menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hond as begraven ph waarde

Ga naar meest recente reactie

Linca

Linca

Goedeavond, ik wil de assen van mijn grond begraven in de tuin maar heb ondertussen geleerd dat het schadelijk is voor de planten en dat het niet helemaal zal opgelost worden in de natuur ( decompose ).
In Amerika is er een bedrijf die rtn soil verkoopt die speciaal gemaakt is voor dit en die de ph waarde verlaagt waardoor het 4 maanden duurt vooraleer de assen volledig zijn opgenomen door de natuur maar ze mogen niet in België leveren omdat het een organisch product is. Is er een alternatief die ik kan gebruiken die de ph waarde kan verlagen zodat de assen niet meer schadelijk zijn en volledig opgenomen kunnen worden?
En de biodegradable urnes zijn niet zo goed daarvoor dus ik zou graag gewoon de juiste mest of aarde ofzo kopen.
Alvast bedankt.
maandag 26 juli 2021 - 22:12
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Sterkte bij het verlies van je goede vriend.

Begraaf maar de asse als jij je daar goed bij voelt, het kan geen kwaad voor de bodem. Een bioafbreekbare urne kan eigenlijk elk recipient uit karton zijn.
maandag 26 juli 2021 - 23:02
Linca

Linca

Bedankt.
En zullen de assen dan afbreken en opgenomen worden door de natuur?
Want ik lees zoveel online dat alsje het zomaar begraaft dat het niet zo is.
maandag 26 juli 2021 - 23:43
leerling

Leerling

Waar heb je die informatie gevonden?
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat die asresten uiteindelijk niet zouden worden verwerkt door het bodemleven.

Woon je in Nederland of in België? De wetgeving is misschien niet dezelfde.

Een van de vorige bewoners van ons huis is gecremeerd en de assen zijn op verschillende plaatsen uitgestrooid in deze tuin. In Vlaanderen kan dat. (Zie o.a. https://www.vlaanderen.be/laatste-wilsbeschikking)

Ik heb niet gevraagd waar dat gebeurd is, maar ik merk geen plaatsen waar planten het moeilijker zouden hebben.

Ook de strooiweides die ik ken blijven gewoon weides. Nochtans is hun oppervlakte beperkt en worden ze gebruikt om heel wat meer dan de asresten van één persoon uit te strooien.

Mensen zijn doorgaans groter dan honden. (Huisdieren onder 10 kg hoef je zelfs niet te laten cremeren, maar mag je gewoon begraven.)
Als het echt schadelijk zou zijn, snap ik niet dat uitstrooien, zelfs op een strooiweide, maar een mogelijkheid zou zijn.
maandag 26 juli 2021 - 23:59
Linca

Linca

Oke dat is goed nieuws ik ben van België.
Ik was op deze site : letyourlovegrow gekomen na dat ik aan het zoeken was.
Bedankt voor de info nu kan ik haar begraven in de natuur waar ze zo graag was.
dinsdag 27 juli 2021 - 00:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon