menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nadelen geveltuin?

Ga naar meest recente reactie

Penelope

Penelope

In mijn tuin loopt het tegel pad tegen de zuidelijke gevel aan. Ik zou graag een plant tegen de gevel laten aangroeien door bijvoorbeeld een paar tegels tegen de muur weg te halen en hier een klimplant te plaatsen. De reden hiervoor: verkoeling! de muur zit in de volle zon, mijn gedachte is dat wat beplanting tegen de muur aan verkoeling kan geven.

Mijn hovenier zei dat dit lastig is omdat dan de tegels van het pad niet recht zullen blijven liggen. Ook moet de zand die onder de tegels ligt dan vervangen worden door aarde. Advies was om gewoon een grote plantenbak te plaatsen tegen de gevel. Maar aangezien het pad al vrij klein is leek mij een grote bak geen goed idee.

Online vind ik weinig nadelen over het planten direct tegen de gevel aan (behalve dan de extra kosten om er aarde in te leggen). Heeft iemand hier ervaring mee? Enige wat ik me kan bedenken is dat de wortels wellicht tegen de fundering aan groeien en slijten? en dat het regenwater direct naast de fundering geleid word?

Heeft iemand zoiets in zijn eigen tuin of voorstoep uitgevoerd?

Mvg,
Penelope

donderdag 22 juli 2021 - 17:51
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Een bak zal je water moeten geven, de rest van je pad zou moeten blijven liggen met de nodige afwerking aan die randen.

Nadeel lijkt mij de waarde van je woning, niet iedereen heeft dat graag,en onderhoud elk jaar, indienn odig met een hoogtewerker.

Ik wou ook een wilde wingerd laten groeien tegen de gevel, maar om die redenen niet gedaan
donderdag 22 juli 2021 - 18:54
Tuinprins

Tuinprins

Ook in de volle grond zul je water moeten geven in droge jaren. Sommige klimplanten zoals Clematis willen niet al te warme wortels en bij een hete muur kan dat lastig zijn. Niet-hechtende klimplanten hebben steun nodig van een gaasrek of trellis. Van zelf-hechtende klimplanten zoals klimhortensia en klimop blijven de hechtwortels na verwijdering van de plant aan de muur vastzitten en zijn niet gemakkelijk te verwijderen.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 23 juli 2021 - 07:29
Penelope

Penelope

Dank jullie wel beide,

Hechtende wortels in de gevel is wat minder inderdaad.

Is er uberhaupt een klimplant (rankend of anders die te leiden is via een trellis) die goed tegen volle zon kan in het nederlandse klimaat?

Meeste klimplanten die ik vind daarvoor (bijv. trompetbloem, plumbago, Bougainvillea) doen het wel goed in de zon maar niet in de Nederlandse winter... En echt grote bladeren hebben deze niet om de muur gevel te verkoelen in de zomer.

Mvg,
Penelope

vrijdag 23 juli 2021 - 08:42
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Druivelaar?
vrijdag 23 juli 2021 - 08:53
Penelope

Penelope

Oh!,

daar had ik helemaal niet aan gedacht

Die heeft ook grote bladeren! en hecht niet aan de muur. Dankje! Ik ga even verder onderzoeken hoe een druivelaar het doet in een plantenbak vs volle grond. Dank!
vrijdag 23 juli 2021 - 08:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon