menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slijmslakken plaag

Ga naar meest recente reactie

jjwolters

Jjwolters

Heb mijn hele border met cacaodopen gelegd en schelpen grid en koffiedik om mijn dahlia te beschermen tegen slijmslakken maar ter vergeefs. Wat kan ik anders doen of geen dahlia mee neer zetten
dinsdag 29 juni 2021 - 18:06
leerling

Leerling

Het zijn middeltjes die dikwijls worden aangeprezen. De idee erachter is meestal dat slakken weekdieren zijn en dus niet graag over scherpe of korrelige voorwerpen kruipen. Zoals je merkt helpen ze niet. Cacao-doppen geven hen zelfs extra donkere en vochtige plaastjes om te schuilen.

Wat je wel kan doen is hen plaatsjes bieden waar ze kunnen schuilen of planten waar ze dol op zijn. Dan kan je ze daar wegplukken en elders weer loslaten.

Als schuilplaatsen liggen hier links een rechts wat plankjes op de grond, aan een kant lichtjes omhoog gehouden door een steentje. Je kan ook (lichtjes vochtig) karton gebruiken, een dweil enz. Donker en vochtig is wat ze apprecieren.

Als 'vang'-plant bleek een eeuwige-moes plant (Brassica oleracea var. 'Ramosa') hier heel efficient. (Die stond er eigenlijk voor de rupsen.) Je kan er bv. ook (pluk)sla voor gebruiken.
Geen biervalletjes zetten. Daar zijn ze zo dol op dat zelfs de slakken van de buren naar jouw tuin zullen komen. Er verdrinken wel wat slakken in, maar lang niet allemaal. Daarnaast verdrinken er ook natuurlijke vijanden van slakken in, zoals loopkevers.

Ik doe wat grotere blaadjes in een glazen potje-met-deksel en doe daar de gevangen slakken in. Als we gaan wandelen, gaat het potje mee en gooi ik de slakken weg aan de rand van een eendevijver. Aan een bos of zo kan ook.

Je kan ook proberen om natuurlijke vijanden van slakken naar je tuin te lokken, door ook hen schuil- en broedplaatsen aan te bieden: egels, padden, muizen, loopkevers, spinnen zoals hooiwagens, larven van libellen, lijsters ... (Een minivijvertje in de tuin trekt alvast libellen aan.)
dinsdag 29 juni 2021 - 20:33
sophora

Sophora

Ik vind slakkenkorrels toch nog altijd veel gemakkelijker.
dinsdag 29 juni 2021 - 22:16
ehiddi2

Ehiddi2

Tip voor volgend jaar: poot je dahliaknollen in ruime plastic potten waar je zo hoog mogelijk kopertape op hebt geplakt. Vanaf half mei graaf je de planten met pot en al in de volle grond, maar zo diep dat de kopertape net boven de grond blijft. Succes verzekerd!
woensdag 30 juni 2021 - 20:41
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik heb , vorig jaar, een plant IN EEN KOPEREN bloempot gezet.
Resultaat.... Plant volledig opgevreten. Experiment dus mislukt, kan je wel zeggen.
Wat wel hielp was de planten op een schaal met water zetten, op een eilandje. Maar met deze regen staan ze in grote plas en daar worden ze ook niet vrolijk van.
woensdag 30 juni 2021 - 21:08
PeterC

PeterC

Wat voor koperen pot was dat? Met enkel een dunne bovenrand of met een brede bovenrand? De koperen hindernis moet wel voldoende breed zijn om effectief te zijn heb ik begrepen. Voldoende breed is dan ongeveer de lengte van de slak.
donderdag 1 juli 2021 - 19:31
Carib

Carib

Er zijn genoeg filmpjes te vinden van slakken die ongehinderd over koper kruipen.
Ik heb vorig jaar die slakkenzak geprobeerd. Geen enkele slak mee gevangen.
donderdag 1 juli 2021 - 22:54
PeterC

PeterC

Als er genoeg filmpjes van zijn dan kan je ons er wel enkele van delen.
donderdag 1 juli 2021 - 23:52
sophora

Sophora

Wat werkt écht?
Wetenschappelijke tests van neutrale organisaties als The Garden Professors van de Royal Horticultural Society hebben uitgebreid onderzocht wat wel werkt. Tegen slakken werken maar twee middelen: slakkenkorrels en aaltjes.

Mijd absoluut de klassieke korrels op basis van metaldehyde. Ze zijn giftig voor alle andere dieren. Neem dan liever slakkenkorrels op basis van ferrifosfaat (ijzerfosfaat). Die lijken minder kwalijk voor de nuttige dieren die slakken eten, zoals egels, padden, kikkers en allerlei vogels. Zowat elk tuinmerk biedt ze aan.

Tekst van Google
vrijdag 2 juli 2021 - 08:31
PeterC

PeterC

OK, dus dat koper mogen we vergeten. Spijtig.

Wij gebruiken Escar-go korrels tegen de naaktslakken en die blijken op basis van ijzerfosfaat te zijn. Effe snel de tekst op de verpakking erop nagelezen.
Naast een mooie woordspeling ook het juiste werkzame product blijkbaar. Niet dat ik me daarvan bewust was toen ik de korrels kocht.
vrijdag 2 juli 2021 - 22:25
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Sophora
Heb je een link naar dat artikel?
't Is mooi dat ze allerlei dingen hebben getest, maar zolang we niet weten wàt ze hebben getest en hoe, zijn we niet veel wijzer.

Dat slakkenkorrels op basis van metaldehyde nog altijd mogen worden verkocht snap ik niet. Dat mensen ze nog kopen nog minder. Zoals je schrijft zijn ze giftig zijn voor andere dieren, dus ook voor natuurlijke vijanden van slakken. Minder natuurlijke vijanden vergroot alleen maar je probleem, want één vijand eet typisch meer dan een paar slakken.

Maar ook slakkenkorrels op basis van ferrifosfaat (ijzer(III)fosfaat) zijn minder natuurvriendelijk dan de fabrikanten ons willen doen geloven. Ijzerfosfaat, zo gaat de redenering, valt uit elkaar in ijzer en fosfaat, 2 stoffen die in de natuur voorkomen en gebruikt worden door planten.
Dat verhaal klopt op zich wel, alleen valt die verbinding zo snel uit elkaar dat ze in pure vorm nauwelijks bruikbaar is. En dus worden er andere stoffen aan toegevoegd (chelaatvormers), die dat ferrifosfaat inkapselen. Als je op de verpakking van Escar-Go kijkt, zal je zien dat er uiteindelijk maar 1% ferrifosfaat in zit.

De studies die ferrifosfaat veilig hebben verklaard, hebben alleen het effect van ijzerfosfaat op regenwormen bekeken.
Latere studies bekeken ook het effect van ijzerfosfaat samen met de veelgebruikte chelaatvormers ethylldiaminetetraceticacid (EDTA) en ethyleendiaminesuccinicacid (EDDS). Die stelden vast dat regenwormen dan wel in de problemen kwamen: ze hadden minder eetlust, verloren gewicht en/of stierven.
https://www.researchgate.net/profile/Norman-Arancon/publication/238088550_The_relative_toxicity_of_metaldehyde_and_iron_phosphate-based_molluscicides_to_earthworms/links/5aa9475c0f7e9b88266e8c72/The-relative-toxicity-of-metaldehyde-and-iron-phosphate-based-molluscicides-to-earthworms.pdf

En zoals al gezegd, die studies hebben alleen het effect bekeken op regenwormen.
Bodemleven bestaat uit heel wat meer wezentjes.

Nog een nadeel aan slakkenkorrels: ze doden alle slakken, zowel degenen die het op de dahlia's, hosta's, sla ... hebben gemunt als degenen die schimmels en dode planten en dieren opruimen.


@Roeli
Lijkt me toch geen slecht idee om water als barrière te gebruiken.
Als je een aantal steentjes van gelijke hoogte in de schaal legt (minstens zo hoog als de rand van de schaal) en daar dan je pot met planten op zet, kan je je planten beschermen tegen de slakken en toch vermijden dat hun wortels wegrotten.

Is helaas geen oplossing voor planten in volle grond.

@PeterC
Op https://www.growlikegrandad.co.uk/in-the-garden/pests-diseases-in-the-garden/copper-tape-stop-slugs-snails-heres-video-evidence.html heeft Matt Peskett een aantal timelapse video's gemaakt van slakken die over van alles en nog wat kropen, inclusief kopertape die in tuincentra wordt verkocht.
Volgens hem gebruiken ze een verkeerde koperlegering. Zelf heeft hij dan testen gedaan met (duurdere) kopertape die gebruikt wordt in elektrische gitaren om de elektronicaruimte af te schermen en zo storende bijgeluiden te onderdrukken. En dat lijkt wel te werken. Hij raadt wel aan om een rand te maken van minstens 4cm, maar dat lijkt vooral een veiligheidsmaatregel: in de video lijkt de slak meteen rechtsomkeer te maken.

Verse jonge scheuten van bramen of sommige rozen zouden ook helpen, maar hoe dikwijls je die dan moet verversen, staat er niet bij.

Geen wetenschappelijke studie, maar misschien wel iets dat je zelf wil uitproberen. Als je om de hoek geen muziekwinkel hebt, vindt je favorite zoekmachine ze voor je als je zoekt op "kopertape elektrische guitaar".

Zelf hou ik het toch maar bij wegvangen. Kan ik tenminste selectief wegvangen.
Heel wat slakkensoorten zijn (ook) nuttig. Slakkenkorrels maken dat onderscheid helaas niet.
Er staan al 117 landslakken op de rode lijst in categorieën gaande van 'vatbaar voor bedreiging' tot 'uitgestorven'. Van 114 andere soorten kennen we de status niet eens.
(https://www.vlaanderen.be/inbo/rode-lijsten/#)
zaterdag 3 juli 2021 - 18:01
sophora

Sophora

Leerling, als je een beetje zoekt vindt je dat artikel wel. Ik heb het niet uitgevonden.
Veel oplossingen zijn er niet.
Ofwel zet je geen Hosta's of Dahlia's . Ofwel laat je ze opvreten door de slakken. Als ik s'avonds moet op slakkenjacht gaan blijft er weinig tijd over om te slapen. Koperdraad spannen is onbegonnen werk.
Dus gebruik ik korrels. Hier zitten honderden kauwen. Als die mijn slakken wouden vangen dan was ik er van verlost.
zaterdag 3 juli 2021 - 20:17
PeterC

PeterC

Aan de ene kant hebben we / hadden we last hebben van vraat door naaktslakken aan onze hosta's. Hosta's hebben we dan maar opgegeven.

Maar wij hebben nog een slakkenprobleem, deze keer met huisjesslakken die in onze brievenbus kruipen en zich tegoed doen aan onze post. Vooral de krant en witte enveloppen genieten hun voorkeur. Als ik een slak zie in de brievenbus gooi ik ze zover weg als ik kan, dus het zou me verwonderen dat diezelfde slak terug tot in de brievenbus geraakt. Maar er komen er altijd nieuwe.
Onze brievenbus is een arduinen brievenbus zonder klep. Zoiets als dit: https://www.bol.com/be/nl/p/brievenbus-blauwe-hardsteen-meranti-h-inclusief-plaatsing-retour-oude-brievenbus/9200000133170217/?Referrer=ADVNLGOO002063-G-118020299160-S-375767971575-9200000133170217&gclid=CjwKCAjwlYCHBhAQEiwA4K21m0MHbL2F5tXcg-S7egmBuCZTVhxqbecmXcD1OfNu1mFML7mi3mo_xxoCz_oQAvD_BwE

Nu met dat thuiswerk door corona valt de schade nogal mee omdat ik al 's morgens de bus kan lichten, maar als ik gewoon ga werken hebben die jongens een hele dag de tijd gehad.

Tegen slakken in de brievenbus kan je niet veel beginnen met slakkenkorrels. Die elektrische gitaar kopertape zou wel eens een oplossing kunnen bieden. Moet ik eens bekijken.
zaterdag 3 juli 2021 - 20:24
leerling

Leerling

@Sophora
Ik twijfel er niet aan dat het artikel bestaat, maar zou het wel graag lezen. Als jij de link nog hebt, hoef ik (en anderen die het interesseert) het niet te zoeken.
Ik zou graag weten welke dingen ze hebben getest - en met welk soort slakken.

Je schrijft dat uit hun studie blijkt dat maar twee dingen werken.

Als ze bv. braamtwijgjes hebben getest met huisjesslakken, dan valt het braamfilmpje van Matt Peskett te betwijfelen. Als ze het niet hebben getest, kan het ook geen negatief resultaat hebben gegeven.

Soms zit wat werkt of niet echt in de details. Zoals (mogelijk) de ene koperlegering t.o.v. de andere. Of de ene slakkensoort t.o.v. de andere (huisjesslak/naaktslak). Of de grootte van de slak. (Tijdens zachte winters overleven heel wat slakken de koude. Een grote aardslak (Limax maximus) kan 20cm lang worden. Misschien vindt die een barrière van 4 cm een lachertje.)
zaterdag 3 juli 2021 - 22:30
leerling

Leerling

@Sophora
Je schrijft dat er bij jou honderden kauwen zitten.
Op http://www.vogelcafe.nl/archive/index.php/t-34330.html schrijft een zekere J-T:
In mijn tuin heb ik een aantal weken terug slakkenkorrels (Escar-Go van ECOstyle) gestrooid. Deze korrels waren binnen vrij korte tijd allemaal verdwenen.

Nu weer een keer deze slakkenkorrels gestrooid en wat blijkt: de kauwen komen met een groep erop af en vreten achter elkaar alle blauwe korreltjes op!!!!!

Als je dan toch echt korrels wil gebruiken, heb je misschien wat aan de tip die HJ de Graaf daar geeft :
Wij (hoveniers) doen altijd een gat maken in een plastic plantenpotje deze op zn kop beetje ingraven of steen er op en dan de korrels erin werkt perfect. Ook al zijn ze veilig wil ze niet door de hele tuin hebben liggen !
Die steen erop lijkt me een aanrader. Kauwen zijn slimme dieren en als ze ontdekken dat er onder die plantenpotjes lekkers te vinden is, hebben ze die zo omver geduwd. Regenwater wordt dan ook minder een probleem. Als je de korrels dan ook nog in een dekseltje of zo legt, heb je ook minder chemisch spul in je grond.
zaterdag 3 juli 2021 - 23:13
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem met die slakkenkorrels van Ecostyle is dat die snel hun werking verliezen bij regenachtig weer. Die oude generatie van slakkenkorrels op basis van metaldehyde of ijzerfosfaat werken beter maar kunnen gevaarlijk zijn voor andere dieren. Wat je zou kunnen doen: deze korrels in een frisdrankfles doen en deze PLAT tussen slakgevoelige planten leggen, waarbij de flesopening gelijk zit met de grond (iets ingraven dus). Slakkenkorrels op basis van metaldehyde werken snel, slakken komen meestal niet meer uit de fles. Genoemde slakkenkorrels niet gebruiken als er huisdieren of egels in de tuin komen.

Ik maak 's morgens vroeg meestal een rondje in de tuin met de snoeischaar en knip de slakken in tweeën. Zielig? Is een snelle dood en zou een slak het verschil merken als hij door een egel wordt opgegeten of door een snoeischaar in tweeën wordt geknipt?

Mijn tuin is echt vergeven van de slakken, heb er de afgelopen week zeker een paar honderd om zeep geholpen. Sommige planten als Hosta's en Dahlia's zijn niet te gebruiken vanwege de slakken. Andere slakgevoelige planten zoals Helenium moeten goed in de gaten worden gehouden anders blijft er weinig van over. Planten die bij mij weinig last hebben van de slakken: tuingeranium, Persicaria, Penstemon, Cimicifuga, Aruncus, de meeste siergrassen (wel een goede schuilplaats voor slakken) etc.


@ Leerling
De RHS is een zeer gerespecteerde organisatie. Zij doet WETENSCHAPPELIJK onderzoek naar tal van plantenziektes en plagen. De resultaten worden doorgaans gepubliceerd in hun tijdschrift The Garden. Ook verschijnen er soms afzonderlijke publicaties. De resultaten van het slakkenonderzoek heb ik gezien bij het tuinprogramma Gardener's World (is alweer een aantal jaren geleden).

Zie ook:

https://www.rhs.org.uk/science/plant-health-in-gardens/entomology/rhs-projects-on-plant-pests/gastropod-barriers-experiment

zondag 4 juli 2021 - 07:48
Tuinprins
zondag 4 juli 2021 - 07:49
Plantadvies

Plantadvies

Het is geen prettig klusje, maar het beste medicijn tegen de slak, is door ze zelf weg te halen. Iedere morgen loop ik de tuin in, zeker na regen of als het vochtig is. Ik verzamel dan de slakken die door de tuin kruipen in een emmertje. Ik haal op deze manier heel veel sakken weg. Wat je er mee doet, is natuurlijk aan jou. Ik zet ze uit op een veldje vlak bij mijn huis. Nu de planten explosief groeien, komt deze slak daar weer op af. In het voorjaar heb je gewoon veel meer last van slakken. Je kan er de klok op gelijk zetten: als dus de kou voorbij is, het weer vochtig wordt en de beplanting gaat groeien, is er een explosie aan slakken.

Verder heb ik geen slakkenval of slakkenkorrels in mijn tuin. Ik moet denken aan mijn hondje die ook door de tuin rondloopt. Bovendien vind ik het een zielige dood, ook al is het maar een slak. Sommige slakken zijn zelfs nuttig voor de tuin. Ze eten alg, schimmel of rotte bladeren. Deze mogen dan ook gewoon blijven in de tuin. Verdiep je in de soorten slak om te weten welke nuttig zijn.

Ik wens je een fijne zomer.
zondag 4 juli 2021 - 09:14
sophora

Sophora

Denken jullie nu echt dat een kat of hond gaat slakkenkorrels eten. Ik heb drie katten. Nooit gezien dat ze er zelfs gaan aan ruiken nog minder dat ze ooit ziek geweest zijn. Blijven jullie aub met de twee voeten op de grond.
Zijn al die 'groen' denkende mensen hier een zegen voor de natuur. Een voorbeeld. Er mag niet meer gespoten worden tegen onkruid. Ik ben krom gewied van al het onkruid dat van de bermen overwaait naar de tuin. Verleden week is het paard van mijn broer gestorven van St Janskruid te eten. Nu loopt hij alle dagen zijn hectare grote wei af op zoek naar nog plantjes want hij vreest dat het tweede paard ook gaat sterven. Leve de groen.
zondag 4 juli 2021 - 09:24
Roeli

Roeli

Dit zie je verkeerd, Sophora. Die kat eet geen slakkenkorrels, maar pakt en eet wel een muis die vergif
heeft gegeten . En op die manier krijgt poes ook het vergif binnen, met het gevolg dat.............vul zelf maar in. Gebruik dus in elk geval escar-go of zo iets.
zondag 4 juli 2021 - 09:43
sophora

Sophora

Roeli, eet een muis slakkenkorrels. Mijn katten zijn ouder 11 jaar. Ik ben nog nooit naar de dierenarts geweest. Ze zijn nog nooit ziek geweest. Ze vangen muizen (en vogels) maar eten ze nooit op. Ze brengen hun trofeeën mooi naar mij. Hou dus op met jullie bullshit.
zondag 4 juli 2021 - 10:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Hier in de buurt is een 'natuurherontwikkelingsgebied' met 'grasland' waar het St. Janskruiskruid welig tiert. Er lopen ook een stuk of 10 paarden maar die grazen om het St. Janskruiskruid heen. Als het in hooi zit herkennen paarden het niet en vreten het dan wel op. Het leidt tot een langzame vergiftiging, paarden gaan er niet acuut dood van zoals bij bijv. Taxus.

Vroeger zag je hier overigens nauwelijks St. Janskruiskruid. Maaibeleid van bermen is hier al 30 jaar hetzelfde (2x per jaar, eind juni/begin juli en ergens in oktober). Of natuurbeleid er de oorzaak van is? Zou het niet weten. Ook in het verleden zijn er onkruiden geweest die zich sterk hebben uitgebreid, ook toen er nog redelijk veel gif werd gebruikt. Sommige onkruiden zijn door de mens hier gekomen zoals de gehoornde klaverzuring, daar hebben natuurbeschermers weinig mee van doen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 4 juli 2021 - 11:31
sophora

Sophora

Ik heb mij vergist van naam het is niet st janskruid maar maar St Jacobskruid. Is altijd dodelijk voor paarden daar is geen remedie tegen. Normaal mijden ze het maar soms eten ze het toch op.

Normaal worden de bermen van de beek hier half juni afgemaaid . We zijn nu 4 juli en er is nog niets gemaaid. De takken van de wilgen van de overzijde van de beek hangen tot over mijn serre. De duizendknoop tiert welig.
Een omvergevallen wilg hangt al een half jaar over een zeldzame Sequoiadendron giganteum glaucum.
Met gevaar van op mijn omheining te vallen. De wilg mag niet gekapt worden want daar zouden nog vogelnesten kunnen inzitten. Is de wereld gek geworden.

Bloemen & Planten

zondag 4 juli 2021 - 12:19
Tuinprins

Tuinprins

Als je niets vraagt mag er veel ...
zondag 4 juli 2021 - 15:20
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Beste Sophora
Wees maar niet bang, die mest houd ik wel voor mijn eigen planten.
Maar Ja muizen vreten echt alles. Ook slakkenkorrels.
Helaas geen slakken,
maandag 5 juli 2021 - 13:06
leerling

Leerling

Heeft iemand de anti-slakken tuinafboordingen en/of de beschermringen die de webshop hier verkoopt al geprobeerd?

@Tuinprins
Bedankt voor de links.

Ik ken de RHS en trek hun deskundigheid niet in twijfel. Ik wil gewoon weten wat ze wel en wat ze niet hebben getest.
Er is een verschil tussen "Tegen slakken werken maar twee middelen" (uitspraak hierboven van Sophora) en "Van de middelen die we hebben getest werken er maar twee".

Jammer dat er geen link of verwijzing is naar de eigenlijke wetenschappelijke publikatie. (Het eerste artikel heeft het alleen over "The results of this experiment will be published in a scientific paper".) Ik verwacht daar o.a. een beschrijving van welke kopertape ze gebruikt hebben.
'k Heb zelf nog wat gezocht, maar heb niets gevonden.

Voor de slak maakt het inderdaad waarschijnlijk weinig uit of hij in twee wordt geknipt of opgegeten wordt door een egel. Zeker handig voor wie levende slakken niet elders kan uitzetten.

@Sophora
Zowel jacobskruiskruid (= jacobskruid = Jacobaea vulgaris) als sint-janskruid (Hypericum perforatum) zijn giftig voor paarden. Naast nog een hele rits andere planten.

Paarden worden nog te veel op koeienweides gezet.
Paarden bijten het gras veel korter af dan bv. koeien, die het gras afrukken met hun tong. Gras groeit terug vanuit een groeipunt. Als paarden dat groeipunt hebben weggegrazen, kan het gras zich mar moeilijk herstellen.
Er bestaat graszaad dat specifiek bedoeld is voor paardeweides. Het bevat grassen met een lager groeipunt, maar ook met een lagere hoeveelheid fructaan. Te veel fructaan veroorzaakt ook gezondheidsproblemen.

Paarden zijn ook heel wat actiever dan koeien en verstoren de bodem meer.

Verkeerde grassen + verstoorde grond = open plekken in je weide, waar jacobskruiskruid zich gemakkelijk kan vestigen.

Als er veel jacobskruiskruid groeit, lukt effectief bestrijden met alleen maar uittrekken of met spuiten meestal niet.
Als er veel jacobskruiskruid groeit, kan je alleen maar kort afmaaien, omploegen en opnieuw inzaaien.
Om te vermijden dat je snel terug problemen krijgt, gebruik je daarvoor het juiste weidemengsel en het juiste bemestingsplan. Bemesten is belangrijk om een goed gesloten grasveld te krijgen en te houden.
(Als je zoekt op "welk gras voor paardenweide" en "bemesting paardenweide", vind je het vanzelf.)
Als de hoeveelheid jacobskruiskruid nog beperkt is, kan je het onder controle houden door op de juiste momenten te maaien. (Maaisel niet laten liggen. De gemaaide bloemen kunnen nog zaad vormen.)

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/paardengras-vs-koeiengras/
https://edepot.wur.nl/222583

Misschien hoorde je liever: bespuit de boel met een of ander chemisch middel. Weet dan dat die spullen alleen effectief zijn op jonge plantjes, en dat je ze nog altijd zal moeten verwijderen, want ook bespoten blijven ze giftig.
Kan je ze net zo goed meteen uitsteken, lijkt me.

Om terug te keren nar het onderwerp van dit topic (slakken): de ene kat is de andere niet. Hier zou het scenario eerder zijn: spitsmuis eet vergiftigde slakken, kat vangt spitmuis (onze kat eet zijn prooien wel op).
Waarom zouden fabricanten van slakkenkorrels op basis van metaldehyde toch al die waarschuwingen op hun verpakkingen en hun websites zetten?
zondag 11 juli 2021 - 16:34
JeroenHey

JeroenHey

Ik ben erover aan het denken enkele kippen (zijdehoender en brahma) erbij te nemen als bondgenoot. Als deze enkele uren per dag vrij kunnen rondlopen in de tuin zouden ze hopelijk ook een beetje de bevolking slakken in toom houden. Als zijn er ook al een hoop kikkers en wordt onze tuin bewoond door egels...
maandag 12 juli 2021 - 10:10
leerling

Leerling

Bedankt voor die link Dries944!

Niet eens met alles wat Frank Arnijs beweert (slakken vallen planten niet aan omdat ze er de zwakke planten willen uithalen en zijn verklaring voor het ontstaan van de ijstijden is onzin), maar de belangrijkste punten lijken me te kloppen en de voorgestelde remedies lijken me geloofwaardige en de moeite om uit te proberen.
dinsdag 13 juli 2021 - 01:35
Roeli

Roeli

sorry Dries, maar het lukt me niet om hier mijn aandacht bij te houden. Dit is, wanneer ik , uit Friesland naar België wil , ik via de Noord Pool reis.
dinsdag 13 juli 2021 - 11:08
leerling

Leerling

@Roeli
Frank Anrijs promoot natuurlijk tuinieren. De kennis die hij zelf opgebouwd heeft deelt hij om zo anderen ertoe aan te zetten om na te denken over de manier waarop ze tuinieren. Voor hem gaat het niet om: ik heb een slakkenplaag, hoe geraak ik daar van af? Maar wel om: waarom heb ik een slakkenplaag, om dan te proberen wat aan de grondoorzaak te doen.

Hij gelooft dat slakken alleen zwakke planten aanvallen. Dat planten zwak zijn wijt hij aan een verkeerde bemesting (vooral te veel stikstoffen, maar ook te weinig sporenelementen), aan bodemschraalheid (te weinig mineralen in de bodem) en bodemleven dat niet in orde is.
Je krijgt o.a. wat uitleg over het bodemleven, natuurlijke vijanden, de impact van verschillende manieren van bemesten en bodemverbeterin, een verwijzing naar de bewuste chaos die je nastreeft in zo'n tuin, enz.

Er ging heel wat aandacht naar het gebruik van lavagruis en -meel en hoe dat volgens hem planten de planten in zijn tuin sterker en minder aantrekkelijker maakt voor belagers.
Zijn "tuin" is voor een deel ook een zelfpluktuin en medeleverancier van een biologische hoevewinkel, dus ik vermoed dat het een wat groter lapje grond is dan de doorsnee moestuin.

De theoretische achtergrond klopt niet 100%, maar de basisinzichten lijken me correct en in de praktijk moet wat zij doen wel werken, anders hou je zo'n bedrijfje niet recht.

Dit is een heel korte samenvatting van wat ik van die presentatie onthouden heb.
'k Zou zeggen: doorbijten, en desnoods na elke 15 minuten op pauze zetten.

Ondertussen alvast wat verder gezocht en o.a. http://www.volkstuindewetering.nl/wp-content/uploads/2019/09/gesteentemeel-handleiding.pdf gevonden. Je krijgt er een duidelijke uitleg over welk gesteentemeel welke kwaliteiten heeft. En dat die niet voor elk type grond relevant zijn.
Daar raden ze aan om zo fijn mogelijk gesteentemeel te gebruiken, omdat de mineralen dan sneller beschikbaar zijn voor de planten. Daar pas ik toch liever voor. O.a. fijn lavameel kan je gemakkelijk inademen. Het is glasscherp en je krijgt het nooit meer uit je longen.
Lavagruis ga ik zeker eens proberen, zelfs als het dan een paar jaar duurt voor je het effect merkt.

Het keukenafval dat op onze compost belandt wordt ruim gecompenseerd door andere tuinafval, dus ik ga me geen zorgen maken dat ik daarmee te veel stikstof toevoeg.
Andere bemesting gebruiken we niet.
dinsdag 13 juli 2021 - 22:56
Roeli

Roeli

Leerling, hartstikke bedankt voor de samenvatting. het lijkt me beslist interessant, maar ik denk niet dat ik er iets mee ga doen.
Ik kan zelf zo weinig meer in de tuin doen. Ben zo vaak afhankelijk van mijn kinderen die ook hun eigen hebben en al zo veel voor me doen. Ik heb besloten alleen de border aan het terras zo goed mogelijk te onderhouden. Potplanten neer te zetten met planten die niet door glibbers worden opgegeten. Verder is mijn tuin nu lekker verwilderd en heerlijk voor vogels, egels en andere dieren. En ja, helaas ook voor slakken.
Tja, er komt een tijd dat je een boel moet overlaten aan anderen. Ik heb het 83 jaar vol gehouden, maar het is nu over. En verhuizen ? Ik zou niet weten waar heen .Ik woon hier verder fijn. heb een 45 km, auto'tje waar ik mijn boodschappen etc. mee kan doen . Dus verder red ik me best. Maar ik baal wel van het feit dat niet allen maar gaat zo als ik wil. Het is niet anders. Zal me er bij neer moeten leggen. Maar ik blijf wel geïnteresseerd in het tuingebeuren en zal nog wel eens reageren.
groetjes Roeli
woensdag 14 juli 2021 - 11:07
dries944

Dries944

Frank zei ook dat hij een lap grond bijkocht waarbij de grond helemaal overwoekert was door heermoes en dat door 2 jaar lavameel/gruis te gebruiken het meeste verdwenen was.

Hier in mijn tuin heb ik ook veel last van heermoes,zie foto.
Heb ook al 2 jaar lavameel en gruis gesmeten maar heeft nog geen zichtbare effecten maar de dosis die ik gaf was een pak kleiner dat frank aangaf. Dus ja te weinig gesmeten!
Als het wat natter wordt zal ik deze procedure verder zetten en hopen dat het werkt want de border zien er nie uit met al die heermoes. In gras valt het niet op.
woensdag 14 juli 2021 - 20:57
dries944

Dries944

border met houtsnippers

Bloemen & Planten

woensdag 14 juli 2021 - 20:58
PeterC

PeterC

Mooie reactie, Roelie, en heel herkenbaar.

Als je het geluk van leven hebt (hebben we allemaal natuurlijk al vanaf onze geboorte) dan komt er een dag waar dat intensieve werk in de tuin om die geliefde tuin in conditie te houden niet meer lukt.
Nu heb ik zelf niet zo erg groene vingers. Ik kan het allemaal wel maar echt plezier beleef ik er niet aan. Dus onze tuin vraagt nu al weinig onderhoud. 1 keer per jaar de hagen scheren, wat ik gemakkelijk kan uitbesteden, tuinonderhoudsbedrijven hier in de omgeving zijn er meer dan voldoende, en de gazon wordt gemaaid door de robot. De vaste planten in de borders en de bomen een beetje bijsnoeien kost weinig moeite. Onkruiden wieden hoeft niet want de vaste planten zijn ondertussen voldoende uitgegroeid zodat daar toch niets meer onder kan groeien.
woensdag 14 juli 2021 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon