menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis, verzorging

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik heb verschillende clematissen in de tuin.
Grootbloemige, Kleinbloemige, klokjes, ...
De meeste staan gericht op het zuiden, Zuid-Westen.
Maar super vind ik toch niet dat ze het doen.
Ik ben er in de voorbije ook een paar verloren die na de winter niet meer uitkwamen.
En de dubbelbloemige bloeien niet meer dubbel, maar enkel.
Op foto's van tuinen zie je vaak mooie bossen Clematis, maar dat lijkt bij mij niet echt te lukken.
Kan iemand me tips geven over hoe ik mijn Clematis kan verzorgen dat het mooie gezonde planten worden met veel bloemen.
Ik heb al wat info gelezen over welke groep ik heb, wanneer snoeien en bemesten, al geef ik eerlijk toe dat ik niet meer super goed durf te snoeien soms uit schrik dat ze niet meer gaat schieten ...

Hoop op goede tips van clematiskenners.
Alvast bedankt

Groengroentje
vrijdag 14 mei 2021 - 13:50
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Als je weet om welke clematissen het gaat is wel belangrijk. Vooral het snoeien hiervan. En dubbelbloemige beginnen vaak enkel en daarna komen de dubbele. Aan de voet een groenblijvend struikje of plant vinden ze ook fijn. En als je een nieuwe aanschaft dan gerust 8 cm dieper zetten. Hier zijn er ook een paar verdwenen. Ze zijn niet allemaal even sterk.
vrijdag 14 mei 2021 - 14:22
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Clematis Jackmannii is een sterke die je in het najaar of vroege voorjaar op kniehoogte moet afknippen. Maar zelfs deze sterke had last van een mol die steeds onder hem doormoest. Dus foetsie. En die hele droge zomers kan ook wel eens funest zijn.

Bloemen & Planten

vrijdag 14 mei 2021 - 14:29
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Clematis rubens en clematis alpina zijn flinke voorjaarsbloeier. Die hoef je maar een enkele keer te snoeien. 1x per 5 jaar bijvoorbeeld. En die mooie bossen vol bloemen heb je pas na een paar jaar.
vrijdag 14 mei 2021 - 15:12
groengroentje

Groengroentje

De meeste komen in het voorjaar uit en bloeien dan. Daarna vind ik dat ze wat wegkwijnen en sommige hebben hier en daar nog een tweede bloei. Maar zo bossig en bloemig als op jouw foto ... Dat heb ik niet. Maar mss hangt het inderdaad ook af van de soort...
zaterdag 15 mei 2021 - 09:35
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Die paarse is een laat bloeier. ik heb het beste resultaat met laat bloeiers en vroegbloeiers. En deze gaan moeilijk samen, omdat je dan niet weet waar je moet beginnen met snoeien. In een roos gaat die laatbloeier mooi samen. En clematis multi blue snoei ik minder. Die gaat na de vroegbloeiers beginnen. Met enkele en dubbele bloemen. Die mag in mijn appelboom omhoog.

Bloemen & Planten

zaterdag 15 mei 2021 - 09:55
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ze hebben graag wat vochtige “voetjes”, daarom is het ‘s avonds water geven aan te raden.
Ze blijven dan wat langer vochtig.
zaterdag 15 mei 2021 - 12:15
groengroentje

Tekst aangepast

Groengroentje

Is dat een Clematis multi Blue op de foto die je in de boom laat klimmen, Joukje?

Ga mijn Clematis ook wat extra water proberen geven dit jaar. Ze staan op het zuiden en ondanks de schorslaag kan de grond in de zomer iets droger worden. Ben nog aan het nadenken over een druppelsysteem naar de toekomst ...
zondag 16 mei 2021 - 10:03
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ja dat lukt omdat de onderkant van de boom kaler is. En de multi blue heeft twee keer een bloeiperiode. Trage groeier. En ze heeft wel steun gekregen aan de onderkant.
zondag 16 mei 2021 - 10:23
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ze gaat al in het hekje klimmen. Ben ik helemaal blij mee.

Bloemen & Planten

zondag 16 mei 2021 - 10:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon