menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduw en halfschaduw

KdS

KdS

Sommige planten zijn specifiek geschikt voor schaduw of halfschaduw. Nu ben ik op zoek naar een goeie definitie. Vaak vind ik een beschrijving zoals "4 uur per dag zon". Maar bij mij verschilt het aantal uur zon per dag nogal doorheen het jaar. Planten aan de noordgevel van mijn woning krijgen in juni en juli toch vrij veel zon terwijl het in het voorjaar en het najaar veel minder tot zelfs niets is. Voor planten die onder bomen staan is het net andersom: die krijgen meer zon als de zon lager aan de hemel staat. Weet iemand raad hoe ik hiermee om moet om goeie planten te kiezen? Kies ik voor de noordgevel best schaduwplanten, halfschaduw, of toch maar zon.
zaterdag 24 juli 2021 - 22:35
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Meestal wordt uitgegaan van het aantal uren zon in het groeiseizoen. Dat is grofweg van begin april tot ergens in oktober. Voorts heb je planten die vroeg opgang komen en willen profiteren van het feit dat de bomen nog geen blad hebben Hierbij kun je o.m. denken aan sneeuwklokjes en bosanemonen.

Mijn omschrijving zou luiden:

--volle schaduw: 0 tot 4 uur zon per dag in het groeiseizoen(mag ook gefilterd licht zijn)
--halfschaduw: 4 tot 7 uur zon per dag in het groeiseizoen
-- volle zon: vanaf 7 uur zon per dag in het groeiseizoen

Wat je verder moet bedenken: de ene schaduwplant is de andere niet. Sommige planten zoals Geranium maccrorhizum en Bergenia zijn taai en leggen niet snel het loodje. Andere zijn gevoeliger en stellen meer specifieke eisen aan de standplaats. Als een schaduwplant als Anemonopsis macrophylla te veel zon krijgt en de grond aan de droge kant is dan verschrompelt het blad.

De lastigste omstandigheid is 'droge schaduw'. Dit heb je vaak in de buurt van bomen en struiken. Heel veel schaduwplanten gedijen hier niet simpelweg omdat het er in het groeiseizoen te droog wordt. Op zulke plekken moet je niet te veel willen aangezien het aantal planten wat het daar uithoudt erg beperkt is. Je komt dan al snel uit bij diverse varen soorten, bepaalde soorten Epimedium (slechts enkele soorten zoals Epimedium versicolor houden het daar uit) etc. etc. Geloof a.u.b. niet de lijstjes waar rhododendrons als plant voor droge schaduw wordt geadviseerd want die doen het op zo'n plek echt niet.

Gegroet, de tuinprins
zondag 25 juli 2021 - 13:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon