menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rozenvraag

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Laatst heb ik in een openbare tuin een leuk idee gezien. Daar werd een roos langs een houten constructie geleid om zo als afscheiding, een haag, te dienen. Dit was een tweetal meter hoog vermoed ik. Ik zou dit ook willen toepassen in onze tuin, maar dan een stuk minder hoog, zodat ik nog de doorkijk naar achter toe kan hebben. Vermoedelijk 1.50m. Is dit doenbaar of zal dit constant snoeien vergen, aangezien de meeste klimrozen de twee meter halen?

Groetjes,
Roeliee
donderdag 22 juli 2021 - 14:31
minouke

Minouke

Veel rozen, vooral de Austin rozen kan je ook als een lage klimmer leiden. Je kiest 3 à 5 sterke takken en die leid je dan.
Snoeien doe je dan zoals je dat met een echte klimmer doet. In het voorjaar al de zijtakken inkorten tot 2à3 ogen.
zaterdag 24 juli 2021 - 08:11
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

Bedankt! Ik bekijk het aanbod eens!
zondag 25 juli 2021 - 09:49
Polplastron

Polplastron

In plaats van een klimroos zou je ook een struikachtige roos kunnen zetten.
Ik heb hier naast mijn cliëntenparking Rosa "Stanwell Perpetual"; deze groeit tot ongeveer 1,5 m hoog en is goed bij te snoeien. De bloei is quasi doorlopend vanaf het begin van het seizoen en de blaadjes zijn ook nog eens decoratief.
maandag 26 juli 2021 - 10:43
Roeliee

Roeliee

Polplastron, bedankt voor je tip. Ik vroeg me dan enkel af of deze niet breed uitgroeien? Ik zou het vrij "smal" willen houden, om de border nog wat te kunnen vullen met andere rozen.
dinsdag 27 juli 2021 - 14:35
Roeliee

Roeliee

Ik weet niet of het goed te zien is, maar hier gaat het om de felgekleurde rozen in de achtergrond, aan het houten hekwerk. Ik had de idee om zoiets gelijkaardigs aan te leggen, maar dan wel een stuk losser

Bloemen & Planten

dinsdag 27 juli 2021 - 14:42
Polplastron

Polplastron

Hou er inderdaad rekening mee dat zo'n struiken meestal ongeveer even breed als hoog worden. Dus als je het smal wil houden, is dit minder aangewezen...
dinsdag 27 juli 2021 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon