menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid tussen pachysandra

M.a.r.k

M.a.r.k

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden pachysandra in mijn voortuin gepland en sinds dit seizoen groeit er enorm veel onkruid en ook vochtige groene blaadjes. Weet iemand wat dit is en hoe hier van af te komen?

BVD

Bloemen & Planten

zondag 1 augustus 2021 - 00:59
leerling

Leerling

Vooraan zie ik levermos. Is het dat wat je bedoelt?
zondag 1 augustus 2021 - 01:03
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie wat gras en levermos.

Gras zou ik snel wieden want daar zie ik zaad in en als dat zich uitzaait staat het perk Pachysandra binnen de kortste keren vol met gras.

Levermos zie je vooral op vochtige en schaduwrijke plekken. Onder de huidige weersomstandigheden lastig om daar vanaf te komen. Er is voor de tuinier geen chemisch middel om daar vanaf te komen. Wat resteert is de plakkaten handmatig te verwijderen. Nadeel hiervan is dat je dan grond meeneemt en de kans dat het terugkomt is groot. Levermos verspreidt zich via sporen en die zijn voor de mens zo goed als onzichtbaar. Als het weer zonnig en sterk drogend zou zijn dan had je met een kleine handcultivator door de grond kunnen gaan zodat de mosplakkaten los komen en uitdrogen. Nadeel van deze methode is dat je de grond verstoort en onkruidzaden naar de oppervlakte haalt en daar de juiste omstandigheden hebben om te ontkiemen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 1 augustus 2021 - 07:35
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinprins
Klinkt als "doomed if you do, doomed if you don't".

Tot nog toe hebben we gelukkig weinig levermos in deze tuin. Ook al omdat ik in tuincentra nooit planten koop waar levermos in de potjes zit. Na een on-line aankoop van planten die met 'gratis levermos' werden geleverd, bestel ik om diezelfde reden ook nooit meer planten on-line.

Er is één plaats in de tuin waar ik dit jaar levermos heb gevonden. Ik heb het er zo grondig mogelijk uitgehaald (het levermos heb ik bij het restafval gegooid) en sedertdien hou ik die plek extra in het oog.
En ja, dat weghalen betekent wat verlies van grond en het verhoogt de kans dat onkruidzaden die in de grond zitten kans zien om te ontkiemen. Omdat ik die plek extra in het oog hou, is ook dat snel verwijderd voor het explodeert.
maandag 2 augustus 2021 - 00:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon