupine, vingerhoedskruid en die gaan na enkele weken allemaal kapot. Ik ontdek maar niet wat daar de oorzaak van is. Ik plant ze nooit op de moment dat de zon staat op de plek waar ze moeten komen, ze hebben voldoende water (ze verdorren ook niet, ze lijken eerder te rotten of weg te kwijnen) .
Ik heb in dat kleine stadstuintje ook een vijgenboom staan die nogal enthousiast is en die ik enkele keren per jaar moet snoeien om nog buiten te kunnen en een soort van laurierboom.
Echinacea heb ik een aantal jaar na mekaar wel eens gehad, maar toen verdween hij. De nieuwe pogingen mislukte allemaal.
Iemand tips over wat er aan de hand zou kunnen zijn?
dinsdag 3 augustus 2021 - 23:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Mogelijke oorzaken van het kwijnen van je planten:

== je koopt 'plofplanten'.
Dit zijn planten die zeer beschut in een kas worden opgekweekt en worden 'gepamperd'. Als jij die dan uitplant in de tuin en het weer is niet gunstig (hitte, veel wind, veel neerslag etc.) dan hebben die planten sterk te lijden. Zulk soort planten moeten langzaam aan het 'echte weer' wennen.

== je grond is verre van optimaal
Goede grond is zwart tot donker grijs van kleur. Verbeteren met compost of fatsoenlijke potgrond (dat is dus NIET bemeste tuinaarde of GFT potgrond).

== Ongunstige standplaats
Meeste van bovengenoemde planten hebben volle zon nodig om het goed te doen.

== Sommige planten zoals gele zonnehoed en Echinacea kunnen slecht tegen (te) veel concurrentie van andere planten. Om het goed te doen hebben deze een open en zonnige standplaats nodig zonder al te veel concurrentie van andere planten.


Vanwege het vochtige weer is dit jaar een echt slakkenjaar. Het beste kun je 's morgens vroeg tussen 6 en 8 uur een rondje door de tuin maken en al de slakken die je ziet om zeep helpen. Anders biologische slakkenkorrels strooien (de niet-biologische zijn giftig voor huisdieren). Meeste huis-tuin-en- keukenmiddeltjes tegen slakken zijn weinig effectief.

Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

woensdag 4 augustus 2021 - 07:02
miekericha6

Miekericha6

Bedankt tuinprins! Daar staan alvast een paar dingen tussen waar ik wat mee kan!
woensdag 4 augustus 2021 - 11:43
Gaudiss Kabinet

Gaudiss Kabinet

Wat ook kan helpen is de aangekochte planten eerst een tijdje in de pot laten staan, eventueel met pot en al in de grond steken, om zo te wennen aan de nieuwe omstandigheden, zodat ze niet dubbel gestresseerd worden, 1 maal wegens het verpotten, 1 maal wegens nieuwe omstandigheden. Bij uitplanten ook best de orginele klomp niet openbreken, gewoon zo in de grond, en beschutten tegen de zon tot ze zich herpakt hebben.
donderdag 5 augustus 2021 - 21:05
Tuinprins

Tuinprins

Als je planten met pot en al ingraaft dan oppassen voor uitdroging. Door de plastic pot is er geen capillaire werking en ligt uitdroging op de loer. Ik zou het ingraven van de plant met pot zelf zeker niet doen.

Wat ik zelf nog vergeten wat te schrijven: vingerhoedskruid en stokroos zijn in principe 2-jarige planten die na het bloeien afsterven.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 6 augustus 2021 - 06:28
miekericha6

Miekericha6

Van stokroos wist ik dat, ik heb ze vorige zomer geplant maar ze zijn verdwenen dit jaar. Van vingerhoedskruid wist ik dat niet. Maar er waren nog beginnende bloemen en de plant is gestorven vooraleer ze open konden komen. Wie weet komt hij volgend jaar terug, hij is absoluut welkom
dinsdag 10 augustus 2021 - 00:02
deHaan

DeHaan

Je kan van veel planten ook zaad kopen en ze zelf zaaien.
Stokroos en vingerhoedskruid zijn heel goed zelf te zaaien
dinsdag 10 augustus 2021 - 09:32
Heike

Heike

Mijn ervaring is dat als je zelf zaait, stekt of ruilt, je veel meer plezier uit je tuin haalt. De planten/bloemen zijn ook sterker en je kan dan ook weer zaden overhouden en opnieuw zaaien. Op die manier ben ik in 2018 begonnen in onze tuin.

Bloemen & Planten

woensdag 11 augustus 2021 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon