menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Treurige jasmijn

Ga naar meest recente reactie

Miepie

Miepie

Enige tijd geleden heb ik deze jasmijn gekocht, maar tot op heden is het een treurige bedoening. Blaadjes hangen slap en zijn rood van kleur met hier en daar bruine randjes. De bloemen hangen slap en zijn niet uitgekomen. Nieuwe blaadjes zijn al aangetast. Ondanks regen en nu zo’n, extra voeding en n liefde zie ik geen verbetering. Wat is er mis met deze jasmijn?

Bloemen & Planten

dinsdag 1 juni 2021 - 13:22
deHaan

DeHaan

Wennen aan het buitenzijn.
Heb je ze afgehard?
dinsdag 1 juni 2021 - 16:32
Tuinprins

Tuinprins

Matig winterharde planten als Trachelospermum jasminoides / sterjasmijn worden in kassen opgekweekt en zijn het echte weer niet gewend. Als jij die dan zonder af te harden in een pot op een winderig balkon zet dan heeft de plant sterk te lijden, zeker in een voorjaar zoals dat van 2021.

Verder: Sterjasmijn is matig winterhard en zal, als die in een pot staat, bij matige vorst (dat is vanaf -5 graden) naar binnen moeten anders bevriezen de wortels en dat is doorgaans het einde van de plant.

Er is tegenwoordig zeer veel informatie over planten te vinden op het internet. Voordat je een plant koopt is het altijd raadzaam te kijken of de plant geschikt is voor de condities die jij de plant kunt bieden. Bij twijfel kun je altijd op tuinfora informeren.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 juni 2021 - 19:16
Lamium

Lamium

Ik heb er ook eentje staan die het niet zo lekker doet, gekocht op 1 april. Gek genoeg leek hij vrij goed te gaan aan het begin ondanks niet heel veel afharden (omdat hij in de volle grond staat) en het slechte weer begin april. Sinds een paar weken wil hij echter weinig meer groeien en hij krijgt steeds geler blad en slap hangende topjes.

Zou hij alsnog last hebben van begin april of krijgt hij nu te weinig vocht? Ik merk dat meer planten in de tuin het best moeilijk hebben met de plotselinge overgang van koud herfstweer naar 26 graden volle zon.

Mocht ik hem er bovenop krijgen dan deel ik de tips met je .
dinsdag 1 juni 2021 - 22:37
Carib

Carib

Deze planten lopen gewoon erg voor omdat ze in kas zijn opgekweekt. Ik heb een groter exemplaar in pot (staat bij vorst in de kas) en die is dit jaar door het koude voorjaar extreem laat met uitlopen. Er beginnen nu pas knoppen te komen. De een- en tweejarige stekken, die nog in de koude kas staan, beginnen net te bloeien.
Je ziet op dit forum veel vergelijkbare vragen. Mensen houden dit jaar veel te weinig rekening met het koude weer. Ik heb zelf pas afgelopen weekend de (voorgetrokken) dahlia's in de vollegrond geplant.
dinsdag 1 juni 2021 - 23:16
Miepie

Miepie

Dank allen voor jullie reacties! Zo te lezen is jullie oordeel unaniem: te weinig rekening gehouden met het weer, en dat klopt. Niet afgehard maar meteen buiten gezet.

De vraag is wat nu? Terug snoeien? Extra voeding en zo ja welke? Of gewoon laten staan en hopen op het beste?
woensdag 2 juni 2021 - 10:25
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou die slappe toppen wegsnoeien en verder even afwachten.
woensdag 2 juni 2021 - 12:39
Gozen

Gozen

Ik heb zelf vorige jaar sterjasmijnen geplant helft ziet er heel groen en sterk uit maar andere helft wat minder.

Denk dat het te maken heeft met zinsituatie ? of misschien andere probleem zijn er oplossingen ?

Bloemen & Planten

dinsdag 8 juni 2021 - 21:54
Gozen

Gozen

Deze is dan de betere jasmijnen

Bloemen & Planten

dinsdag 8 juni 2021 - 21:55
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Gezien de winter die we gehad hebben staan de planten er goed bij. Koud voorjaar kan invloed op de planten hebben gehad, zou me voorlopig niet al te druk maken.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 10 juni 2021 - 05:58
MARLEENP

MARLEENP

vorige week een ster jasmijn gekocht en direct geplant
nu hangend de jonge topjes erg slap en als ik water geef komen ze weer recht maar na enkele uurtje
hangen ze weer wat kan ik nu doen ?

Bloemen & Planten

dinsdag 4 april 2023 - 14:31
MARLEENP

MARLEENP

vorige week gekocht
direct geplant en nu hangen ze slapjes

Bloemen & Planten

dinsdag 4 april 2023 - 14:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon