menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia strong annabelle

Ga naar meest recente reactie

benjomel

Benjomel

Wij hebben thuis meerdere strong annebelle's in onze tuin staan we wilden er meer in onze tuin.
Dus hebben we geprobeerd er stekken van maken (in mei gedaan) en alle stekken zijn gelukt 21 stuks.

De steken staan nu in poten en groeien mooi er zit al in iedere stek (nieuwe plant) een grote witte bloem
Onze vraag moet die bloem er uit geknipt worden zodat de nieuwe stek meer gaat wortelen en misschien meer gaat ………… ….. ….. . Wij weten het niet .

Of de bloemen laten zitten en zo laten groeien

Hoe doen we het goed we hebben veel gelezen op internet maar dit konden we niet vinden knoppen uit knippen of niet zie onze foto van de nieuwe planten

Hoor graag van de kenner

Bloemen & Planten

dinsdag 13 juli 2021 - 13:00
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Geen kenner, maar de energie die de plant in de bloem steekt, is energie die hij niet in de opbouw van de rest van de plant (o.a. wortels) kan steken.
Ik zou deze bloem verwijderen.
dinsdag 13 juli 2021 - 14:14
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dat is mooi gelukt! Zou de bloem inderdaad verwijderen om groene plantgroei te stimuleren.
Ter info, ik zag eens dat Strong Annabelle een beschermde plant is. Van de website van de culiveerder:
Hydrangea arborescens 'ABETWO‘ STRONG ANNABELLE® - Vermeerdering verboden! EU PBR 32494
.
Maar dat zal wel toch voor meer / heel veel planten/cultivars gelden?1?
Maar voor eigen gebruik uiteraard geen probleem
Succes!
dinsdag 13 juli 2021 - 19:55
Tuinprins

Tuinprins

Bloem er uit knippen, kost alleen maar energie en die kan die plant beter gebruiken voor het maken van een goed wortelgestel.

Als je straks van die 'eentakkers' hebt dan terugknippen zodat de plant zich gaat vertakken. Terugsnoeien als de stekken wat groter zijn is sowieso aan te raden want dan krijg je bossige / goed vertakte planten.

Op 'Strong Annabelle' zit inderdaad kwekersrecht dus vermeerdering verboden. Maar of dat ook geldt voor als je er zelf stek van maakt voor EIGEN planten (dus niet voor de verkoop) is mij nog steeds niet duidelijk.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 juli 2021 - 05:40
Carib

Carib

Artikel 57 lid 3 van de Zaaizaad- en plantgoedwet 2005 stelt dat het verbod, dat geldt voor anderen dan de houder van het kwekersrecht op een ras om te vermeerderen niet van toepassing is op handelingen die in de privé-sfeer en niet bedrijfsmatig worden verricht. Voor eigen gebruik in eigen tuin vermeerderen zou dus mogen (wat sowieso ook moeilijk te controleren zou zijn). Hobbymatig geteelde plantjes mogen dus niet verkocht worden.

woensdag 14 juli 2021 - 09:53
PeterC

PeterC

Lijkt me logisch. Eigen gebruik is OK, handel drijven is niet OK.
woensdag 14 juli 2021 - 18:13
Carib

Carib

@PeterC: ik stel voor dat jij wetgevingsjurist wordt: jouw korte zin is exact wat in het wetsartikel staat
woensdag 14 juli 2021 - 19:42
benjomel

Benjomel

Leerling , Henk-Willem, en Tuinprins bedankt voor jullie antwoorden .

Ik heb de bloemen er uit geknipt eigenlijk nu jullie me dit melden is het ook wel logies dat de plant al zijn energie gebruikt om een mooie bloem te maken .
Maar voor een stek heb inderdaad je liever een mooie wortelgestel bloemen mag hij dan wel volgend jaar maken in de tuin .

Ik laat ze eind dit jaar nog eens zien via een foto wat er van geworden is




Dit is een mooie forum

donderdag 15 juli 2021 - 08:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon