menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De beestjes op mijn courgette en mijn zonnebloem

Ga naar meest recente reactie

Esther Su

Esther Su

Lieve mensen,



Mijn AH courgette staat op het balkon.

Een tijdje geleden heb ik de beestjes ontdekt. Zie hieronder de foto. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Bovendien heb ik vandaag ook dezelfde beestjes op mijn zonnebloem gevonden.



Kent iemand die?



Bij voorbaat dank!



Esther

Bloemen & Planten

maandag 26 juli 2021 - 21:08
LT

LT

Jammer. Ik kan niet goed zien wat het is...
maandag 26 juli 2021 - 21:30
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als de planten buiten staan, zou ik me geen zorgen maken.
Zo te zien heeft de plant er geen probleem mee.
Ook als er gaatjes in het blad komen is dat meestal niet erg.

Als ik kleine beestjes zie, weet ik dat wat grotere beestjes ook te eten hebben.
Heel wat mensen zijn blij als ze vogels zien of wat grotere roofdieren. Die kunnen maar blijven bestaan als ook dat kleine grut er is.
maandag 26 juli 2021 - 22:29
Esther Su

Esther Su

Bedankt voor de reactie. Mijn planten zijn op het balkon.
Het beestje lijkt een streepje, ligt aan de linkerkant en naast mijn duim. Zij kunnen ook lopen.
Nu worden mijn courgetten meer slecht. Zie hieronder de foto.

Bloemen & Planten

dinsdag 27 juli 2021 - 13:02
dries944

Dries944

Lijkt mij een veel te kleine bloembak voor een courgetteplant.
Heb hier een gele variant staan in volle grond, al 11 courgettes geoogst, de plant weet van geen ophouden
dinsdag 27 juli 2021 - 17:18
ververycx19

Ververycx19

Anders moet je eens witte vlieg op zoeken en eens kijken tussen afbeeldingen of het lijkt op dat. Courgette's kunnen wel eens last hebben van echte meeldauw, spintmijt en witte vlieg. Echte meeldauw zal het alvast niet zijn.
donderdag 29 juli 2021 - 20:24
ververycx19

Ververycx19

Ook komt echte meeldauw niet door een insect terwijl spintmijten en witte vliegen wel
donderdag 29 juli 2021 - 20:25
Tuinprins

Tuinprins

Is 100% spintaantasting.

Spint is een minuscuul beestje wat aan de onderkant van het blad zit. Met het blote oog nauwelijks te zien, met een vergrootglas wel. Spint zuigt sap uit het blad waardoor je aan de bovenkant van de lichte plekken krijgt. Bij een ernstige aantasting wordt heel het blad gelig bruin en valt vaak af.
Spint ontstaat vooral onder warme en droge omstandigheden. Bestrijden is lastig. Als je een chemisch of biologisch middel gebruikt dan vooral ook de onderkant van het blad raken. Bespuiting na 2 à 3 weken herhalen omdat dan opnieuw eitjes zijn uitgekomen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 30 juli 2021 - 05:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon